Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra som Admin eller icke-Admin?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur är det tänkt att man ska köra OS X egentligen? Som administratör eller med ytterligare ett konto som inte är administratör?

Jag har alltid kört som administratör, har bara ett konto. Jag vet vad jag gör (tvi, tvi..tar i trä) och ser ingen vits med att inte vara administratör. Man får skriva in lösenord vid installationer i alla fall och rättigheterna på viktigt stuff hindrar olyckor. Kan någon som vet utveckla ämnet lite, om det nu finns något att berätta?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-12-16 01:22

Man kan väl kort säga att administratör kontot möjliggör förändringar i mångt och mycket (systeminställningar och annat) men att det egentliga administratörskontot är root-kontot som måste aktiveras för att kunna användas. Efter aktivering använder du det genom att logga in som "root" med lösenordet du angav vid aktiveringen, eller använda kommandot su (set user) root i terminalen tex.

Jag använder också admin-kontot och tror att det är så det är tänkt. Ägaren till datorn är administratör över datorn. Därmed inte sagt att han administrera alla "kritiska" funktioner i datorns system och kan ändra vad som helst (se root). Vill man vara på den säkra sidan ställer man ju in så att lösenord krävs för att bekräfta ändringar med admin-kontot, varje gång objekt i nyckelringen används osv, men det resulterar ju i en himlans massa dialogrutor och utnötta "lösenordstangenter" på t-bordet.

Vad har resten av 99mac'arna för uppfattning? Kör ni admin eller något annat?

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-12-16 13:11

Klart man kör som Admin
Det är förövrigt ett bra tips till alla Windows användare: KÖR INTE SOM ADMIN!!!

Tack för svaren. Jag har erfarenhet av att vissa program mer eller mindre tvingar en att köra som administratör då dessa programs inställningar kräver administratörrättigheter. Jag kör vidare med mitt administratörskonto....

  • Oregistrerad
  • 2003-12-16 21:17

Vad är det för muppapps som kräver adminkonto på en mac???
Behöver programet adminrättigheter så måste man ju ge lösenord efter varje timeout (eller hacka terminal för den appen).
Fast kör du som admin på det mesta - man kan ju ine sabba så mycket ändå…

Pro Tools och om jag inte missminner mig Cubase SX kräver adminrättigheter då man vill ställa in saker som är kopplade till hårdvara på ett eller annat sätt vilket man normalt gör då och då i dessa applikationer. Problemet är att om man har en bunt användare av dessa program men vill att dessa användare inte skall kunna pula allt för mycket med inställningar och annat som jag är rädd om så går inte det genom att låta dom köra med standardrättigheter på grund av detta problem. Dom måste få ett varsitt adminkonto.

1
Bevaka tråden