Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ajöss och tack för fisken!

Tråden skapades och har fått 576 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det är med tunga hjärtan vi på redaktionen måste meddela att 99 kommer att avvecklas och läggas ned. Ett stort tack för de här åren!

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Barentsburg
  • 2019-04-05 10:06

Hoppas ni är nöjda med hur ni lyckades förstöra forumet.

Var nog hög tid att lägga ned 99! Lite synd, men gick lite utför på slutet tyvärr. Själv kommer jag sakna 99 en hel del. Varit någorlunda aktiv under mina år. 5-6 år eller så. Sedan har jag la inte bidragit med så mycket med mina inlägg alla gånger. Kommer sakna er alla som skrivit för 99 och i forumet! <3

Tråkigt.

  • Medlem
  • 2019-04-05 10:16

Det var exakt det här som många varnade för när ni ändrade inriktning på sidan!
Alla som sysslar med någon form av företag vet att man måste sticka ut på något sätt för att synas. Ni gjorde precis tvärt om! Ni följde med strömmen istället för att sticka ut. Nu vet vi hur det gick...

Detta var tyvärr väntat. Att byta från mac sida till android/blandat visste användarna det aldrig skulle fungera. Tyvärr lyssnade ni inte.

Vart ska man söka sig nu? Finns det några svenska Mac forum?

Ursprungligen av Gäddnos:

Hoppas ni är nöjda med hur ni lyckades förstöra forumet.

Onödigt, forumen är vi tillsammans.

Skadeglädje är inte klädsamt

Jag är så otroligt ledsen över det här beskedet. Har lagt ner så mycket energi här under de senaste 6,5 åren – det känns redan otroligt tomt. Det har mestadels varit så roligt att hänga här på sajten att jag knappt vågat kalla det för ett jobb. Det redaktionella arbetet har varit underbart kul och jag har lärt känna så många härliga personer här i forumet. ?

Ursprungligen av Dalle:

Det var exakt det här som många varnade för när ni ändrade inriktning på sidan!
Alla som sysslar med någon form av företag vet att man måste sticka ut på något sätt för att synas. Ni gjorde precis tvärt om! Ni följde med strömmen istället för att sticka ut. Nu vet vi hur det gick...

Ekonomiska problemen fanns långt innan ändringen av inriktning. Som vi skriver i artikeln var detta tvärtom ett försök att ändra en långvarig trend med mindre och mindre engagemang i forumet. Och aktiviteten har ökat sedan dess, bara inte tillräckligt mycket eller tillräckligt snabbt.

Satan så tråkigt! ?

Är kanske inte så förvånad med tanke på att antalet inlägg minskat hela tiden, men jag kommer att sakna 99. Varit medlem sedan maj 2001 och har tillbringat en hel del tid här..

Ursprungligen av BlackSmp:

Onödigt, forumen är vi tillsammans.

Skadeglädje är inte klädsamt

Jag håller med – tråkig ton och onödigt. Samtidigt har folk olika sätt att reagera på tråkiga nyheter

Neeej! Ni har ju varit en go-to-source för Apple-info ju!!!
Hängt med er inför Apple-event och att lyssna på er podd har blivit en helg-vana jag komma sakna grymt mycket!

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Satan så tråkigt! ?

Är kanske inte så förvånad med tanke på att antalet inlägg minskat hela tiden, men jag kommer att sakna 99. Varit medlem sedan maj 2001 och har tillbringat en hel del tid här..

Nej trenden har tyvärr varit sådan en längre tid. Vi har sett en ganska stadig ökning av antalet inlägg det senaste året, men tyvärr inte tillräckligt snabbt som vi hade behövt för att kunna göra affärer och få de intäkter vi hade behövt.

Ursprungligen av SweSG:

Var nog hög tid att lägga ned 99! Lite synd, men gick lite utför på slutet tyvärr. Själv kommer jag sakna 99 en hel del. Varit någorlunda aktiv under mina år. 5-6 år eller så. Sedan har jag la inte bidragit med så mycket med mina inlägg alla gånger. Kommer sakna er alla som skrivit för 99 och i forumet! <3

Jag kommer att sakna dig och dina inlägg!

Ursprungligen av SweSG:

Var nog hög tid att lägga ned 99! Lite synd, men gick lite utför på slutet tyvärr. Själv kommer jag sakna 99 en hel del. Varit någorlunda aktiv under mina år. 5-6 år eller så. Sedan har jag la inte bidragit med så mycket med mina inlägg alla gånger. Kommer sakna er alla som skrivit för 99 och i forumet! <3

Kommer sakna dig med @SweSG! Du kanske inte haft mest att säga om det vi täcker redaktionellt, men du har onekligen varit en livskraftig och viktig del av forumet – alltid något att säga!

Ursprungligen av _empty:

Detta var tyvärr väntat. Att byta från mac sida till android/blandat visste användarna det aldrig skulle fungera. Tyvärr lyssnade ni inte.

Vart ska man söka sig nu? Finns det några svenska Mac forum?

Hade vi fortsatt att vara en Mac-sida hade vi nog lagts ner långt tidigare. Aktiviteten var dalande långt innan dess. Jag vänder mig emot narrativet att vi "inte lyssnade". Vi lyssnade på några, och på andra inte.

Bra fråga dock – finns det något annat svenskt forum för Mac-entusiaster?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:28

Oerhört oerhört tråkigt och det gör ont i hjärtat att ni lägger ner. 99mac och 99.se är den första sida jag alltid loggat in på när locket på datorn lyfts. Kanske därför som jag skapat nya nick dom gånger jag blivit avstängd för att 99 har varit så beroende framkallande. Sorry moderatorer ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:29
Ursprungligen av jakobnilsson:

Hade vi fortsatt att vara en Mac-sida hade vi nog lagts ner långt tidigare. Aktiviteten var dalande långt innan dess. Jag vänder mig emot narrativet att vi "inte lyssnade". Vi lyssnade på några, och på andra inte.

Bra fråga dock – finns det något annat svenskt forum för Mac-entusiaster?

Macworld är i mitt tycke ett helt ok forum där det finns kunnigt folk.

Ursprungligen av Innis:

Oerhört oerhört tråkigt och det gör ont i hjärtat att ni lägger ner. 99mac och 99.se är den första sida jag alltid loggat in på när locket på datorn lyfts. Kanske därför som jag skapat nya nick dom gånger jag blivit avstängd för att 99 har varit så beroende framkallande. Sorry moderatorer ?

Hahaha! <3

Ursprungligen av Innis:

Oerhört oerhört tråkigt och det gör ont i hjärtat att ni lägger ner. 99mac och 99.se är den första sida jag alltid loggat in på när locket på datorn lyfts. Kanske därför som jag skapat nya nick dom gånger jag blivit avstängd för att 99 har varit så beroende framkallande. Sorry moderatorer ?

Haha, tur du skapade nya konton. I det stora hela har jag haft stort utbyte/nöje av ditt deltagande här! Håller med dig, oerhört tråkigt det här. Vad ska jag nu lägga min internettid på?

En av de tråkigaste nyheterna jag läst. Hade hoppats att det skulle vara ett aprilskämt men det är det ju tyvärr inte kommer sakna er. framförallt livestreams under event . Lycka till med allt??????

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:33
Ursprungligen av Ida Blix:

Haha, tur du skapade nya konton. I det stora hela har jag haft stort utbyte/nöje av ditt deltagande här! Håller med dig, oerhört tråkigt det här. Vad ska jag nu lägga min internettid på?

Tackar så mycket. Det som gör det så sorgligt är att det känns som man känner er eftersom man har lyssnat på er podd också.
Jag önskar er allt gott i framtiden än vad ni tar er för ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:34
Ursprungligen av TechDante:

En av de tråkigaste nyheterna jag läst. Hade hoppats att det skulle vara ett aprilskämt men det är det ju tyvärr inte kommer sakna er. framförallt livestreams under event . Lycka till med allt??????

Det var det första jag tittade efter ?

Ursprungligen av TechDante:

En av de tråkigaste nyheterna jag läst. Hade hoppats att det skulle vara ett aprilskämt men det är det ju tyvärr inte kommer sakna er. framförallt livestreams under event . Lycka till med allt??????

Jag vet inte hur jag ska bete mig under kommande events faktiskt. Hör ju till att liverapportera!

Så fruktansvärt tråkigt, var tvungen att dubbelkolla datumet för trodde det var ett dåligt skämt först.
Hur blir det med fulkulturpodden? Jakobs bekanta stämma är ju en institution där?

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag vet inte hur jag ska bete mig under kommande events faktiskt. Hör ju till att liverapportera!

Instagram Live?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2019-04-05 10:39

Jag tror att en stor del i bristande antal aktiva medlemmar är FB´s fel med alla dessa bubblor.
Hade alla dessa medlemmar istället varit här hade saker sett annorlunda ut tror jag.
Se på Teknikveckan som nu försöker gå ifrån FB lite genom att starta ett forum.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-04-05 10:39
Ursprungligen av Ida Blix:

Jag vet inte hur jag ska bete mig under kommande events faktiskt. Hör ju till att liverapportera!

Din familj kommer veta ALLT från eventen.

I övrigt:

Trist är väl egentligen den enda kommentaren jag kan lägga. Kommer att sakna er, både i redaktionen & forumet!

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2019-04-05 10:43
Ursprungligen av _empty:

Detta var tyvärr väntat. Att byta från mac sida till android/blandat visste användarna det aldrig skulle fungera. Tyvärr lyssnade ni inte.

Vart ska man söka sig nu? Finns det några svenska Mac forum?

Finns inte, och har aldrig funnits, någon ekonomisk möjlighet i Apple-exklusivitet. Tro mig, jag har försökt.

/Peter Esse

Bevaka tråden