Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grid läge på desktop ikoner i OS X ?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har en liten egenhet att vilja lägga ikonerna lite tätare än vad Apple vill att man ska kunna göra i OS X...
jag kan göra det i OS 9, men inte i OS X vad jag vet...

så...
nu undrar jag om det går att komma åt en sådan funktion, antingen via systemt i sig, eller via tredjeparts mjukvara...

jag vill alltså inte stänga av grid-funktionen i systemet, bara att man ska kunna lägga ikonerna närmare.
tvärtom, jag vill alltså behålla gridläget samtidigt som jag har mina ikoner lite närmare, precis som jag gör i OS 9.

skriver detta lite väl övertydligt eftersom jag inte vill läsa "aaahhh, men du kan ju stänga av grid-en liksom..."

M

är det verkligen ingen som knäcker nöten ?
hhhmmm...
det kanske är för hardcore för alla OS X proffs på 99mac...

Eller så finns inte den funktionen

En variant vore kanske att skicka en fråga till utvecklarna bakom TinkerTool. Deras program låter en ju ställa om diverse dolda systeminställninger (dock inte denna funktion). De kanske kan svara på om det vore möjligt att få med en sådan funktion om inte annat. Min lekmannafundering är ju att detta borde bara vara en siffra någonstans i systemets djup. En siffra som borde kunna ändras med andra ord.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 18:15

Tja...
Eftersom envar användare kan ställa "snap" eller ej som han/hon/det/gunnel/kalle vill så ligger det säkert något i pref.
Hittar man det så hittar man ju ungefär vart det är och ungefär vad det heter.
Sedan är det väl bara att kolla i rooten (om grid inte finns i lokala prefen) om det finsn i den prefen elelr oxå i system (ändra i libfilen då)...
(funkar det sedan så är det inte dåligt )

Ungefär så skulle jag gör om jag skulle vilket jag inte skall för jag begriper mig inte på snap

...och så på svenska tack så vi stackars dubbelspråkare hänger med

Hursomhelt, 12moons, I feel your pain, har länge stört mig på samma sak. Jag skall därför ikväll efter jobbet ta en grundlig titt på diverse små roliga plist filer och återkomma om jag hittar nått av värde...

Är det inte så att gridden styrs av teckenstorleken? Mindre tecken, tätare grid...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Michael Nord
Är det inte så att gridden styrs av teckenstorleken? Mindre tecken, tätare grid...

aha, det ska jag kolla direkt !!!!!

jooo, det stämde...
teckenstorlek ändrar grid size...
men inte tillräckligt mycket...
men det är ett steg i rätt riktning !

tackar o bockar !!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 18:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
tackar o bockar !!!!

Förresten : Var det inte du som inte skulle röra X med tång

(Retas )

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Förresten : Var det inte du som inte skulle röra X med tång

(Retas )

hahaha...
jo det är sant...
men panther är ju faktiskt mycket snabbare, dock inte lika snabbt som OS 9 ännu...
men det är på god väg må jag säga, med tredjeparts program så kan man få lite sprutt i det så att det hela känns användbart en liten stund...

har just kontaktat Unsanity och lagt fram mitt problem med desktop grid sizen, så jag hoppas dom svarar och jag hoppas dom säger att det finns ett sätt runt det där, eller att dom tänkte implementera tricket i nästa version av Tinker Tool.

Tack Anders Täpp för tanken till det !

M

Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
har just kontaktat Unsanity och lagt fram mitt problem med desktop grid sizen, så jag hoppas dom svarar och jag hoppas dom säger att det finns ett sätt runt det där, eller att dom tänkte implementera tricket i nästa version av Tinker Tool.

Hoppas inte på för mycket. Om det bara är teckenstorleken som styr lär det inte finnas en speciell grid-variabel att manipulera...

nae, kanske inte, men det kanske finns något mer än bara font size som styr det hela, det måste det ju göra eftersom det fanns, enligt Anders Täpp, ett progg som hanrterade olika ikon storlekar på desktopen...
då kanske man kunde tänka sig att det finns ett sätt att komma åt olika font size på desktopen också..
eller så är jag ara ute o snurrar o får så fintsitta o vänta tills Apple behagar lägga in funktionen i operativet, dvs inte alls då det inte ens efterfrågas av tillräckligt många användare...
så mitt hopp ligger hos programutvecklare såsom Unsanity...
så hoppas kan man ju alltid

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 09:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av 12moons
[B]nae, kanske inte, men det kanske finns något mer än bara font size som styr det hela

Ja antingen finns det en "grid space" eller oxå finns det en "grid space som beror av fontstorlek" och i vilket fal lsom hest så borde den ju gå att sätta

Citat:

eller så är jag ara ute o snurrar o får så fintsitta o vänta tills Apple behagar lägga in funktionen i operativet,

På gamla fins sys6.0.7 så fanns det gott om tillägg som satte olika "snap mellanrum" och som satte olika "uppträdande" på snap...
Sen kom ju skärmar större än 12" och då försvann väl problemet om man inte har femtioelva ikoner (och inte vill placera dom manuellt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Ja antingen finns det en "grid space" eller oxå finns det en "grid space som beror av fontstorlek" och i vilket fal lsom hest så borde den ju gå att sätta

japp, precis min tanke...
eftersom OS X är "världens bästa och mest änvändarvänliga operativsystem" så tycker jag det borde finnas möjligheter till detta...
om det inte går att fixa till en sådan otroligt enkel sak så tycker jag ju att det suger rätt rejält på ett sätt...

men det är ju bara jag...

Programmet för olika ikonstorlekar på skrivbordet heter Icon Size Enabler. Eller ska man säga "hette" kanske. Det kommer inte att funka i Panther för Apple har tydligen tagit bort möjligheten till olika ikonstorlek. Troligen något de experimenterat med tidigare men lagt ner i Panther.

http://www.pixture.com/macosx.php

rackarns...

men det finns nog duktigt folk lite varstans som kjan hacka lite "OS Kryss"...
ska leta vidare...

M

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 01:40

Det bästa tipset tror jag ändå är att sätta antalet rader i "symbolnamn" till 1 iställer för 2 som är standard i Finder.

Därefter kommer symbolerna att lägga sig lika tätt som det gick att få dem i OS9. Klockrent tycker jag.

Ordnas med Cocktail 3.2 såklart!

PS. Som för övrigt har många trevliga funktioner jämfört med tidigare versioner.

1
Bevaka tråden