Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta MAC-adress

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet nån hur man byter en mac-adress för WLAN-NIC? Interfacet heter en0 och även om jag byter mac-adress med ifconfig är det endast ifconfig själv i terminalen som ser den nya mac-adressen, och den används även i det paket som skickas. Men alla appar i övrigt ser den ordinarie mac-adressen vilket är vad jag vill fixa.

Testade att skapa en plist och använda launchd för att ändra vid boot, och det blir samma sak. Den byter MAC-adress, men om man t.ex. alt-klickar på WiFi-symbolen syns ändå den riktiga mac-adressen där. Övriga appar som listar mac-adresser ser också den riktiga MAC-adressen.

Senast redigerat 2019-04-19 10:36
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2019-04-19 16:15

Varför behöver du byta MAC-adress?

Ursprungligen av frazze:

Varför behöver du byta MAC-adress?

Jag har en licens knuten till en macadress på en gammal laptop (pc). För att aktivera programmet på den nya laptopen måste nic med rätt macadress finnas. Och innan nån börjar nämna licensbrott så har jag kollat detta med leverantören och har ett skriftligt ok att göra på det här sättet.

Be leverantören uppdatera licensen.

Ursprungligen av keptang:

Be leverantören uppdatera licensen.

Vi kan inte göra det utan att omaktivera appen på ett antal maskiner. Det är därför jag försöker hitta en workaround. Men det verkar inte som nån som direkt lyckats med detta på senare versioner av macos.

Eller skapa ett tun Interface. Se här: https://stackoverflow.com/questions/87442/vir...

Du får komplettera skriptet med ett kommando för att ändra MAC adressen innan du gör en Up på det

1
Bevaka tråden