Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla gitarr till Garageband?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Måste det vara elgitarr till Garageband eller går det med mic på akustiskgitarr?

Svenska Apple Store Sverige/Utbildning har idag inte Monster Instrument Adaptor, är det nån som vet om den finnes någon annastans?

Jag är ingen musikskapare, men macanvändare, jag har en musiklärare på jobbet som nästan aldrig använder datorer. Men han är en fena på gitarrer.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-07 13:58

det borde väl gå att plugga in den micen som vilken annan mic som helst?
du kan nog sjunga och spela in vad som helst antar jag.

jag vill testa att sjunga (prata snarare) genom de olika gitarrförstärkarna. kan ju bli grymt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-07 14:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjerssan
Måste det vara elgitarr till Garageband eller går det med mic på akustiskgitarr?

Det borde inte vara några som helst problem.

Citat:

Svenska Apple Store Sverige/Utbildning har idag inte Monster Instrument Adaptor, är det nån som vet om den finnes någon annastans?

Det skulle jag också vilja veta. Nu måste man ju bära upp elguran från källaren och damma av den.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2004-01-08 12:57

Jag undrar hur det funkar med en iBook. Den har ju ingen line/mic in. Man får väl köpa en iMic eller liknande...
Då ska man ju kunna köra gitarr och sång.

Men hur är det med MIDI-keyboard? Apple har en USB MIDI-keyboard på Apple Store, måste man ha nån slags MIDI-interface också är det bara att plugga in och köra?

Jag misstänker att signalen från elgitarr/mikrofon är för svag för att pluggas in direkt i macen. Jag har testat Amplitube genom att koppla ett kassettdäck emellan. Se även denna tråd om amplitube (en gitarrförstärkarsimulator för OS X).

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-17 08:44
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Jag misstänker att signalen från elgitarr/mikrofon är för svag för att pluggas in direkt i macen. Jag har testat Amplitube genom att koppla ett kassettdäck emellan. Se även denna tråd om amplitube (en gitarrförstärkarsimulator för OS X).

Det fungerar utmärkt att koppla in en elgitarr på line-in på en G5a iaf. Vi testade detta igår. lät riktigt bra

Citat:

Skrevs ursprungligen av cornpie
Men hur är det med MIDI-keyboard? Apple har en USB MIDI-keyboard på Apple Store, måste man ha nån slags MIDI-interface också är det bara att plugga in och köra?

Som jag har förstått så är det bara att plugga in USB. Jag tror klaviaturen är ett MIDI-interface i sig.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Johan Arvidsson
Som jag har förstått så är det bara att plugga in USB. Jag tror klaviaturen är ett MIDI-interface i sig.

Helt korrekt uppfattat!

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 12:55

GarageBand har väl inbyggd gitarrförstärkare, det är väl det som är hela poängen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Dj Leafer
GarageBand har väl inbyggd gitarrförstärkare, det är väl det som är hela poängen.

Nja, den har ju ingen fysisk förstärkare i sig. Amplitube och Garageband är enbart virtuella gitarrförstärkare. Problemet är att den vanliga mic/line-ingången inte räcker till. Gitarrmikrofoner är tungdrivna och ger för svag signal, så man behöver en förstärkning av signalen innan man skjutsar in den i datorn. Iallafall för Amplitube.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-01-18 14:37
Citat:

Skrevs ursprungligen av HankPank
Nja, den har ju ingen fysisk förstärkare i sig. Amplitube och Garageband är enbart virtuella gitarrförstärkare. Problemet är att den vanliga mic/line-ingången inte räcker till. Gitarrmikrofoner är tungdrivna och ger för svag signal, så man behöver en förstärkning av signalen innan man skjutsar in den i datorn. Iallafall för Amplitube.

Skriver det igen, Det fungerar utmärk att koppla in en elgitarr direkt på linjeingången. Testat på en G5a och en PB G4.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-21 23:15

Jag har lekt lite med min gura i garageband men jag får den inte att låta bra när jag spelar hårt då blir ljudet brusigt å metalliskt... jag såg att apple.com hade en sida med tips där det stod hur man ställde in gittaren men jag hittade inte den menyn på den svenska versionen skulla bli mycket tacksam om nån hjälpte mig,

  • Oregistrerad
  • 2004-02-17 14:37

Jag fick också gitarren att låta bra rakt in i en PB G4. Det surrade en del, men jag tror det beror på att gitarrmicarna e kassa.

Däremot blev signalen från sångmikrofonen (Beta 58) toksvag. Hur åtgärdar men det lämpligast?

Ursprungligen av Christopher Papastefanou:

Däremot blev signalen från sångmikrofonen (Beta 58) toksvag. Hur åtgärdar men det lämpligast?

Exakt samma sak här. Gitarren funkar finfint, men sångmick blir för svag. Jag micken genom en gitarrförstärkare innan den når datorn. Fungerar, men ljudet blir lite "susigt". Nån som har bättre förslag?

Ciryon

Ursprungligen av Ciryon:

Exakt samma sak här. Gitarren funkar finfint, men sångmick blir för svag. Jag micken genom en gitarrförstärkare innan den når datorn. Fungerar, men ljudet blir lite "susigt". Nån som har bättre förslag?

Ciryon

Jag har för mig att man kunde köra den genom en gammal bandspelare för att få den låta bra. Någon som känner igen det?

Ursprungligen av Ola Oscarsson:

Jag har för mig att man kunde köra den genom en gammal bandspelare för att få den låta bra. Någon som känner igen det?

Det behövs en förförstärkare eller mixer som anpassar vokalmikrofonens oftast låga impedans och svaga signal till hög impedans och starkare signal. Som datorn trivs bättre med.

Senast redigerat 2004-02-18 20:16
  • Oregistrerad
  • 2004-02-18 11:53
Ursprungligen av pjerssan:

Måste det vara elgitarr till Garageband eller går det med mic på akustiskgitarr?

Svenska Apple Store Sverige/Utbildning har idag inte Monster Instrument Adaptor, är det nån som vet om den finnes någon annastans?

Jag är ingen musikskapare, men macanvändare, jag har en musiklärare på jobbet som nästan aldrig använder datorer. Men han är en fena på gitarrer.

"Monster Instrument Adaptor" är alltså bara em adapterkabel. Den är inte aktiv. Samma kabel kan du få tillverkad i vilken musikaffär som helst för max en hundring.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-19 00:07

Det finns alltid USB-ljudinterface att plugga in i datorn om man inte tycker ljudnivån är tillräcklig. Tyvärr antar jag att både prislappen och funktionerna är anpassade för former av musikskapande eller studioanvändning.

http://www.m-audio.com - Tillverkare av många musik- och studiotillbehör som har stöd i Mac OSX. Det finns även ett antal av deras produkter i apple store.

På M-Audio's sida finns även ett antal MIDI-klaviaturer med inbyggt MIDI-interface.

1
Bevaka tråden