Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone X använde mobildata utomlands trots att det var avstängt

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-14 20:33

Jag kom nyligen hem från en 2-veckors-resa till Filippinerna. Resvan och tekniskt van så stängde jag noggrant av både mobildata och roaming redan på väg dit. Ofta var det extremt dålig/ingen wifi, då fick mobilen duga som väckarklocka...

Ändå - när jag kom hem hade data för 324 kr använts där! Bad om spec från Tele 2.
Första siffran är antal MB, sista siffran är avrundade kronor:
2019-02-07 0,39 16
2019-02-08 0,78 32
2019-02-09 0,20 8
2019-02-10 0,49 20
2019-02-11 0,10 4
2019-02-12 0,88 35
2019-02-13 1,17 47
2019-02-14 1,07 43
2019-02-15 2,05 82
2019-02-16 0,88 35
2019-02-21 0,10 4

Ska det vara så här?
Kan det vara någon app som överrider inställningarna?
Vad kan jag göra för att undvika problemet nästa gång (förutom slå på flightmode...)?

(hittade en gammal artikel om detta bara: rogers.com)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-03-14 21:13

Kan iMessage strula? Hur var det medan du var där, fick du bara "gröna bubblor" när du sände sms?

Du var inte så förutseende att du nollställde statistiken för mobildata innan du åkte? I så fall, rapporterade den något under "Roaming i aktuell period" eller Systemtjänster?

Det är väldigt låga siffror så jag funderar på vilken tjänst det kan röra sig om

Det som jag skulle fundera över är MMS som faktiskt kräver mobildata men samtidigt så har du slagit av så väl mobildata som roaming

Så du kopplades aldrig upp mot något mobilnät under tiden i Philipinerna? Då är det onekligen svårt att förstå

Jag brukar alltid nollställa statistiken innan utlandsresor eftersom jag är så paranoid kring sådant här. Dessutom så sätter jag mina device i flightmode så att radion är avslagen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-15 07:42

iMessage:
Kollade en konversation jag använde flera gånger - blåa rutor. Gick via wifi.

Statistik mobildata:
Tyvärr inte nollställd. Bra tips att följa!

Kopplad upp mot mobilnät:
Bara för samtal men utan data.

Flightmode:
Vill ej använda för jag vill kunna få vanliga sms. Möjligen skulle man kunna ha flightmode och tillfälligt bryta flightmode 2ggr/dag för att få sms.

Tilläggsinfo: Lokalt simkort: Jag köpte ett filippinskt simkort och satte i ipad:en och använde ipad:en en hel del som router för mobilen. Möjligen om detta lurar mobilen att t.ex. skicka mms via data?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-03-15 07:56
Ursprungligen av RobertK:

(hittade en gammal artikel om detta bara: rogers.com)

Du får tänka på att det är amerikanska mobiloperatörer som kan ha andra roaming-regler/avtal än vi i Sverige och Europa. Jag läser i lite angränsande trådar hos operatören Rogers att dom har Roam-On-Call som startar en timer på 24h vid varje samtal eller SMS som direkt kostade $20/24h.
Men jag håller med om att det är ett stort problem (läs: bugg) om telefonen genererar trafik trots att mobildata och roaming är avslaget. Du borde bara få en varningsruta i telefonen om vad som händer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-15 08:02
Ursprungligen av RobertK:

iMessage:
Tilläggsinfo: Lokalt simkort: Jag köpte ett filippinskt simkort och satte i ipad:en och använde ipad:en en hel del som router för mobilen. Möjligen om detta lurar mobilen att t.ex. skicka mms via data?

Dessutom skickade jag ibland MMS (via imessage) från ipad:en.
Frågan är om detta lurade mitt "system" - tänk på att ipad:en hade mobildata PÅ! (hade ju ett lokalt simkort i den)

Frågan är om MMS skickade via ipad:en följer ipad:ens inställning om mobildata "på" men sen skickas via telefonen ut?
Vad gäller vanliga icke-imessage-sms/mms hemma i Sverige så går ju sms/mms skrivna på ipad vidare ut genom telefonen.
Frågan är om även imessage-sms/mms går samma väg.

Jag har dock ett minne av att jag lyckats skicka imessage från ipad samtidigt som telefonen varit helt avstängd, det betyder att ipad:en i det läget självständigt skickar imessage.
Skulle ändå kunna vara så att OM den tillhörande iphone finns i närheten så skickas imessage skrivna på ipad:en först till iphone och sen vidare ut på nätet.

Senast redigerat 2019-03-15 08:15

Svårt att spekulera. Jag tror att du får vänta till nästa resa och nollställa statistiken. Tur att det var en hanterbar summa/mängd även om det är irriterande eftersom du vidtagit åtgärder för att inte använda mobildata.

En sak att kolla i framtiden är inställningen för MMS-Meddelanden under Meddelanden. Se till att den också är avslagen. Jag har inte koll på detaljerna men minns att MMS använder en datakanal. Det går inte mycket data men tillräckligt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-15 17:22
Ursprungligen av BlackSmp:

En sak att kolla i framtiden är inställningen för MMS-Meddelanden under Meddelanden. Se till att den också är avslagen. Jag har inte koll på detaljerna men minns att MMS använder en datakanal. Det går inte mycket data men tillräckligt

Tele2 svarade nu:
MMS går vid både telefontrafik och datatrafik och om mobildata är avstängt så borde det inte fungera att skicka mms.
Men kanske funkar iphone annorlunda och ser mms som sms/samtal och låter det fungera även om mobildata är avstängt.

Ursprungligen av RobertK:

Tele2 svarade nu:
MMS går vid både telefontrafik och datatrafik och om mobildata är avstängt så borde det inte fungera att skicka mms.
Men kanske funkar iphone annorlunda och ser mms som sms/samtal och låter det fungera även om mobildata är avstängt.

Nej, jag tror inte att iPhone fungerar annorlunda eftersom det är en nättjänst. Dessutom så var det på en iPhone som jag insåg att mms krävde mobildata

Skumt problem. Du får nog helt enkelt nollställa statistiken nästa gång för att få lite mer information (om det inträffar igen)

Jag fick också en räkning på datatrafik utomlands på några tior fast allt var avstängt. Ringde Telenor och undrade mest av principiella skäl, de sa det kan bli så ibland och krediterade beloppet utan gnissel. Jag var mest ute efter hur det kunde hända när allt var avslaget, men som sagt fick ingen bra förklaring på detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-16 18:34
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag fick också en räkning på datatrafik utomlands på några tior fast allt var avstängt. Ringde Telenor och undrade mest av principiella skäl, de sa det kan bli så ibland och krediterade beloppet utan gnissel. Jag var mest ute efter hur det kunde hända när allt var avslaget, men som sagt fick ingen bra förklaring på detta.

Vad schysst av dom.
Nästa gång ska jag mejla Tele2 i förväg och be som spärra data också.
+ nollställa och hålla daglig koll på dataförbrukningen.

1
Bevaka tråden