Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förmånsbil

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Huvudregeln enligt www.rsv.se:

Värdet av bilförmån exklusive drivmedel ska för kalenderår enligt 61 kap. 5 § IL bestämmas till 0,3 prisbasbelopp med tillägg av ett ränterelaterat och ett prisrelaterat belopp. Det ränterelaterade beloppet ska beräknas till 75 % av statslåneräntan vid utgången av november månad andra året före taxeringsåret multiplicerat med nybilspriset för bilmodellen. För beskattningsåret 2003 är räntesatsen 3,637 % (75 % av statslåneräntan 4,85 %). Det prisrelaterade beloppet ska för en bil med ett nybilspris för bilmodellen som uppgår till högst 7,5 prisbasbelopp beräknas till 9 % av nybilspriset. Överstiger nybilspriset 7,5 prisbasbelopp ska det prisrelaterade beloppet bestämmas till 9 % av 7,5 prisbasbelopp med tillägg av ett belopp motsvarande 20 % av den del av nybilspriset som överstiger 7,5 prisbasbelopp. Vid beräkning av förmånsvärdet ska till det angivna nybilspriset läggas anskaffningskostnaden för all extrautrustning.

Du hängde väl med?!

Eller är det bara jag som är trött?

  • Avstängd
  • 2003-11-06 01:01

Solklart! Urrk.

M.a.o. Låt inte din firma (arbetsgivare lura på dig en bil för det kommer att kosta dig mer än äckligt. ) Den enda som tjänar på affären är bilförsäljnigsföretaget och kanske arbetsgivaren i lite status.
Det billigaste är att köra omkring med gammalt farligt skrot för då kan du få km-ersättning och klara dig utan för mycket skatt. Att våra politiker skiter fullständigt i din säkerhet på vägarna Har du väl fattat för länge sedan.? Nollvision Ha Ha

  • Medlem
  • Skövde
  • 2003-11-06 01:04

En klassisk tentamensuppgift i kursen Beskattningsrätt 1.

  • Avstängd
  • 2003-11-06 01:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Andersson

Du hängde väl med?!

Eller är det bara jag som är trött? [/B]

Vad mycket papper och trycksvärta de kunde sparat om de lagt ut en enkel matematisk schablon

Eller ännu bättre Ge sina anställda el / hybridbilar.

Alltså, varför krångla till det? rsv.se har utmärkta tjänster på din hemsida där du kan välja bilmodell och direkt se förmånsvärdet. Sen lägger du på all extra utrustning, drar av den rabatt du fick på bilen, fick du 10% skall du dra av 10% på utrustningen också. Mobiltelefon i bilen skall inte medräknas alls i förmånsvärdet.
Ett exempel:
Volvo S60 2.4 (170HK) Buisness 254.900;-
Detta blir 3641 i förmånsvärde per månad.
Har du en lön på 20.000;-/månad kostar den dig enligt följande:
Lön-skatt=13716 normal lön utan bil.
Lägger du på förmånsvärdet har du en lön på 23641 och får då en skatt på 7612 istället för 6284. Bilen kostar dig alltså:
7612-6284=1328/månad.
Hur 17 driver ni runt ens en skrothög för de pengarna? Däck, biltvätt, försäkring, skatt etc etc?
Personligen anser jag att det är väldigt billigt för dig själv att ha tjänstebil.

Hmm, jag kom på en grej. Vissa företag anser att lönen skall sänkas med samma värde som förmånsvärdet på bilen. I så fall med samma exempel som ovan så får du ut 10075 istället för 13716 om du har förmånsbilen ovan, allstå 3641.
Lite dyrare alltså, men betalar din arbetsgivare även drivmedlet så har du en billigare milkostnad per privatmil, särskilt om du kör diesel.
Då blir kostnaden ungefär 3 kronor per mil.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-21 11:52

...fast det ligger förmån på drivmedel med...:rolleyes:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-21 13:57

Vad jag vet så e det inte direkt någon förmån med bil på företaget,,, jag pröjsad 6200 i månaden i förmånsvärde för min bil, plus en vidrig försäkring.
Så det sluta men att jag köpte loss den privat och då halverades nästan min totala bilkostnad... Så att kalla det för """förmån""" ??? att ha en bil på företaget,, skulle inte tro det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av grismasken
...fast det ligger förmån på drivmedel med...:rolleyes:

Javisst, och kostnaden för denna förmån är 3kr/mil om man kör diesel.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fredric
Vad jag vet så e det inte direkt någon förmån med bil på företaget,,, jag pröjsad 6200 i månaden i förmånsvärde för min bil, plus en vidrig försäkring.
Så det sluta men att jag köpte loss den privat och då halverades nästan min totala bilkostnad... Så att kalla det för """förmån""" ??? att ha en bil på företaget,, skulle inte tro det.

Vad menar du med detta? Var förmånsvärdet 6200? I så fall var det en i mina ögon extremt dyr bil du hade.

Någon försäkring för bilen skall du givetvis inte betala. Du skall inte betala något för bilen, det är ju det som är vitsen.

Citat:


Vad jag vet så e det inte direkt någon förmån med bil på företaget,,, jag pröjsad 6200 i månaden i förmånsvärde för min bil, plus en vidrig försäkring.

För den summan du betalade så undrar jag om du hade en Porsche Boxter årsmodell 2003? För den kostar lika mycket i förmånsvärde som du betalade. Vågar inte ens fråga vad du betalade för din försäkring. Aningen hade du en värstingbil eller så är du lurad

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 11:39

Det är en Cheva Tahoe,,,,,,

  • Medlem
  • 2003-11-25 11:42

Problemet är väl att man som egen företagare i princip får betala både för bilen (värdeminskning, service, skatt, försäkring, soppa, däck...) OCH för förmånen, medan man som anställd kan skita i vad bilen egentligen kostar och bara koncentrera sig på skatten på förmånsvärdet (och eventuellt bruttolöneavdrag om företagets regler är sådana).

Hur jag än räknat har det blivit dyrare att köra tjänstebil i egen firma. Bättre då att köra privatbil och dra av för alla tjänstemil...

MVH

Hoppas RSV inte har ändrat reglerna, det var något år sedan jag kollade det här senast.

Ni missar poängen totalt, man kan bara bli förmånsbeskattad för EN bil. Tjoffa in en 2-3 st i firman. En SUV för att köra prylar och en cab för sköna dagar till golfbanan eller vad ni nu gillar att göra.

Visst firman får fortfarande stå för leasingen för båda bilarna, men det är väl halva momsen jämfört om du tar den privat. och bara förmånsbeskattning för en

  • Medlem
  • 2003-12-07 18:22
Citat:

Skrevs ursprungligen av Freske
Hoppas RSV inte har ändrat reglerna, det var något år sedan jag kollade det här senast.

Ni missar poängen totalt, man kan bara bli förmånsbeskattad för EN bil. Tjoffa in en 2-3 st i firman. En SUV för att köra prylar och en cab för sköna dagar till golfbanan eller vad ni nu gillar att göra.

Visst firman får fortfarande stå för leasingen för båda bilarna, men det är väl halva momsen jämfört om du tar den privat. och bara förmånsbeskattning för en

Är du helt säker på det?

1
Bevaka tråden