Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mojave 10.14.4 släppt!!

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-26 01:12

Under kvällen har Apple släppt en uppdatering av macOS Mojave, med versionsnummer 10.14.4.

Du hittar den under Systeminställningar -> Programuppdatering

...eller som kombinerad uppdatering på länken nedan:

https://support.apple.com/kb/DL1996?locale=sv...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-01 19:16

Flyter 10.14.4 på bra? Det var tydligen några rapporter om att Gmail strulade. Någon som har problem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-01 19:46
Ursprungligen av xms67:

Flyter 10.14.4 på bra? Det var tydligen några rapporter om att Gmail strulade. Någon som har problem?

Ja, jag har sett varningsnotiser om det på min dator. Tyvärr har jag inte hunnit ta reda på mera detalj.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2019-04-01 22:06

Laddade in .4 på min MBPr idag, flyter på normalt och Mail med gmail fungerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-02 09:35

Verkar inte vara ett akut problem så då kan man väl dra in den nya uppdateringen ikväll.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2019-04-02 10:02
Ursprungligen av xms67:

Flyter 10.14.4 på bra? Det var tydligen några rapporter om att Gmail strulade. Någon som har problem?

Yepp, har en rad gsuite-konton och några är helt unreachable… gaaaaah!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2019-04-02 10:54

Jag har några vanliga gmail imap-konton. Sedan 10.14.4 slutar de vara uppkopplade i Mail-appen efter någon timme. Men det löses genom en omstart av appen så trillar mailen in igen.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-02 17:31
Ursprungligen av IngoX:

Jag har några vanliga gmail imap-konton. Sedan 10.14.4 slutar de vara uppkopplade i Mail-appen efter någon timme. Men det löses genom en omstart av appen så trillar mailen in igen.

Aha... Då ska jag kolla upp det på min dator också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-02 20:32
Ursprungligen av frazze:

Aha... Då ska jag kolla upp det på min dator också.

Kan du återkomma när du testat?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-05 17:47
Ursprungligen av xms67:

Kan du återkomma när du testat?

Det var bara en glitch. Efter den enda notisen så har alla Gmail-konton fungerat felfritt.

Jag fick logga in på Gmail igen, men sen dess funkar allt bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 21:07

Lagt in nu och allt rullar på som det ska.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-12 11:20

Verkar som systemrutorna, som stäng av och inloggning, är på engelska trots svenska som systemspråk.

Man uppmanas uppdatera men när vet man att det är ok att uppdatera?
Är det någon som har samma strul som jag varje gång med uppdateringarna? ....dvs att ifall man väntar ett tag med att uppdatera så slutar bilderna överföras mellan enheterna tills man har uppdaterat. Alltså strul med iCloud verkar som. Ni som ännu inte uppdaterat funkar det för er att senaste bilderna och filmer från er mobil visas även i datorn?

Senast redigerat 2019-04-16 10:24
  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-16 10:00
Ursprungligen av calinou:

Man uppmanas uppdatera men när vet man att det är ok att uppdatera?
Är det någon som har samma strul som jag varje gång med uppdateringarna? ....dvs att ifall man väntar ett tag med att uppdatera så slutar bilderna överföras mellan enheterna tills man har uppdaterat. Alltså strul med iCloud verkar som.

Helt omöjlig fråga att svara på.

Ursprungligen av Innis:

Helt omöjlig fråga att svara på.

Du behöver i så fall inte svara om det inte gäller dig.

Ursprungligen av calinou:

Du behöver i så fall inte svara om det inte gäller dig.

Vad menar du med det? Får man inte lov att svara om man inte har haft exakt samma problem själv?

Ursprungligen av calinou:

...att ifall man väntar ett tag med att uppdatera så slutar bilderna överföras mellan enheterna tills man har uppdaterat...

Ditt problem med bilder beror inte på att du har väntat med att uppdatera. iCloud-synkning funkar precis lika bra om man kör 10.14.3 eller 10.14.4.

Och så har du ju faktiskt redan en tråd om ditt problem med bilder. Bara för att forumet ska stänga, så behöver man inte strunta i reglerna.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vad menar du med det? Får man inte lov att svara om man inte har haft exakt samma problem själv?

Ditt problem med bilder beror inte på att du har väntat med att uppdatera. iCloud-synkning funkar precis lika bra om man kör 10.14.3 eller 10.14.4.

Och så har du ju faktiskt redan en tråd om ditt problem med bilder. Bara för att forumet ska stänga, så behöver man inte strunta i reglerna.

1) Hur kommer det sig att det var flera bilder och filmer som överfördes inte sedan den 5 april? Nu när jag precis uppdaterat så har dom överförts. Det måste väl ha ett samband.
Jag struntar väl inte i reglerna!. Men visst kan du vara moderator om det roar dig.
Det är inte samma problem fast det har med bilder att göra.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-16 14:32
Ursprungligen av calinou:

Du behöver i så fall inte svara om det inte gäller dig.

Dom "fel" du har är du ganska så ensam om kan jag säga. Och jag har all rätt att svara dig.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-16 14:34
Ursprungligen av calinou:

1) Hur kommer det sig att det var flera bilder och filmer som överfördes inte sedan den 5 april? Nu när jag precis uppdaterat så har dom överförts. Det måste väl ha ett samband.
Jag struntar väl inte i reglerna!. Men visst kan du vara moderator om det roar dig.
Det är inte samma problem fast det har med bilder att göra.

Du påstår det men jag har väldigt svårt att tro dig. Inte första gången som du beskriver ett fel som i slutändan aldrig var något fel för du har förklarat dåligt eller inte fattat funktionen.

Du kan manuellt trigga igång iCloud synken och det gör du genom att stänga av och sätta på iCloud bildbibliotek.

Ursprungligen av calinou:

...Jag struntar väl inte i reglerna!...

Jo.

Korspostning, att ställa samma fråga i flera trådar, är inte tillåtet.

Även om du har lite annan vinkling här - där du framför teorin om att det har med uppdateringen att göra - så får man väl ändå säga att det är samma grundproblem (=någon form av bildsynkningsproblem) som du diskuterar i två trådar.

Senast redigerat 2019-04-16 15:37
Ursprungligen av calinou:

...Nu när jag precis uppdaterat så har dom överförts. Det måste väl ha ett samband...

Nja, samband och samband. Beror förmodligen bara på att synkningen har slagits av och på i samband med uppdateringen och omstarten. Inte på uppdateringen i sig.

Ursprungligen av Innis:

Du påstår det men jag har väldigt svårt att tro dig. Inte första gången som du beskriver ett fel som i slutändan aldrig var något fel för du har förklarat dåligt eller inte fattat funktionen.

Du kan manuellt trigga igång iCloud synken och det gör du genom att stänga av och sätta på iCloud bildbibliotek.

Nu fungerar det men det har förekommit tidigare liknande problem och vill gärna veta på vilken av enheterna gör man detta och hur gör man detta.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-16 20:24
Ursprungligen av calinou:

Nu fungerar det men det har förekommit tidigare liknande problem och vill gärna veta på vilken av enheterna gör man detta och hur gör man detta.

På den enhet som du oftast använder för att ladda upp bilderna. Du stänger av iCloud bildbibliotek i inställningarna.

Ursprungligen av Innis:

På den enhet som du oftast använder för att ladda upp bilderna. Du stänger av iCloud bildbibliotek i inställningarna.

Inställningarna i själva bilder-appen/bocka av där?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-17 14:38
Ursprungligen av calinou:

Inställningarna i själva bilder-appen/bocka av där?

Ja

Ursprungligen av Innis:

Ja

Vad är det för skillnad om man väljer via systeminställningar /iCloud/Bilder?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-17 17:15
Ursprungligen av calinou:

Vad är det för skillnad om man väljer via systeminställningar /iCloud/Bilder?

Ingen

Ursprungligen av Innis:

Ingen

Tack för hjälpen!

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nja, samband och samband. Beror förmodligen bara på att synkningen har slagits av och på i samband med uppdateringen och omstarten. Inte på uppdateringen i sig.

Jag kollade visserligen innan uppdateringen och det var bockat som det ska både på datorn och mobilen.
Det kan hända att det finns ett samband med att det behövdes uppdateras för att bli av med div. problem i appen bilder men det kan jag inte veta.

Bevaka tråden