Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så bra är nya Airpods

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den nya versionen av Airpods löser ett antal mindre problem med den tidigare versionen, men lämnar de stora bristerna utan åtgärd. Det är ändå ett par magiskt smidiga hörlurar.

Läs hela artikeln här

Nej

Ljudet är inte ”riktigt bra”.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej

Ljudet är inte ”riktigt bra”.

Måste väl vara menat för sitt format, eller är de inte bra ens då?

Ang. "+ Parkopplas och växlar mellan enheter helt friktionsfritt"

Innebär det äntligen att jag slipper manuellt aktivera vilken enhet jag spelar från. Dvs jag vill gärna att när jag lyssnat på min iPhone, men stoppar ner den i fickan och sätter igång min iPad så hoppar ljudet direkt in i Airpodsen?

Ursprungligen av kafferast:

Ang. "+ Parkopplas och växlar mellan enheter helt friktionsfritt"

Innebär det äntligen att jag slipper manuellt aktivera vilken enhet jag spelar från. Dvs jag vill gärna att när jag lyssnat på min iPhone, men stoppar ner den i fickan och sätter igång min iPad så hoppar ljudet direkt in i Airpodsen?

Nej du måste fortfarande välja det manuellt.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Måste väl vara menat för sitt format, eller är de inte bra ens då?

Jag tycker nog allt konsumentljud måste bedömas ”för sitt format”. Finns ju de där Sennheiser-lurarna för hundratusen som jag lyssnade på härom året.. ?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-28 13:29

Det kom en uppdatering till gamla airpodsen häromdagen, läste lite kommentarer på macrumours om att den gav bättre ljud.
Jag kanske inbillar mig, men jag tyckte definitivt något lät annorlunda efter uppdatering åtminstone även om jag inte specifikt skulle säga bättre. Någon annan som märkt av det?

  • Medlem
  • Sverige
  • 2019-03-28 15:02

"Denna ersätter den tidigare W1-kretsen, och optimerar även tiden det tar att ansluta och byta mellan enheter. Det går märkbart snabbare att till exempel ansluta lurarna till sin Iphone, och sedan växla över till en Mac eller Ipad."

Fungerar det även att växla till Apple TV?

Det är faktiskt skillnad i ljud. Mer botten och ett starkare ljud. Kul att höra! En S-uppgradering men en bra sådan tycker jag, särskilt när man använder dom mkt.

Precis som med min första AirPods så har jag problem med att passformen där de är limmade är oacceptabelt dålig på en av dom och därför måste bytas. Det är en ganska ordentlig misspass mellan de olika delarna vilket gör att det skaver till och från i örat. Jag hoppades på att de fixat till detta i den nya versionen, men icke!

Har ni andra också problem det detta?

Ursprungligen av Json_81:

Det kom en uppdatering till gamla airpodsen häromdagen, läste lite kommentarer på macrumours om att den gav bättre ljud.
Jag kanske inbillar mig, men jag tyckte definitivt något lät annorlunda efter uppdatering åtminstone även om jag inte specifikt skulle säga bättre. Någon annan som märkt av det?

Det där var ju lite lustigt, tyckte något lät bättre imorse. Antog att det bara var en vaxpropp mindre eller så...(lycklig gen1 ägare)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-03-28 16:49

Är det samma glatta yta på de nya?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-03-28 17:04
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej

Ljudet är inte ”riktigt bra”.

Jo det är det.

Ursprungligen av heos:

"Denna ersätter den tidigare W1-kretsen, och optimerar även tiden det tar att ansluta och byta mellan enheter. Det går märkbart snabbare att till exempel ansluta lurarna till sin Iphone, och sedan växla över till en Mac eller Ipad."

Fungerar det även att växla till Apple TV?

Det funkar som tidigare, att du måste in i menyn på Apple TV, välja lurarna och sen ansluta. Men själva avslutningen går snabbare.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej

Ljudet är inte ”riktigt bra”.

Jag vet att det inte riktigt går att diskutera ljud, men jag anser att Bose, Koss och Beats har förstört mångas referenser vad det gäller ljud. Helt bisarr bas i dessa lurar överlag.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Nej

Ljudet är inte ”riktigt bra”.

Du är välkommen att köpa 10k lurar med sladd och perfekt DAC om du vill men de flesta tycker nog Airpods har alldeles adekvat ljudkvalité. Dessutom gör smidigheten dom till motsvarigheten av att alltid ha en adekvat kamera i sin ficka jämt.

Ett av mina klagomål på Airpods är ändå att de bara kasseras när batterierna är för dåliga. Hur kan man inte ha en möjlighet att byta batterier i ett par hörlurar? Det är ganska galet att behöva köpa nya vart tredje år bara för att få tillbaka batteritid. Man borde kunna skruva av botten o byta batteri, antingen själv eller hos verkstad för runt 300-500kr.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Ett av mina klagomål på Airpods är ändå att de bara kasseras när batterierna är för dåliga. Hur kan man inte ha en möjlighet att byta batterier i ett par hörlurar? Det är ganska galet att behöva köpa nya vart tredje år bara för att få tillbaka batteritid. Man borde kunna skruva av botten o byta batteri, antingen själv eller hos verkstad för runt 300-500kr.

Bara en liten fundering, men vilka andra tillverkare av True Wireless lurar erbjuder den möjligheten idag? Jag känner inte till några som faktiskt gör det. Men jag håller med dig, det borde vara en simpel grej. Apple hade förmodligen tjänat grova pengar på att ta en röding för ett batteribyte i AirPods.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-29 08:57
Ursprungligen av N_Micke:

Det där var ju lite lustigt, tyckte något lät bättre imorse. Antog att det bara var en vaxpropp mindre eller så...(lycklig gen1 ägare)

Kan inte 99 luska i detta? Jag har inte hittat någon fakta om skillnader.
#nyhetstips

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-03-29 09:40
Ursprungligen av MrQuattro:

Apple hade förmodligen tjänat grova pengar på att ta en röding för ett batteribyte i AirPods.

Det gör dom https://support.apple.com/sv-se/airpods/repai...

Aha så man kan byta batteri. Dock till en kostnad av 579 x2 =1158kr. Det blir 1737kr för att även byta batteri i laddningsfodralet. Kanske lite väl mycket pengar för något som borde vara simpelt (men batteribyte i dessa förslutna saker är förstås inte lätt). Detta blir ungefär samma pris som generation 1 kostade. Med generation 2 lägger man till 300kr så får man ett par nya istället. De flesta kommer ju välja den vägen hellre antar jag.

Kanske kan Apple erbjuda inbytespengar för äldre Airpods? Så man får rabatt på ett par nya?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Aha så man kan byta batteri. Dock till en kostnad av 579 x2 =1158kr. Det blir 1737kr för att även byta batteri i laddningsfodralet. Kanske lite väl mycket pengar för något som borde vara simpelt (men batteribyte i dessa förslutna saker är förstås inte lätt). Detta blir ungefär samma pris som generation 1 kostade. Med generation 2 lägger man till 300kr så får man ett par nya istället. De flesta kommer ju välja den vägen hellre antar jag.

Kanske kan Apple erbjuda inbytespengar för äldre Airpods? Så man får rabatt på ett par nya?

Det var nyheter för mig också! Men Apple Giveback på Airpods vore kanske inte en dum idé. Kunde man få några hundralappar för sina gamla uttjänta AirPods skulle jag slå till direkt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-03-29 11:30
Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Aha så man kan byta batteri.

Ursprungligen av MrQuattro:

Det var nyheter för mig också!

Ganska säker på att de inte byter batteriet utan man får ett par nya lurar även om det kallas batteribyte.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tycker nog allt konsumentljud måste bedömas ”för sitt format”. Finns ju de där Sennheiser-lurarna för hundratusen som jag lyssnade på härom året.. ?

Med samma logik blir en EPA-traktor ”ett väldigt snabbt fordon”.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Med samma logik blir en EPA-traktor ”ett väldigt snabbt fordon”.

Den liknelsen håller jag inte med om

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Med samma logik blir en EPA-traktor ”ett väldigt snabbt fordon”.

Du bör alltid jämföra produkter i samma segment. Du skulle ju aldrig få för dig att jämföra en VW passat mot en premium bil. Men det gör ju inte passaten till en dålig bil, utan det är en riktigt bra bil i sitt segment.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Du bör alltid jämföra produkter i samma segment. Du skulle ju aldrig få för dig att jämföra en VW passat mot en premium bil. Men det gör ju inte passaten till en dålig bil, utan det är en riktigt bra bil i sitt segment.

Okej då. Böndernas EPA-traktorer är ”väldigt snabba”.

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Du är välkommen att köpa 10k lurar med sladd och perfekt DAC om du vill men de flesta tycker nog Airpods har alldeles adekvat ljudkvalité. Dessutom gör smidigheten dom till motsvarigheten av att alltid ha en adekvat kamera i sin ficka jämt.

Ett av mina klagomål på Airpods är ändå att de bara kasseras när batterierna är för dåliga. Hur kan man inte ha en möjlighet att byta batterier i ett par hörlurar? Det är ganska galet att behöva köpa nya vart tredje år bara för att få tillbaka batteritid. Man borde kunna skruva av botten o byta batteri, antingen själv eller hos verkstad för runt 300-500kr.

Det räcker med att lägga drygt 4000 för att få grymt ljud i hörlurarna.

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Det räcker med att lägga drygt 4000 för att få grymt ljud i hörlurarna.

Ja så må vara men 4000 är fortfarande mer än 2000. Och då har du heller inte bekvämligheten med Airpods. Men alla har sina hobbys, intressen osv. och då kanske man köper både och eller helt enkelt stuntar i Airpods om man känner att de har dåligt ljud?

Ursprungligen av Fredde/pandemonium:

Ja så må vara men 4000 är fortfarande mer än 2000. Och då har du heller inte bekvämligheten med Airpods. Men alla har sina hobbys, intressen osv. och då kanske man köper både och eller helt enkelt stuntar i Airpods om man känner att de har dåligt ljud?

Jag har både AirPods och ett par riktiga hörlurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-03-29 23:09

Jag är extremt nöjd med mina nya AirPods, vilket jag även var med mina ”gamla”.

Självklart dyker det upp diskussioner om hur bra ljud de har. Jag som inbiten HiFi-nörd tycker de har riktigt bra ljud. Det beror på att jag försöker förstå vad det är för pryl som låter/skapar ljud. Jag satt för några dagar sedan och lyssnade på Stabat Master av James McMillan med ett par halvdyra in-ear lurar. Lät ganska bra. Kopplade sedan på min HiFi-anläggning och blev nästan tårögd. Vilket ljud, vilken inspelning. Steg tre blev de nya AirPod som jag nyss fått hem. Självklart skillnad som natt och dag mot min HiFi-anläggning. Men, det är extremt svårt att bära med sig förstärkare, högtalare, kablar och batterier som levererar 220 volt. Alltså måste man acceptera någon form av kompromiss. I en kompromiss som tar hänsyn till ljud, bärbarhet, enkelhet, batteritid och pris så är, enligt mig, AirPods svårslagna för en som finns i Apples ekosystem.

Ps. Ursäkta ev skrivfel, tappat glasögonen...

Bevaka tråden