Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni sett en obegriplig dialogruta?

Tråden skapades och har fått 880 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-18 19:31

Jag är på jakt efter helt tokiga eller obegripliga dialogrutor. De enda som jag hittar på nätet är från windows (otippat?!?), men har ni några från macen på lager kan ni väl posta dem i den här tråden.

Har för mig att Macpressen brukade ha tokiga dialogrutor i slutet på tidningen... Någon som minns?

Jag håller på med en studie i gränssnitt, och jag behöver dåliga exempel. Bra finns det gott om.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 19:49

FirstClass 7.101 i Panther.. tur att 7.102 har fixat detta, annars blir man lätt tokig (:

lite halvsvårt o veta vad man trycker "ok" åt

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 20:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan S
lite halvsvårt o veta vad man trycker "ok" åt

nädå - bara att kolla i strängarna i resursdelen med resedit...

Jag har inga skärmdumpar men två bra exempel.

Den ena är när man har en dialogruta i stil med:

Citat:

Would you like to cancel?

<Cancel> <OK>

Eller den som jag tror Acrobat 5 hade; när man startade progammet fick man upp en ruta som meddelade att det fanns en uppdatering och frågade om man ville hämta den. Man kunde trycka Avbryt eller OK. Det fanns även en kryssruta där det stod "Visa inte detta meddelande igen." Kruxet var att om man kryssade i rutan för att slippa meddelandet och sen tryckte Avbryt för att slippa se uppdateringen så sparades aldrig inställningen och man var tillbaka till gå igen...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 23:39

Dialogrutan till Acrobat var väl nästan halvt självklar?

Trycker du Avbryt så skiter du i allt ihopa. Du vill varken uppdatera eller ta ställning till huruvida rutan skall visas igen eller ej.

Kryssar du ej för rutan (visa ej igen) och trycker OK så laddas uppdateringen.

Kryssar du däremot i rutan (visa ej igen) och trycker OK så visas inte rutan igen.

Logiskt juh.

Fick en för ett par dagar sedan.. stod något i stil med: "programet kunde inte avslutas eftersom programet inte kunde avslutas". På en Mac dessutom! Trodde sådana "logiska" felmedelanden hörde Windows till.

Från Windows Media Player har jag fått det icke obegripliga, men fruktansvärt osnygga "Det gick inte att visa filmen för den var med en icke codec"

Verkligen fin svenska.

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Dialogrutan till Acrobat var väl nästan halvt självklar?

Trycker du Avbryt så skiter du i allt ihopa. Du vill varken uppdatera eller ta ställning till huruvida rutan skall visas igen eller ej.

Kryssar du ej för rutan (visa ej igen) och trycker OK så laddas uppdateringen.

Kryssar du däremot i rutan (visa ej igen) och trycker OK så visas inte rutan igen.

Logiskt juh.

Jo fast OK betyder ju: starta min webbläsare, koppla upp mig mot nätet och visa sidan med uppdatering. Och om jag inte vill det då? Men ändå vill slippa dialogrutan i fortsättningen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av patriik
FirstClass 7.101 i Panther.. tur att 7.102 har fixat detta, annars blir man lätt tokig (:

Ahhh....den känner man igen. Men det finns ingen svensk 7.102 än, så jag får tyvärr utså den ett tag till.

"Har ni sett en obegriplig dialogruta?"

Jo jag har sett Windows ...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-19 14:54

Den här är ganska kul... Mindre kul är jag inte får Ciscos vpn-klient att funka som den ska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-19 15:37

Den här kom visserligen upp när datorn hade problem och nåt fattades som behövdes för att kunna öppna program. Men det är ändå en dum skylt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-19 16:06

Kanske inte jättedålig, men knappalternativen är rätt dumma tycker jag:

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-19 17:52

Om du vill spara en kopia klickar du på OK och ger dokumentet namn i dialogrutan Spara.

Och om jag inte vill spara en kopia?
En avbryt-knapp tack!

Dök bara upp en gång, bara så där…

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-02-09 13:15

Petar upp tråden igen.

Har ni samlat på er nya tokiga dialogrutor (jag är intresserad av alla operativsystem, även Linux och Windows) så kan ni väl lägga upp dem.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • 2004-02-09 15:22

QuarkXPress 6

Den här har varit med förut, men den förtjänar att vara med här ändå.
Vid det här laget vet väl alla vad den innebär?

  • Medlem
  • 2004-02-09 23:18
Ursprungligen av Nurell:

Den här har varit med förut, men den förtjänar att vara med här ändå.
Vid det här laget vet väl alla vad den innebär?

Nope, vad då?

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-06 11:15
Ursprungligen av Dei:

Nope, vad då?

Om du har Apple Pro Speakers till datorn som inte är anslutna ordentligt kommer den rutan upp när du startar datorn. Vet inte när det åtgärdades, i o m Panther? Slet iaf mitt hår över den ett bra tag tills jag fattade vad det var.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-02-09 17:29

"Cannot delete hejhopp.hej. There is not enought disk space.
Delete one or more files to free disk space, and then try again."

Windows 98 på ovanligt hjälpsamt humör.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-02-09 17:37

Någon nämnde den här tidigare.

  • Medlem
  • 2004-02-09 23:31

Har nog sagt det förut, men kolla in gamla avsomnade Interface Hall of Shame som finns arkiverad här.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:17

Den här är lite småkul. Det över tre år sedan jag tog den, men men. Win 98 får en 404:a när den försöker hämta en HTML-sida från hårddisken. Och jo, den fanns där.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-10 20:42

Här kommer Wörd med ett kreativt förslag på ett stavfel

  • Oregistrerad
  • 2004-09-05 12:07

Excel 98-dialog

Hej!

Jag kallar denna dialog för "Mentalt sammanbrott". Den dök upp när jag skulle stänga ett Excel-dokument. Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för vilket alternativ jag ska välja. Efter tio år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-01 23:35
Ursprungligen av Pär Johansson:

Hej!

Jag kallar denna dialog för "Mentalt sammanbrott". Den dök upp när jag skulle stänga ett Excel-dokument. Jag har fortfarande inte kunnat bestämma mig för vilket alternativ jag ska välja. Efter tio år.

Väldigt mycket Microsoft det där.

Bevaka tråden