Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allmänna tips

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Neverland
  • 2019-05-11 22:27

Jag vet inte om det finns någon tråd som tar upp allmänna macOS-tips då jag inte orkar leta (och det mesta verkar handla om Samsung/Sony etc)

Hursomhelst.

Vad det är för vecka höll man reda på i det militära. Ibland kommer dock folk och säger att något minsann måste vara klart vecka 31. Jaha, och när är det? Vad har vi för vecka nu?

Den obekväme går såklart till www.vecka.nu, men det är liksom inte helt rätt på något vis. Hur kollar man veckonummer om sajten ovan simmar ur bild?

Enkelt fixat.

Systeminställningar -> Språk och region -> Avancerat

Väljd fliken ”Datum”

Under ”Fullständigt” lägger du till ”vecka av år” genom att dra just den parametern till fältet. Justera med de tillägg du önskar.

För mig ser det ut så här då jag klickar på klockan i menyraden.

Ni ser veckonumret där? Ooops, det är vecka 19. Jag måste rappa på.

Men bra. Då är vi hemma.

Jag har förutom variabeln *veckonummer* lagt till tecken som gör det enklare att förstå vad man ser. Allt kommer förklaras om ni ändrar själva.

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-05-11 22:42

Bra tips! Funkar fint. ?

  • Medlem
  • 2019-05-11 22:59

För övrigt är det bara skolor, dagis och idioter som delar in sitt liv i veckor.
Tänk er följande scenarier:

F: När fyller du år?
S: Torsdag vecka 29!

F: När ska du på konsert?
S: Lördag vecka 43.

F: När har Sverige sin nationaldag?
S: Torsdag vecka 23...

Och alltid följer samma väl berättigade fråga: JAHA! OCH VILKET JÄVLA DATUM ÄR DET DÅ?!?!?!
(Och det slutar alltid med att man måste kolla i kalendern vilket datum denna magiska dag infaller på)

  • Medlem
  • Östergötland
  • 2019-05-11 23:32
Ursprungligen av Dalle:

För övrigt är det bara skolor, dagis och idioter som delar in sitt liv i veckor.

Det stämmer ju med ett undantag. Sommarsemestern. Den anges ofta i veckor, i alla fall där jag jobbar.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-05-12 21:31
Ursprungligen av chrme109:

Det stämmer ju med ett undantag. Sommarsemestern. Den anges ofta i veckor, i alla fall där jag jobbar.

Vi använder även leveransvecka på jobb. Finns säkert föer fall där veckan är smidigare att använda än ett exakt datum.

Har @Dalle verkligen träffat nån som anger sin födelsedag så? Säg isf upp bekantskapen ?

  • Medlem
  • 2019-05-12 23:09
Ursprungligen av Cribe:

Har @Dalle verkligen träffat nån som anger sin födelsedag så? Säg isf upp bekantskapen ?

Det är precis det jag menar. Ingen skulle ange sin födelsedag på det viset. Vilken vecka något infaller på är helt ointressant. Det är ett korrekt datum som är det viktiga och som går att relatera till.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-05-13 07:04
Ursprungligen av Dalle:

Det är precis det jag menar. Ingen skulle ange sin födelsedag på det viset. Vilken vecka något infaller på är helt ointressant. Det är ett korrekt datum som är det viktiga och som går att relatera till.

När det gäller händelser som inträffar ett specifikt datum, ja,
Veckonummer använder man ju för en hel vecka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-13 09:12
Ursprungligen av Cribe:

När det gäller händelser som inträffar ett specifikt datum, ja,
Veckonummer använder man ju för en hel vecka.

Så om leveransen är tisdag vecka 1 2019 så går det lika bra med 1 januari 2019 som 31 december 2019?
Båda dessa datum ligger i vecka 1 2019 men har ett års skillnad. Kring årsskiftet händer det normalt en massa skumma saker med veckonummer som passar dåligt om man vill bygga robusta system.

  • Medlem
  • Lund
  • 2019-05-13 09:33
Ursprungligen av pesc:

Så om leveransen är tisdag vecka 1 2019 så går det lika bra med 1 januari 2019 som 31 december 2019?
Båda dessa datum ligger i vecka 1 2019 men har ett års skillnad. Kring årsskiftet händer det normalt en massa skumma saker med veckonummer som passar dåligt om man vill bygga robusta system.

Exakt, i min bransch funkar det så. Nu händer det inget på leveransfronten just då pga ledighet och helgdagar.
Tyvärr är transport ingen exakt vetenskap utan om vi väntar in en sjötransport från tex Kina så jobbar man i mottagarvecka då man inte vet exakt datum

I min branch använder vi också veckor när vi skall beställa och leverera saker. VI kan inte lita på PostNord när det gäller leverans, så vi anger mottagarvecka och leveransvecka.

Ursprungligen av pesc:

Så om leveransen är tisdag vecka 1 2019 så går det lika bra med 1 januari 2019 som 31 december 2019?
Båda dessa datum ligger i vecka 1 2019 men har ett års skillnad. Kring årsskiftet händer det normalt en massa skumma saker med veckonummer som passar dåligt om man vill bygga robusta system.

Det där är ju ett specialfall där det inte funkar utan att ange månad också, sen har vi specialeren då både sista dagarna i december och första dagarna i Januari året därpå har samma veckonummer som vecka 53.

Jag är van vid veckonummer och tycker det är perfekt då ett exakt besked inte kan anges just då utan bara "troligen" under vecka xx. Hellre det än "vi vet inte".

Industrin kör ofta 5-siffrigt, t ex Volvo.

19235 betyder år 19, vecka 23, fredag (dvs. dag 5 den veckan).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-14 08:48
Ursprungligen av pmarriott:

Industrin kör ofta 5-siffrigt, t ex Volvo.

19235 betyder år 19, vecka 23, fredag (dvs. dag 5 den veckan).

Ja ja, så länge de gör det diskret och inte säger 19012 ute bland folk.
(31 december 2019 får väl då siffersoppan 20012; datumet är i en vecka år 2020. Solklart!)

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-20 08:49

30 och 31 dec 2019 är på vecka 53 (som är detsamma som vecka 1 2020).
Eftersom klockan och kalendern inte kör med vanliga 10-potenser (100 sek/min, 100 min per timme, 10 mån per år osv) så får vi en del "konstiga resultat. Men att vecka 53 2019 är samma vecka som vecka 1 2020 tycker jag är acceptabelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2019-05-20 09:44
Ursprungligen av kenjon:

30 och 31 dec 2019 är på vecka 53 (som är detsamma som vecka 1 2020).

Nej, inte enligt ISO8601 som började gälla 1972.

2019 har ingen vecka 53. Om man nu måste jobba med veckonummer så bör man väl komma överens om vilka regler som gäller, speciellt om man ska bygga data-system på det.

31 dec 2019 är i vecka 1 (år 2020).
Kolla själv 31 dec 2019 och 1 jan 2019.
https://veckadirekt.se

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2019-05-20 11:43

Jo jag vet att det står så i Kalendern, vilket jag tycker är fel.
De har haft vecka 53 tidigare, (bara för några år sedan), är det borttaget nu?

Ursprungligen av pesc:

...Båda dessa datum ligger i vecka 1 2019

Nej, 31 december ligger i vecka 1 2020, inte 2019.

Ursprungligen av pesc:

...går det lika bra med 1 januari 2019 som 31 december 2019?

Nej, det finns ingen sådan dubbeltydighet i veckosystemet.

Senast redigerat 2019-05-20 12:38
Ursprungligen av kenjon:

30 och 31 dec 2019 är på vecka 53.

Nej, de dagarna ligger i vecka 1 2020. Vid årsskiftet 2019/2020 finns ingen vecka 53.

Men vid nästa årsskifte 2020/2021 finns det en vecka 53.

Vecka 53 förekommer vart femte eller sjätte år. Det finns ett regelverk för detta. Om (minst) fyra av veckans dagar ligger på det nya året så blir det vecka 1, men om (minst) fyra av veckans dagar ligger på det gamla året så blir det vecka 53.

Senast vi hade vecka 53 var 2015. Nästa gång blir alltså 2020, och nästa 2026, och nästa 2032, och nästa 2037.

Senast redigerat 2019-05-20 12:42

Det måste vara minst 3 dagar kvar på året efter vecka 52 för att det ska bli vecka 53.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2020-05-12 22:07

Firefox adressfält erbjuder följande:
Add ^ to search for matches in your browsing history.
Add * to search for matches in your bookmarks.
Add + to search for matches in pages you've tagged.
Add % to search for matches in your currently open tabs.
Add # to search for matches in page titles.
Add $ to search for matches in web addresses (URLs).
Add ? to search for matches in suggestions.

Så ^99m visar:

En smart/smidig smak som jag upptäckte igår med Catalina är om man köpt en app med taskig översättning till svenska tex och appen har flera språk så är det busenkelt att välja tex engelska ist.
Systeminställningar/Språk och region/Program, och leta fram appen i fråga och byta språket.

Vilken helsikes massa dialogrutor det bör svaras på som Catalina om ditten och datten för nästan varje app man startar... mest om programmets rättigheter etc, och inte alltid vet man vad man ska svara, och dessutom frågor om nyckelringen om man tex vill använda sina AirPlay prylar mm.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-14 09:22
Ursprungligen av CekariYH:

Vilken helsikes massa dialogrutor det bör svaras på som Catalina om ditten och datten för nästan varje app man startar... mest om programmets rättigheter etc, och inte alltid vet man vad man ska svara, och dessutom frågor om nyckelringen om man tex vill använda sina AirPlay prylar mm.

Appen frågar en gång

Catalina:
Skip tunes, min suveräna meny-bar app där man kunde kontrollera musiken på iTunes funkar inte längre, inte heller Radium radio-appen där jag lagt up en massa radiostationer

  • Avstängd
  • Falun
  • 2020-05-14 09:24
Ursprungligen av CekariYH:

Catalina:
Skip tunes, min suveräna meny-bar app där man kunde kontrollera musiken på iTunes funkar inte längre, inte heller Radium radio-appen där jag lagt up en massa radiostationer

Är Skip Tunes köpt och nedladdad genom AppStore fungerar det.

Ursprungligen av Innis:

Är Skip Tunes köpt och nedladdad genom AppStore fungerar det.

Ja, och nej den funkar inte längre för den letar efter iTunes som numer heter Musik... är en gammal app.
Leta alternativ och köpte en annan för 12 spänn men funka inte heller, säger att iTunes inte spelar fast jag gör just det.

Ursprungligen av Innis:

Appen frågar en gång

För mig frågade den flera gånger tills jag angav lösen för nyckelringen och svara med Alltid.... istf Ok.

1
Bevaka tråden