Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.3.1 ute...

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

hittade 10.3.1 i software update nyss...

M

såja, nu kör man på 10.3.1

vet inte vad skillnaden är eller vad som e nytt, men något är det nog...

10.3.1-uppdateringen ger förbättrad funktionalitet och stabilitet för följande program, tjänster och tekniker: FileVault, utskrifter, WebDav och FireWire 800-enheter. Uppdateringen innehåller även de senaste säkerhetsuppdateringarna.

Viktig anmärkning: Apple har upptäckt ett problem som innebär att externa FireWire-hårddiskar som använder "Oxford 922 bridge chip-set" med fast programvara version 1.02 kan förlora lagrade data. Trots de förbättringar som denna uppdatering innehåller rekommenderar Apple att du uppdaterar den fasta programvaran på din FireWire-hårddisk. Kontakta hårddiskens tillverkare för mer information.

Ett tips till alla som tycker det varit mycket problem med Apples uppdateringar nyligt: vänta två dagar i alla fall och låt nån annan ta smällen. Annars: kör på, men skyll er själva...

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
Viktig anmärkning: Apple har upptäckt ett problem som innebär att externa FireWire-hårddiskar som använder "Oxford 922 bridge chip-set" med fast programvara version 1.02 kan förlora lagrade data. Trots de förbättringar som denna uppdatering innehåller rekommenderar Apple att du uppdaterar den fasta programvaran på din FireWire-hårddisk. Kontakta hårddiskens tillverkare för mer information.

Detta om något tyder ju på att det faktiskt är nåt fel i hur hårddisktillverkarna (eller tillverkaren av Oxford-chipet) skrivit sina drivrutiner. Man kan ju argumentera att Apple är skurken eftersom det bevisligen fungerar i 10.2, men om det är så att Apple, som faktiskt var med och uppfann FW, följt standarden och hårddisktillverkarna inte har det så ligger felet inte hos Apple ändå.

jag kör ju inga externa firewire diskar, så för mig kvittar det nog, men jag tycker otroligt synd om de som köpt en FW disk och den rasat iom OS X 10.3...
har haft lite dataloss själv så den upplevelsen är inte kul...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 00:03

Den löste inte problemet med att min PB inte vill vakna upp från sovläge...
Det var ju synd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av proffen
Den löste inte problemet med att min PB inte vill vakna upp från sovläge...
Det var ju synd.

Har du problem med att datorn inte vaknar upp ur viloläge tycker jag du ska testa att nollställa Open Firmware. Gör en omstart på burken och håll så fort du hör startplonget ned "äpple, alt, O, F".

Släpp när vit bakgrund med svart text kommer upp.

Skriv (utan citationstecken):
"reset-nvram" tryck enter/retur.
("OK" ska komma upp under)
"set-defaults" tryck enter/retur
("OK" ska komma upp under)
"reset-all" tryck enter/retur
(datorn startas om)

Har kört 10.3.1 på en maskin med OSX Server i några timmar nu. Nu är definitivt inte alla features aktiverade på den burken, men ännu har ingen (ny) ondska manifesterat sig...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 06:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Har du problem med att datorn inte vaknar upp ur viloläge tycker jag du ska testa att nollställa Open Firmware. Gör en omstart på burken och håll så fort du hör startplonget ned "äpple, alt, O, F".

Släpp när vit bakgrund med svart text kommer upp.

Skriv (utan citationstecken):
"reset-nvram" tryck enter/retur.
("OK" ska komma upp under)
"set-defaults" tryck enter/retur
("OK" ska komma upp under)
"reset-all" tryck enter/retur
(datorn startas om)

Är inte detta samma som att hålla nere bulle+alt+p+r vid uppstart?

Kan man får reset av PMU via OF?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 07:46

Nej, det är två skilda saker. För reset av PRAM är det cmd-alt-p-r vid uppstart som gäller. När du kör en reset i Open Firmware läget är det NVRAM du återställer samt sätter alla parametrar i firmwaren till "defaults".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 07:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Nej, det är två skilda saker. För reset av PRAM är det cmd-alt-p-r vid uppstart som gäller. När du kör en reset i Open Firmware läget är det NVRAM du återställer samt sätter alla parametrar i firmwaren till "defaults".

Ligger inte parameter ram grejerna i NVRAM?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Man kan ju argumentera att Apple är skurken eftersom det bevisligen fungerar i 10.2, men om det är så att Apple, som faktiskt var med och uppfann FW, följt standarden och hårddisktillverkarna inte har det så ligger felet inte hos Apple ändå.

Och vems är felet att min DV-kamera inte fungerar sedan jag uppgraderade till OSX?
Den fungerade finfint i OS9.

Varken Samsung eller Apple tänker visst göra något heller...!

Är FireWire/iLink/DV en standard eller vad f-n ÄR det egentligen?

Snappier™

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-11 11:23

Fortfarande inget stöd för QE och GeForce 4MX i Sawtooth.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-11 11:55

Well, min externa brännare samt Wacom brädan funkar helt plötsligt! Bonus...

12" PowerBook G4, 1 GHz.

Det här med hårddisken... har det med den in interna drivenn att göra eller är det endast externa FireWire enheter som berörs!?

bara externa diskar...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2003-11-11 12:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
Och vems är felet att min DV-kamera inte fungerar sedan jag uppgraderade till OSX?
Den fungerade finfint i OS9.

Varken Samsung eller Apple tänker visst göra något heller...!

Är FireWire/iLink/DV en standard eller vad f-n ÄR det egentligen?

Kanske Samsungs fel? Dom är ju inte direkt kända för att hålla sej till standarder...
Vilken kamera är det, modell?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 13:04

PB 667mhz har blivit instabil i både safari & addressbook med frekventa "shut-downs" .. och en "ursäkt" dialog visar sig och frågar om jag vill skicka bug report till apple (vilket jag gör).
10.3.1 ..verkar inte reparera detta

Nätverk: med 10.2.x kunde jag se mina 7 hårddiskar anslutna till desktop G4... nu är 3 "servers" med fullt innehåll synlight men 4 är "mappar" som inte vill visa/öppna innehållet

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 14:55

POWERMAC G5 1.8Ghz med 10.3 har blivit instabil i quark, illustrator, coh golive med frekventa "shut-downs" .. och en "ursäkt" dialog visar sig och frågar om jag vill skicka bug report till apple
10.3.1 ..verkar inte reparera detta för jag får samma "shut-downs" fortfarande

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 15:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av star-affinity
Har du problem med att datorn inte vaknar upp ur viloläge tycker jag du ska testa att nollställa Open Firmware.

Har testat det. Och nollställt pram och nollställt något annat som apple sa (shift - alt - a? - startknapp). Inget har hjälpt.

Men det var ett gott tipps.

Inte hjälpt mig med att kunna skriva ut dubbelsidigt på en Samsung-skrivare. Hänger sig. Får stänga av skrivaren och gå över till en maskin med 10.2.8 för utskrift. Den funkar jättebra och jag slipper en massa lull-lull. Word bombar oftare än vanligt?:confused:

Stopp ett tag. Vilken Samsung-skrivare använder du? Och vilken drivrutin? Själv hade jag problem med att min Samsung ML-7300N hängde sig med Panther i vissa situationer, t.ex när jag skrev ut från Mail, eller när jag skrev ut vissa PPD:er från Preview. Samsung installerar två olika PPD:s för denna skrivare, båda i mappen Library/Printers/PPD:s/Content/Resources/en.lproj
• Samsung ML-7300
• Samsung ML-7000 Series

När jag använde den sistnämnda, fungerar det utan problem. Jag gjorde en buggrapport till Apple, som skickade mig en modifierad, fungerande version av ML-7300.

Dock har jag en del andra problem med skrivaren som uppstår i princip alla moderna MacOS-versioner, vilket gör att jag funderar på att köpa en ny skrivare :-/

Word kraschar i alla fall inte mer sällan än i Jaguar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Sven-ErikOlsson
Inte hjälpt mig med att kunna skriva ut dubbelsidigt på en Samsung-skrivare. Hänger sig. Får stänga av skrivaren och gå över till en maskin med 10.2.8 för utskrift. Den funkar jättebra och jag slipper en massa lull-lull. Word bombar oftare än vanligt?:confused:

Två av mina ramminnen har försvunnit!?!?!?

jag fick 2x256 med G5an och har stoppat i ytterligare 2x512. nu har jag bara de två 512orna enligt systeminfo!?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 22:51

Är det inte dags med ett forum för "lost and found" ;-P

När jag installerat 10.3.1 kan Safari inte starta, avslutar sig bara av oväntad anledning

Vad göra för att fixa detta?
// adelfos

( Kör iMac SE 500, 192 Ram)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 04:57

Epson stylus C80 fungerade med 10.3.. men vill inte skriva ut med 10.3.1

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 05:00

Batteri livs längd halverat med 10.3.. ingen skillnad med 10.3.1 detta jamfört med 10.2... och en PB G4 667mhz ssm nu har mindre än 70min ..hade min 3tim innan updatering av mjukvaran!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 06:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av bengts
Epson stylus C80 fungerade med 10.3.. men vill inte skriva ut med 10.3.1

Har själv en C80 och den fungerar bra efter uppdatering -> 10.3.1, uppdateringen gäller väl inte Epson drivers/utskriftshantering ???

Testa standard tricket med usb grejer - hot swappa och svär lite...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 08:54

Kör iMac500 DV SE med 768Mb. Fungerar fint med uppdateringen. Inga problem med Safari

Bevaka tråden