Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så får du ut mest av din Apple TV 4K

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vi följer upp testet av Apple TV 4K och konstaterar att det idag är en av de bästa källorna för att strömma film och tv-serier. Men det kan kräva att du själv korrigerar en del av Apples inställningar.

Läs hela artikeln här

Jag la ned allt med Apple TV. Kör istället en Nvidia Shield TV. Inte lika låst. Den håller bra idag också fast den kom 2015? Tyvärr hade jag köpt lite appar och musik/film. Ett par 100 skivor och runt 25 filmer eller så. Jag tog den smällen för att komma ifrån Apple. Inte vad folk vill höra dock. Men mitt val!

Ursprungligen av SweSG:

Jag la ned allt med Apple TV. Kör istället en Nvidia Shield TV. Inte lika låst. Den håller bra idag också fast den kom 2015? Tyvärr hade jag köpt lite appar och musik/film. Ett par 100 skivor och runt 25 filmer eller så. Jag tog den smällen för att komma ifrån Apple. Inte vad folk vill höra dock. Men mitt val!

Jag funderar allvarligt på samma sak. Nu när man investerat i en Google Home och redan har en Chromecast Ultra, känns genast ATV ganska oanvändbar. Så sjukt smidigt att kunna styra allting med rösten, visst ATV har Siri men jag upplever den mycket sämre än Google Assistant. Upplever dessutom att jag får ut bättre bildkvalitét på min CC än på min ATV4K, framförallt vid streaming av livesport från CMore och Viaplay, inte lika mycket microlag. Bör iförsig inte vara ett problem på ATVn heller, då jag har 300MB fiber hemma och båda enheterna är anslutna med TP kabel men av nån outgrundlig anledning så laggar ATVn till och från och kan även få för sig att börja buffra mitt i en match vilket är fruktansvärt frustrerande.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2019-04-03 14:00
Ursprungligen av SweSG:

Jag la ned allt med Apple TV. Kör istället en Nvidia Shield TV. Inte lika låst. Den håller bra idag också fast den kom 2015? Tyvärr hade jag köpt lite appar och musik/film. Ett par 100 skivor och runt 25 filmer eller så. Jag tog den smällen för att komma ifrån Apple. Inte vad folk vill höra dock. Men mitt val!

Musik på itunes är DRM-fri så den borde du kunna hämta och spela upp på din Shield.

Ursprungligen av Json_81:

Musik på itunes är DRM-fri så den borde du kunna hämta och spela upp på din Shield.

Jo, jag har hämtat det mesta jag ville ha. Tycker det är synd att det inte finns ett lättare sätt. Man blir så låst. Jag tycker inte om att låsa mig vid något! Kommer bara bli problem med det om något händer. Jag satt ju med Apple runt 10 år innan. Hade lite andra prylar också dock. Jag har aldrig varit helt trogen!

Det där med att SVTplay, youtube bland andra inte funkar med frekvensmatchningen var något nytt för mig.
Och lite lätt irriterande. (Även om jag inte direkt lidit av det)

Jag har valt 50 Hz som ”bas” eftersom många här hemma primärt tittar på diverse Play-tjänster från svenska TV-hus. Eftersom dessa oftast streamar även film med 25 bilder/s och klassisk PAL speed up, anpassat för ett mer än 50 år gammalt analogt TV-system som är helt irrelevant vid digital streaming, så har jag känt mig tvungen att ha 50 Hz som bas.

Varför kodar svenska leverantörer fortfarande om filmer till 25 bilder/s? Jag fattar verkligen inte. Vissa TV-serier, som The West Wing på Cmore, har jag blivit tvungen att ladda hem på mindre lagligt vis för att se i den eminenta appen Infuse eftersom jag helt enkelt inte klarar av att höra de för mig välkända karaktärerna prata med Piff- och Puffröster på Cmore.

Detta otyg måste få ett slut. Låt oss lämna PAL och analog teknik i förra seklet där det hör hemma!

En fråga som kanske kunnige @Thomas Ytterberg har svaret på:

Alla mina appar på min Apple TV (Netflix, HBO, Viaplay, Telenor Stream, Infuse, Youtube, Cmore, iTunes, Amazon Prime Video och dplay) klarar av att ge en mjuk och fin bild om jag, manuellt eller automatiskt, ser till att TVn matchar bildfrekvens med innehållet. Alla mina appar förutom SVT.

Med SVTs app så har, enligt min erfarenhet, alla program micro stuttering. Detta gäller både inköpt utländskt material och egenproducerat svenskt, som jag vet är inspelat med 25 bilder/s. Trots att jag har Apple TV inställd på 50 Hz så får jag som sagt micro stuttering vilket syns tydligt i panoreringar och de numera så vanligt förekommande drönarflygningarna.

Jag har prövat att ställa om till både 24 samt 60 Hz utan att bli av med problemet. SVTs app ställer heller inte automatiskt in rätt bildfrekvens. Jag fattar inte i vilket format SVT lagrar sina streams? Är det i något helt vrickat och annorlunda som inte går att matcha, typ 48 Hz, eller vad beror det på!? Blir smått galen och undviker SVT av detta skäl.

Senast redigerat 2019-04-03 20:17
  • Medlem
  • 2019-04-04 04:57
Ursprungligen av MrQuattro:

Jag funderar allvarligt på samma sak. Nu när man investerat i en Google Home och redan har en Chromecast Ultra, känns genast ATV ganska oanvändbar. Så sjukt smidigt att kunna styra allting med rösten, visst ATV har Siri men jag upplever den mycket sämre än Google Assistant. Upplever dessutom att jag får ut bättre bildkvalitét på min CC än på min ATV4K, framförallt vid streaming av livesport från CMore och Viaplay, inte lika mycket microlag. Bör iförsig inte vara ett problem på ATVn heller, då jag har 300MB fiber hemma och båda enheterna är anslutna med TP kabel men av nån outgrundlig anledning så laggar ATVn till och från och kan även få för sig att börja buffra mitt i en match vilket är fruktansvärt frustrerande.

Är ett stort fan av CC
Har ultra, gen 2 och 3 och ett par audio
Även Google Home
100 fiber
Microlagg är inget jag märkt på någon
Sjukt smidigt att flytta det man vill titta på mellan enheter och kidsen som man aldrig vet vilket avsnitt de är på där hjälper Google Home till.
Tråkigt att SVT play inte har Google Home stöd

Ursprungligen av PaO:

Är ett stort fan av CC
Har ultra, gen 2 och 3 och ett par audio
Även Google Home
100 fiber
Microlagg är inget jag märkt på någon
Sjukt smidigt att flytta det man vill titta på mellan enheter och kidsen som man aldrig vet vilket avsnitt de är på där hjälper Google Home till.
Tråkigt att SVT play inte har Google Home stöd

Det är på ATVn jag har microlag, inte på CC. I ärlighetens namn använder jag mest Google Assistent för att spela upp musik på TVn via spotify, då mitt hemmabiosystem har bra ljud. Sedan är det rätt skönt när det är dags att gå att lägga sig och bara behöva säga Ok Google stäng av chromecast hemma, så slocknar TVn. Detta funkar även om jag råkar använda ATVn, Google Home stänger av TVn och då slocknar även ATV automagiskt.

Ursprungligen av Sperious:

Med SVTs app så har, enligt min erfarenhet, alla program micro stuttering. Detta gäller både inköpt utländskt material och egenproducerat svenskt, som jag vet är inspelat med 25 bilder/s. Trots att jag har Apple TV inställd på 50 Hz så får jag som sagt micro stuttering vilket syns tydligt i panoreringar och de numera så vanligt förekommande drönarflygningarna.

Jag känner till att det är så men vet inte varför. För det borde inte vara det såvida det helt enkelt görs tekniska misstag någonstans på vägen. I den lilla mån jag kör SVT Play, typ nyheterna i bland, håller jag ATV på 60 Hz. Det rycker ändå.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Jag känner till att det är så men vet inte varför. För det borde inte vara det såvida det helt enkelt görs tekniska misstag någonstans på vägen. I den lilla mån jag kör SVT Play, typ nyheterna i bland, håller jag ATV på 60 Hz. Det rycker ändå.

Skönt att få fenomenet bekräftat för ibland har jag undrat om jag inbillar mig eftersom det är så otroligt märkligt. Jag har försökt kontakta SVT för svar men aldrig fått tag i rätt person och därmed enbart fått standardsvar utan förklaring.

  • Medlem
  • 2019-04-04 14:52

Perfekt!

Då finns det hopp om botemedel på mina ryckningar.

Jag har en bra Panasonic plasma 1080. Men inte HDR och jg tittar på Netflix och SVT play till 99 procent.

Jag har en Apple TV med nya fjärren, men inte 4k-versionen.

Som jag förstår det då, ska jag sätta min Apple TV (ej 4k) på SDR och 50 Hz och samtidigt sätta matcha bildfrekvens "På"?

Ursprungligen av MrQuattro:

Jag funderar allvarligt på samma sak. Nu när man investerat i en Google Home och redan har en Chromecast Ultra, känns genast ATV ganska oanvändbar. Så sjukt smidigt att kunna styra allting med rösten, visst ATV har Siri men jag upplever den mycket sämre än Google Assistant. Upplever dessutom att jag får ut bättre bildkvalitét på min CC än på min ATV4K, framförallt vid streaming av livesport från CMore och Viaplay, inte lika mycket microlag. Bör iförsig inte vara ett problem på ATVn heller, då jag har 300MB fiber hemma och båda enheterna är anslutna med TP kabel men av nån outgrundlig anledning så laggar ATVn till och från och kan även få för sig att börja buffra mitt i en match vilket är fruktansvärt frustrerande.

Vad är de du styr med rösten som är så användbart?

Chromecast i all ära, men finns en hel del trevliga appar (och även en del spel) som jag gillar på Apple TV så oanvändbar är väl att ta i? Infuse (som nämnts tidigare i tråden) är inte alls dum i videosammanhang.

  • Medlem
  • 2019-04-04 18:32
Ursprungligen av star-affinity:

Vad är de du styr med rösten som är så användbart?

Chromecast i all ära, men finns en hel del trevliga appar (och även en del spel) som jag gillar på Apple TV så oanvändbar är väl att ta i? Infuse (som nämnts tidigare i tråden) är inte alls dum i videosammanhang.

Nu flikar jag in som Chromecast entuiast

Tex. Spela den och den serien på den och den TVn och den kommer ihåg vilken tjänst och var jag slutade ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-04 23:05

Röststyrning är säkert bra om man är singel och är ensam i hushållet. Inget som passar mina barn.
Dom och jag vill se ett GUI och navigera med en fjärr.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-04 23:08
Ursprungligen av SweSG:

Jag la ned allt med Apple TV. Kör istället en Nvidia Shield TV. Inte lika låst. Den håller bra idag också fast den kom 2015? Tyvärr hade jag köpt lite appar och musik/film. Ett par 100 skivor och runt 25 filmer eller så. Jag tog den smällen för att komma ifrån Apple. Inte vad folk vill höra dock. Men mitt val!

Så vad är skillnaden när du menar att en Apple Tv är låst jämfört mot Shield?
Vad jag förstår så installerar man appar på samma sätt och utbudet är likvärdigt så vad var det som gjorde att du kände dig låst.

  • Medlem
  • 2019-04-05 01:27
Ursprungligen av Innis:

Röststyrning är säkert bra om man är singel och är ensam i hushållet. Inget som passar mina barn.
Dom och jag vill se ett GUI och navigera med en fjärr.

Säg det till min 5 åriga dotter som går fram till Google Home mini och säger, "OK Google spela Paw Patrol på sovrum"

Skämt åsido man skall göra det som känns bäst ?

Ursprungligen av Innis:

Så vad är skillnaden när du menar att en Apple Tv är låst jämfört mot Shield?
Vad jag förstår så installerar man appar på samma sätt och utbudet är likvärdigt så vad var det som gjorde att du kände dig låst.

Det är stora skillnader på dom. Ska man bara kolla Netflix så spelar det ingen roll vad man kör. Men vill man gå på egna filer, spel m.m. Så är Nvidia Shield TV ett bättre val. Infuse och grejer finns ju till ATV:n dock. Men man kanske vill lägga på en 4TB-disk via en USB-port med filmer/serier och ROMS och grejer. Sidoladda appar m.m.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 08:25
Ursprungligen av SweSG:

Det är stora skillnader på dom. Ska man bara kolla Netflix så spelar det ingen roll vad man kör. Men vill man gå på egna filer, spel m.m. Så är Nvidia Shield TV ett bättre val. Infuse och grejer finns ju till ATV:n dock. Men man kanske vill lägga på en 4TB-disk via en USB-port med filmer/serier och ROMS och grejer. Sidoladda appar m.m.

Ja du det du räknar upp betyder något för 0.1% av användarna.
Sidoladda appar går också på en ATV om du inte visste det.
Så att kategoriskt säga att den är låst stämmer inte.

Ursprungligen av Innis:

Ja du det du räknar upp betyder något för 0.1% av användarna.
Sidoladda appar går också på en ATV om du inte visste det.
Så att kategoriskt säga att den är låst stämmer inte.

Jo, jag vet att det går att sidoladda appar på en ATV också. Laddade in Kodi på min ATV så. Mycket jobbigare dock! Jag tror dock det är mera än 0.1% av användarna som vill ha det lite öppnare. Bror på var man hänger. På detta forum låter det nästan som alla bara kör tjänster och gillar att låsa in sig på den ena eller andra. Passar vissa, andra inte. Ingen får ta illa upp dock. Men alla är vi olika

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 08:59
Ursprungligen av SweSG:

Jo, jag vet att det går att sidoladda appar på en ATV också. Laddade in Kodi på min ATV så. Mycket jobbigare dock! Jag tror dock det är mera än 0.1% av användarna som vill ha det lite öppnare. Bror på var man hänger. På detta forum låter det nästan som alla bara kör tjänster och gillar att låsa in sig på den ena eller andra. Passar vissa, andra inte. Ingen får ta illa upp dock. Men alla är vi olika

Jag fråga vad skillnaden var och du nämnde sidoladda appar men eftersom det går på en ATV så.
Hänger man på ett teknik/nörd forum så naturligtvis så är det större andel som vill trixa.
Men den med den totala användarbasen så är det garanterat inte mer än 0.1% som bryr sig.

Ursprungligen av Innis:

Jag fråga vad skillnaden var och du nämnde sidoladda appar men eftersom det går på en ATV så.
Hänger man på ett teknik/nörd forum så naturligtvis så är det större andel som vill trixa.
Men den med den totala användarbasen så är det garanterat inte mer än 0.1% som bryr sig.

Nvidia Shield TV är förutom en android TV burk dessutom en mer avancerad spelkonsol jämfört med ATV. Om spel inte är intressant och man bara ska titta på film eller TV-kanaler så är skillnaden minimal.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:22
Ursprungligen av matssoderstrom:

Nvidia Shield TV är förutom en android TV burk dessutom en mer avancerad spelkonsol jämfört med ATV. Om spel inte är intressant och man bara ska titta på film eller TV-kanaler så är skillnaden minimal.

Precis vad jag anser också och snacket om inlåsning är ett tomt argument.

Ursprungligen av Innis:

Precis vad jag anser också och snacket om inlåsning är ett tomt argument.

Jag glömde att den även kan användas som Plex server vilket kan vara av intresse för de som har mycket eget material att titta på.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 16:21
Ursprungligen av SweSG:

... Men alla är vi olika

Inte jag.

Ursprungligen av filuren:

Inte jag.

Men om du kör Apple är la du lite olik mig som kör Linux? Eller är det jag som är olik dig? Tror nog du är lite olik ja! I smyg!

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 17:45
Ursprungligen av SweSG:

Men om du kör Apple är la du lite olik mig som kör Linux? Eller är det jag som är olik dig? Tror nog du är lite olik ja! I smyg!

Det är inte jag som skriver. Det är min bror.

Ursprungligen av filuren:

Det är inte jag som skriver. Det är min bror.

Är du olik han då?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-04-05 18:34
Ursprungligen av SweSG:

Är du olik han då?

Nope. Men han kanske är olik.

Ursprungligen av Thomas Ytterberg:

Jag känner till att det är så men vet inte varför. För det borde inte vara det såvida det helt enkelt görs tekniska misstag någonstans på vägen. I den lilla mån jag kör SVT Play, typ nyheterna i bland, håller jag ATV på 60 Hz. Det rycker ändå.

Äntligen har SVT svarat på mina mail och hävdar att dom identifierat ett problem där Apple TV, enligt SVT, misstolkar deras material och matar ut det i 60 Hz istället för 50. Jag vet dock att min TV tar emot 50 Hz från Apple TV med SVT Play men kanske pratar dom om någon intern process i Apple TV innan bilden matas ut till den av användaren inställda frekvensen.

https://kontakt.svt.se/guide/svt-play-pa-appl...

Bevaka tråden