Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bilder-appen /hänger inte med....

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan bli lite förvirrad pga fördröjningar i Bilder-appen.
1) Skapar mapp, projekt osv och inget syns på vänstra fältet förrän man startar om bilder-appen. Vad kan det bero på?
2) ta bort en bild i ett projekt och den kommer tillbaka hela tiden även efter jag stängt av appen.
Är det fel på min app eller finns det andra som har samma problem?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-13 09:49
Ursprungligen av calinou:

Kan bli lite förvirrad pga fördröjningar i Bilder-appen.
1) Skapar mapp, projekt osv och inget syns på vänstra fältet förrän man startar om bilder-appen. Vad kan det bero på?
2) ta bort en bild i ett projekt och den kommer tillbaka hela tiden även efter jag stängt av appen.
Är det fel på min app eller finns det andra som har samma problem?

Nu förutsätter jag att du menar bilder appen i MacOS, inte iOS.
Men alltid bra att skriva vilken enhet (mac, iPhone, iPad) och modell man använder, version av OS etc.

1. När jag skapar en ny mapp via "arkiv" dyker den upp direkt i vänstra fältet. ( se bild)

2. Väljer du "ta bortfrån album" eller "Radera bild"? (se bild)

Ursprungligen av bjorsi:

Nu förutsätter jag att du menar bilder appen i MacOS, inte iOS.
Men alltid bra att skriva vilken enhet (mac, iPhone, iPad) och modell man använder, version av OS etc.

1. När jag skapar en ny mapp via "arkiv" dyker den upp direkt i vänstra fältet. ( se bild)

2. Väljer du "ta bortfrån album" eller "Radera bild"? (se bild)

Det är appen bilder i MacOS. Det går visserligen att göra även via högerklick också.
Problemet är att appen beter sig mycket tokigt ibland och kan inte avgöra varför. Album flyttar sig själva under annan mapp plötsligt när jag drar bilder dit. Nya album skapas sig själva. Orkar inte filma eländet. Kan det vara att det uppstår fördröjningar och förvirring i och med att flera enheter är kopplade via molnet? kan det vara att man inte ska möblera om med album och mappar i samband att det säkerhetskopieras?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 09:30
Ursprungligen av calinou:

Det är appen bilder i MacOS. Det går visserligen att göra även via högerklick också.
Problemet är att appen beter sig mycket tokigt ibland och kan inte avgöra varför. Album flyttar sig själva under annan mapp plötsligt när jag drar bilder dit. Nya album skapas sig själva. Orkar inte filma eländet. Kan det vara att det uppstår fördröjningar och förvirring i och med att flera enheter är kopplade via molnet? kan det vara att man inte ska möblera om med album och mappar i samband att det säkerhetskopieras?

Nya album skapas inte av sig självt utan det är med största säkerhet du själv som gör det.
Antalet ansluta enheter genom iCloud påverkar inte fördröjning. Har 6 enheter anslutna till samma bibliotek och ändringar slår igenom på några sekunder.

Ursprungligen av Innis:

Nya album skapas inte av sig självt utan det är med största säkerhet du själv som gör det.
Antalet ansluta enheter genom iCloud påverkar inte fördröjning. Har 6 enheter anslutna till samma bibliotek och ändringar slår igenom på några sekunder.

Hur kan det komma sig att du inte har sådana problem? Jag vet vad jag gör. Ska googla och se om någon annan har haft samma problem. Man måste tydligen starta om appen efter man har gjort någonting verkar som.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 09:54
Ursprungligen av calinou:

Hur kan det komma sig att du inte har sådana problem? Jag vet vad jag gör. Ska googla och se om någon annan har haft samma problem. Man måste tydligen starta om appen efter man har gjort någonting verkar som.

Lägg upp en bild på dom album du påstår Bilder skapar själv.
Min erfarenhet säger mig att majoriteten av problemen beror på handhavande.

Misstänker att ingen här kan hjälpa dig utan det bästa är att du ringer till Apple och beskriver problemet.

Ursprungligen av Innis:

Lägg upp en bild på dom album du påstår Bilder skapar själv.
Min erfarenhet säger mig att majoriteten av problemen beror på handhavande.

Misstänker att ingen här kan hjälpa dig utan det bästa är att du ringer till Apple och beskriver problemet.

Jag kan inte lägga en bild utan man måste filma och det är inte alltid det förekommer.
Undrar om det är att jag skapat ett sådant album som det ställer till?

Senast redigerat 2019-04-15 11:21
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 10:48
Ursprungligen av calinou:

Jag kan inte lägga en bild utan man måste filma och det är inte alltid det förekommer.
Undrar om det är att jag skapat ett sådant album som det ställer till?
https://www.youtube.com/watch?v=Q46KZnoc5T8

Filmen är 20 min lång. Tänker inte titta på hela och gissa mig till vad det är du syftar på.

Jo du kan ta en bild på vilket album som skapats.

Ursprungligen av Innis:

Filmen är 20 min lång. Tänker inte titta på hela och gissa mig till vad det är du syftar på.

Jo du kan ta en bild på vilket album som skapats.

Det var inte den filmen så jag tog bort den.
Man skapar en smart album som blir egentligen en kopia av "bilder"-mappen. Fördelaktigt är att när man sorterar bilderna till olika mappar och album så försvinner dom ifrån smarta albumet "att sortera". Då får man bättre överskådlighet om vad som är sorterat. Det kan väl inte vara denna som ställer till?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 16:45

Nej ett smart album kan inte skapa andra album.

Ursprungligen av Innis:

Nej ett smart album kan inte skapa andra album.

Det har jag inte påstått.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 19:40
Ursprungligen av calinou:

Det har jag inte påstått.

Så vad menar du? Du är ibland väldigt obegriplig i dina inlägg.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-15 19:41
Ursprungligen av calinou:

Det har jag inte påstått.

Du påstår att Bilder skapar album hur som helst. Lägg upp en bild på ett sådant album. Är inte speciellt svårt.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-19 23:50

Så hur blir det med bilden på dom album som skapas av sig självt? Eller är det handhavande fel saken handlar om.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-20 19:49

Ok så då kan vi anse problemet vara löst.

1
Bevaka tråden