Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har ni sett en obegriplig dialogruta?

Tråden skapades och har fått 880 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu har jag ingen skärmdump, men de var en ruta till nån adobe-produkt.. typ Indesign.

Texten lyder "Uppdateringskontrollen hittade inga nya uppdateringar, vill du uppdatera"
sen två knappar, "ja" "nej"

Om det inte hittades uppdateringar borde inte rutan komma upp allas tycker jag.

Vet inte riktigt om det platsar här, men Microsofts stavningskontroll har under massor av år konsekvent tvärvägrat att acceptera ordet "Powerpoint"...

  • Oregistrerad
  • 2004-09-08 15:08

Hittar tyvärr inte igen mina skärmdumpar, så ni får lita på mitt ord:

Windows media player (8?) på Windows XP: "A catastrophic failure occured".
Kanske inte var exakt ordagrant, men catastrophic var iaf med. Och jag undrar lite över hur pass stor katastrof det kan bli i datorn för att man vill kolla på film.

Det bästa tycker jag ändå är nån gammal Netscape på .. Windows NT om jag inte minns helt fel:
"Servern kastade ett undantag".
Jo, jag vet att det bara är en översättningsmiss, men jag garvade ändå högt och länge åt den.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-28 13:35

Den här rutan dök upp igår när jag la en urklippsmask över en tiff-bild i Illustrator. Jag hade linjalen inställd på mm om nån undrar.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-09-29 09:03

Adobe i farten igen

Följande dialogruta dyker upp när man i PS 7 försöker spara en fil man inte har skrivbehörighet till.
Oerhört upplysande information, tycker ni inte det? Vet nån hur man utför en "kommand"?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-24 01:20

Så här ser det ut när man tvingar en pocket-pc ta emot en fil via bluetooth. Windows 2003 CE försöker sätta käppar i hjulet men lyckas inte riktigt...

  • Medlem
  • 2004-10-25 14:38

Inte obegriplig, men onödig (Adobe Reader 6):

Här är en. Skulle avinstallera Telia Mobilt Bredband. Det finns en avinstallerare som jag drar igång. Då kommer denna fina dialogruta upp. Vill du avinstallera? Ja, det vill jag så jag klickar på "Ja". Resultat: Avinstalleraren avslutas. Om man däremot klickar på "Avinstallera" så drar det igång.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-09 00:06

Lol

  • Oregistrerad
  • 2004-09-09 10:57

Bästa dialogrutan jag fått är i Logic på OS 9, tyvärr har jag ju inget screenshot men den lyder som följer!

"Please tell emagic how you did this!"

med knappen "BAD! " som enda alternativ.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-10 14:09
Ursprungligen av emilsson:

Bästa dialogrutan jag fått är i Logic på OS 9, tyvärr har jag ju inget screenshot men den lyder som följer!

"Please tell emagic how you did this!"

med knappen "BAD! " som enda alternativ.

Kommer fram under OSX också, dock utan knappen BAD!.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-10 14:00

Visst är IBM gammalt som gatan, men det här känns som de tar i lite. (Windowsversionen)

Ursprungligen av macce:

Visst är IBM gammalt som gatan, men det här känns som de tar i lite. (Windowsversionen)

Det där är photoshopat eller liknande. Har version 5.0.11 på jobbet och där står då inte 1885. Nån har väl skojat till med tanke på hur kasst och förlegat programmet känns.

Tillverkaren av FontDoctor har lite att jobba på. Detta är från senaste versionen 6.1. Programmet har funnit rätt länge nu.

Jag var nog lite otydlig så jag ändrar texten. Man har alltså programmet igång och scannar typsnitt när man råkar trycka ner mellanslag. Dialogrutan hoppar upp. Jag vill nu få detta ogjort och fortsätta scanna typsnitten.

OK betyder i det här fallet "OK I want to cancel"

Cancel betyder "Cancel the cancelation" dvs fortsätt

Cancel borde säga Continue så blev det mer rätt.

I den andra bilden har man även fått med ett Skip som gör det hela än mer invecklat.

Senast redigerat 2004-09-12 11:04

...och en till från Font Doctor.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-12 22:08

DVD og iChat

Om man legger til en AIM i iChat, så kan man få ondt i magen av mindre, les nøye.

Og hvordan skal man tolke DVD spillerens dialogrute? Kan noen fortelle meg hvor "Stasjon 4" sitter på min iBook G3 12"??

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-12 22:13

Ingen "dialogruta", men hyfsat underhållningsvärde ändå:

Nu har jag ju Panther och kan tyvärr inte visa nån bild eftersom dom tydligen kommit på misstaget.
Men i Jaguars Disk Utility stod det faktiskt att man kunde reparera CD-ROM-skivor....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-14 09:36

Jag svarar mig själv med två dialogrutor från Indesign. Fullständigt omöjligt att begripa vad jag ska klicka på:

Jaha... Och om jag vill återskapa nu, vad ska jag då trycka på?!?
(Dialogrutan följer inte Apple human interface guidelines.)

Om inga finns, varför skulle jag då vilja se ingenting???
Fullständigt onödig upplysning.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-09-14 09:54
Ursprungligen av Kalle W:

Om inga finns, varför skulle jag då vilja se ingenting???
Fullständigt onödig upplysning.

Hehe..vad händer om du klickar "Ja".
Får du upp samma ruta igen, då?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-09-21 08:48
Ursprungligen av Danne V:

Hehe..vad händer om du klickar "Ja".
Får du upp samma ruta igen, då?

Trot' eller ej men den kollar tillgängliga uppdateringar. Och rapporterar att inga finns... :rolleyes:

Fick den här av Adobe Reader nyss...

J.

  • Medlem
  • 2004-09-28 12:16

...samt några till liggande på http://helgo.net/e/mac/dumpar.html .

Ursprungligen av Enar:

...samt några till liggande på http://helgo.net/e/mac/dumpar.html .

Det där är typiskt "sista sidan" i Macworld på 90-talet... 90% av de dialogrutorna var fabricerade i photoshop!

  • Medlem
  • 2004-10-24 16:13
Ursprungligen av statemachine:

Det där är typiskt "sista sidan" i Macworld på 90-talet... 90% av de dialogrutorna var fabricerade i photoshop!

Förmodligen. Det gäller dock inte de jag har på min sida. De har jag personligen råkat ut för och skärmdumpat.

Ursprungligen av Enar:

Förmodligen. Det gäller dock inte de jag har på min sida. De har jag personligen råkat ut för och skärmdumpat.

Okej!

Ursprungligen av statemachine:

Det där är typiskt "sista sidan" i Macworld på 90-talet... 90% av de dialogrutorna var fabricerade i photoshop!

Fast just när det gällde Eudora tror jag att mycket få dialogrutor behövde fabriceras. Det programmet hade nog de mest urflippade dialogrutetexterna som nånsin funnits i ett program. Nästan så att man medvetet gjorde saker fel bara för att få se vilka varningsmeddelanden som dök upp

Ursprungligen av Enar:

...samt några till liggande på http://helgo.net/e/mac/dumpar.html .

Ursprungligen av statemachine:

Det där är typiskt "sista sidan" i Macworld på 90-talet... 90% av de dialogrutorna var fabricerade i photoshop!

Eudora 1.5 (eller vad det nu var) hade en massa skojiga och lakoniska dialogrutor (samt manual) av denna typ. Använde denna version av Eudora under OS 7 på min gamla LCIII. Så just denna ruta verkar äkta i mina ögon.

Adobe InDesign CS

Den här dialogen är väl inte obegriplig egentligen... bara lite rolig. Dels så stammar programmet och säger samma sak två ggr, men texten "det kan ta flera sekunder..." är väl även lite kul i dagens stressiga samhälle?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-28 16:16

Stammende Mail.app

Jag har kanskje kkonfigurert mail feil?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-09-28 16:19

Eller kan noen si meg hvor stasjon 4 er?

...og har Apple begynt med morsetekst også? Spesielt på rad 3.

Bevaka tråden