Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Find My Mac

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-04-09 11:47

Tänkte hinna med en sista fråga (innan forumet stänger)

Jag har gjort några tester med en Macbook Pro och MacOS 10.14.4 för att se hur/om FMM fungerar. Ifall jag inte loggar ut från iCloud innan jag formaterar och installerar om maskinen går det fortfarande att skicka signaler (play sound) till den under hela installationsprocessen, vilket känns hoppfullt. Så fort installationen är klar och datorn är redo för inloggning försvinner dock all kontakt och möjlighet till kommunikation/låsning/radering... Ska det verkligen vara så?

Förstår inte riktigt.
Hur skickar du signaler till den? Via din iPhone?
Vilken installation?
Har du formaterat om datorn så går det inte längre hitta den från iCloud, nej. (Datorerna låser sig inte till ditt Apple ID på samma sätt som t ex en iPhone, vilket ju är lite dumt).

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-04-11 11:49
Ursprungligen av carlsson:

Förstår inte riktigt.
Hur skickar du signaler till den? Via din iPhone?
Vilken installation?
Har du formaterat om datorn så går det inte längre hitta den från iCloud, nej. (Datorerna låser sig inte till ditt Apple ID på samma sätt som t ex en iPhone, vilket ju är lite dumt).

Signalerna skickas från icloud.com (Hitta iPhone). De går fram trots formaterad disk, under hela installationsprocessen ända fram till första inloggning/inledande setup. Där verkar förbindelsen brytas... Hur bra är det?

Jag menar... Om datorn fortfarande kan hittas efter att hårddisken har raderats, varför behålls då inte kopplingen till Apple ID även efter fullföljd installation?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-11 11:54

Ahhh... Snyggt. Jag lägger min röst på bug, för du har ju inte släppt AppleID:t som du påpekar.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-04-11 11:56
Ursprungligen av frazze:

Ahhh... Snyggt. Jag lägger min röst på bug, för du har ju inte släppt AppleID:t som du påpekar.

Extremt klumpig bug i så fall :-/

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2019-04-11 23:29
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2019-04-12 07:31

Ja, T2-chippet erbjuder helt klart nya möjligheter. Frågan kvarstår dock varför bef. system fungerar som det gör (om man nu kan säga fungerar)?

Intressant! Med fasta hårddiskar innebär detta ju helt nya möjligheter att faktiskt skydda sin dator.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-04-18 20:10
Ursprungligen av carlsson:

Intressant! Med fasta hårddiskar innebär detta ju helt nya möjligheter att faktiskt skydda sin dator.

Hur gör man om man har glömt lösenordet och Externa enheter är avslaget? Om hårddisken pajar....

1
Bevaka tråden