Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Drivare till utskrift på windowsskrivare?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-01-12 00:17

Jag kör Panther och har en Canon BubbleJet i856.

När jag ansluter skrivaren direkt till Macen via USB-porten funkar allt utmärkt. Det är bara att installera medföljande drivrutiner och lägga till skrivaren.

När jag däremot ansluter skrivaren till en PC (som jag använder som server) i mitt hemmanätverk och försöker installera den i Panther så får jag problem. Att hitta skrivaren är inga problem, men när jag sedan ska välja "Skrivamodell" så finns inte i865 med i listan (här fanns den automatiskt när jag anslöt via USB direkt)...

Jag har förgäves försökt att manuellt hitta drivrutinen på hårddisken via valen "Annan...". Den finns ju bevisligen på hårddisken eftersom jag kan koppla in skrivaren direkt via USB-porten och då hittas den automatiskt.

Vad kan jag göra åt det? Går det att hitta drivrutinen manuellt, om inte hur lyckas jag få Panther att fatta att den ska hitta den oavsett om jag går via "USB" eller "Windows-utskrift"????

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-12 00:28

Har du delat ut skrivaren via TCP/IP på PC:n?

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-01-12 08:23

Tack för ditt svar...

Jag kör iaf TCP/IP som protokoll (har inget annat installerat) och så har jag delat ut den.

Men som sagt så hittar jag skrivaren från Mac:en, problemet är att jag inte lyckas knyta den till drivrutinen (som går bra att göra när jag installerar den direkt via USB)...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2004-01-12 10:01

Jag vet inte om det ens är möjligt att göra det du vill.
Som jämförelse så kan jag tala om att det inte går att dela en USB-skrivare mellan Mac OS X och Mac OS 9.
Kanske har Apple lite kvar att göra.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2004-01-12 10:07

Från Apples hemsida:
"Shared Windows printers appear in the Mac OS X Printer Setup Utility so they can be added to the Macintosh as a local printer queue. You can create a queue for as many shared Windows (and Macintosh) printers as you like, and any application that can print on the Macintosh can print to the shared printer via the queue. "

Vad menar de för sorts utdelade skrivare om inte USB-skrivare räknas?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-17 12:00

Prova att hålla ned alternativ-tangenten när du tar "lägg till skrivare" i Utskriftskontroll. Välj sen "avancerat" osv, Då ska alla Gimp-print drivisarna synas, har jag för mig. (Gäller Panther - annars ladda hem Gimp-print och ESPGS från

http://gimp-print.sourceforge.net/MacOSX.php3

Ett alternativ är att koppla skrivaren till Macen och dela ut den med skrivardelningen till Windows.

Testade just med GIMP-drivisarna och det verkar fungera alldeles underbart. Kunde äntligen välja rätt drivisar i listan och tjoff - nu kan jag skriva ut från Macen också. Stort tack för tipset!

1
Bevaka tråden