Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Den omtalade marknadsandelen.

Tråden skapades och har fått 59 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Lite onödigt kanske, men för en mac-vän så är det goda nyheter. I min klass har Apple en extremt hög marknadsandel om man jämför med vad alla "undersökningsinstitut" mäter upp. 7 stycken (vad jag känner till, kan finnas någon annan lycklig själ som jag inte känner till ) = 15,5%, har var sin Mac och ytterligare en macanvändare ansluter sig snart till skaran.

Så till frågan: märker folk av "de där 2%", eller känns det som om det egentligen är mer?

  • Medlem
  • 2004-01-12 22:00

Jag känner ingen mer än mig själv som har mac, men å andra sidan har jag åtta stycken!:)

Citat:

Skrevs ursprungligen av Giggs
Jag känner ingen mer än mig själv som har mac, men å andra sidan har jag åtta stycken!:)

Hehe då spelar det ju ingen roll, du har ju köpt Mac för 7 av dina kompisar också..

/Stefan

Jag tycker det känns som att mer än var femtionde person jag känner kör mac. Men det kan ju bero på vilka kretsar man rör sig i. Macanvändarna är nog inte jämnt utspridda över vårt land. Dessutom är kanske siffran för Sverige helt annan än 2%.

  • Medlem
  • 2004-01-12 22:43

Jag känner hur många som helst som kör mac. 8-9 polare. och flera gånger folk som jag känner till typ polares polare.

Har aldrig heller förstått det där 2% snacket... Tycker jag träffar på folk som kör mac hela tiden.. betydligt men än var femtionde iaf…

Har bara en nära bekant som kör PC... alla andra kör Mac.

  • Medlem
  • 2004-01-12 22:47

Den där 2% är väl nyförsäljning, inte antal användare. Pc är en stapelvara. Det köps in miliontals PC till kontor och industri. det finns tusentals PC som inte gör nått annat än räknar skruv i industrin.

Dels så har macar mycket längre livstid, dels så har många macanvändare även en Pc också. Så att bara kolla på nyförsäljningen säger ingenting om användarantalet.

Ni som har många Macare i bekantskapskretsen, har ni haft någon påverkan på dem, eller har de gjort sina val helt utan påverkan från er?

Vad nixon skriver om livslängden på Mac stämmer nog. Skulle även vara intressant att veta hur mycket pengar som investeras i Mac respektive PC på marknaden, inte bara sålda enheter.

Uppe i Jämtland där min tjej kommer ifrån kan dom inte ens stava till Mak (nu talar vi norr om Östersund) - ännu färre har sett en G5:a.

Jag konverterade min flickvän till iBook så nu har dom åtminstonde en macanvändare ifrån Föllinge

Ärligt talat: många kör både Mac & PC för olika ändamål.

Jag kom just hem från dagens japanskaklass på folkuniversitetet. Min kompis där har en iBook och Powermac, och hade med sig iPoden på bordet under lektionen.

En annan kille som jag just lärt känna hade med sin iBook och visade mig bilder han tagit i Cuba i somras när vi satt på ett Café efteråt. Två procent känns långt borta faktiskt, 10% eller mer är mer rimligt i de kretsar jag rör mig. Men att marknadsandelen totalt sett är kring 2-3% tvivlar jag inte på. Men är det viktigt?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-13 00:31

Tidigare var det fler personer i min omgivning som körde mac. Ju mer tekniskt inriktad jag blivit i min utbildning, desto färre macanvändare är det tyvärr. Just nu läser jag Teknisk Fysik på kth (kan man läsa något mer teknikinriktat? ) och känner endast till någon enstala person i varje årskurs som är macanvändare (130-150 personer i resp. årskurs). 1-2% är ju inte mycket att skryta med.

Macen har ju dock en stor fördel iom. OSX jämt emot PC-sidan i dessa sammanhang då det mesta bygger på UNIX.

Jag läser vid Lunds Tekniska Högskola och i sektionens café (där vi har satt upp trådlöst nätverk) finns det nu 5 macanvändare av 25 registrerade användare. 20 % !!! Whohoo! Det är dessutom flera till som seriöst överväger att byta till Mac, speciellt som bärbar dator.

Dessutom har en klar majoritet av föreläsarna iBooks och PowerBooks som de kör presentationer på. Däremot har jag inte sett Keynote in action där ännu, bara PDF eller PowerPoint.

Ciryon

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 00:54

Min tjej kör mac, min bror kör mac sen e det rätt dåligt på macfronten.

Har några vänner via nätet som kör mac likaså, brukar bli lite diskussioner via irc... Men irl folk som man vet har mac...

Tror det är så för de flesta tyvärr...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 01:27

Slå detta....

ALLA i min klass kör mac....
ALLA i skolan kör mac....

Trevligt.

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-01-13 03:19

INGEN som jag känner kör mac, så dom där 2% känns jävligt överskattade för min del

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-01-13 07:26

Någon med lite insyn i marknadssiffror kanske kan räkna ut marknadsandelen enligt de siffror Jobs tillhandahöll på keynoten (ca 8 minuter från start). Där sa han att de i dag har 9,3 miljoner aktiva OS X-användare, och att det var 40 procent av deras »installed base«. Det innebär alltså 23,25 miljoner datorer allt som allt.

Hur mycket är det av marknaden?

Västvärlden utgör en femtedel av jordens befolkning.

Hur många människor en medelfamilj i väst har eller hur många datorer det går per familj vet jag dock inte, och har svårt att tänka mig att statistisk årsbok tar upp det...

ingen på mitt jobb kör mac - inte jag heller - den enda som kör mac - är jag, fast hemma

typ +100 anställda på jobbet...jag höll på att få mac på jobb - men det sket sig...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Ni som har många Macare i bekantskapskretsen, har ni haft någon påverkan på dem, eller har de gjort sina val helt utan påverkan från er?

Ja, många har nog faktiskt påverkats av mig genom åren. Inte genom övertalning, utan bara genom att se hur mycket kreativt jag får gjort och hur mycket jag gillar min dator. Fast det är klart, jag brukar ju säga: "visst, skaffa gärna en PC, men då kan jag inte hjälpa till med något om du får problem..." Sen jobbar förstås nästan alla jag känner inom media i någon form... *Stockholmsjävlar*

Från Daring Fireball:

People who want to use their computers to make cool things. People who want to be producers, not just consumers. If it’s possible to distill into a single thought what it is that makes Apple Apple, and what has made the Macintosh so enduringly popular, that’s it.

That’s why Apple’s industry-wide PC market share numbers are nearly meaningless. The vast majority of Wintel PCs are used as little more than modern-day typewriters. They’re just office equipment.

PC pundits pound their heads against the wall, asking why, if Apple only sells a small percentage of computers, the company receives such a disproportionate amount of media attention. The answer is simply that they’re selling the best computers, to the most interesting people. Maybe it is only two percent of the total PC market, but it’s the most interesting two percent.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 11:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Ärligt talat: många kör både Mac & PC för olika ändamål.

Kanske inte vanligt bland "vanligt" folk, men inom t. ex. video och musik verkar andelen vara relativt hög i jämförelse.

Jag är ganska säker på att Apple, MS och massa andra har mycket god koll på marknadsläget. Kanske inte på decimalen, men om marknadssiffrorna som flyger fram och tillbaka skulle vara uppåt väggarna fel skulle Apple kunna protesterna.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-13 12:53

Vad jag alltid förundras över är just kommentaren "bara 2% kör mac resten kör pc."

Jag vill veta vilket företaget PC är, var dom har sina kontor och varför dom tillverkar datorer under de tydligen falska namnen HP, sony, toshiba, siemens, dell, ibm, compaq, osv.

När jag nämner detta får jag som svar att "det... öh... är ju OS vi pratar om." Och då stämmer inte myten "98% använder windows" för det gör dom inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av fraggelpjott
Vad jag alltid förundras över är just kommentaren "bara 2% kör mac resten kör pc."

Jag vill veta vilket företaget PC är, var dom har sina kontor och varför dom tillverkar datorer under de tydligen falska namnen HP, sony, toshiba, siemens, dell, ibm, compaq, osv.

När jag nämner detta får jag som svar att "det... öh... är ju OS vi pratar om." Och då stämmer inte myten "98% använder windows" för det gör dom inte.

Man skall alltid försöka definiera vad det är man pratar om. Vissa säger "PC" och menar Persondator. Andra som säger PC menar att det är en dator med x86-kompatibel processor. Andra menar att det är en dator som kör en version av Windows. Jag vet inte om Apple endast har 2% av världsmarknaden eller om det skulle kunna vara 4%. Jag har inga starka bevis för att det *inte skulle kunna vara* så lite som två procent. Det finns ju ett antal förmildrande omständigheter för Apple. T ex så är jag övertygad om att Apple står för en större del av omsättningen än av antalet maskinen. Dvs, eftersom Apple säljer en större andel bärbara maskiner än PC-tillverkare så ökar omsättningen relaterat PC-försäljarna. Dessutom så är jag ganska övertygad om att om att Applemaskiner över lag är dyrare än en genomsnittlig PC. Apple tar också mycket större del av kakan än om man jämför med en PC. Där är ju t ex operativsystemsintäkterna (i dom flesta fall) något som går till MS medan hårdvaruintäkterna går till flera andra. Vi Applekunder fortsätter att skicka våra pengar åt Apples håll. Det är inte Apple mot en annan finansiell part. Det är Apple mot ett helt gäng andra.

Det största hotet för Apple är om tredjepartsutvecklar marknaden skulle kollapsa. Dvs, om marknadsandelarna skulle krympa och göra det mycket oekonomiskt för företag att fortsätta att göra Macversioner av sina program. Ett tveeggat svärd är Apples policy att mer eller mindre skänka bort program för att på så sätt toksänka ett marknadssegement. Vi Macfrälsta hejar alltid på Apple när dom gör så, men jag ser den stora faran i längden.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-13 19:35

Jag känner inte en käft längre som kör Mac.

Hade jag bott kvar i Älmhult där jag växte upp så hade i allafall Hot Stuff records kört Mac och Berggren (som även är medlem här och har jobbat på Hot Stuff), så då hade jag känt två ;o)

För tio år sedan körde alla Mac. Det fanns några fåntrattar som körde PC, och ingen fattade varför. Numera har nästan alla mina kompisar givit upp och gått med majoriteten, tvingade av arbetsgivare eller lockade av låga priser.

Men vi är några få kvar som inte ger oss. Jag är fortfarande så mycket mer produktiv, avslappnad och därmed lyckligare med en Mac. Det är det som är viktigt.

Tja, min förra flickvän kör Mac, liksom min förrförra flickvän, farsan har Mac, en tjejkompis har Mac, så nog är det några stycken i min bekantskapskrets. Fast några fler kör nog PC, trots allt.

//S.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-13 22:09

Mina föräldrar är journalister och därför känner jag en hel del folk som kör Mac. Många av mina kompisar kör Mac. Ofta har jag övertalat dem om att Mac är bäst när de inte tänkte på att det fanns olika.

I min klass kör alla utom två (jag och en till) PC tror jag. Hälften vet inget om datorer och skulle inte kunna skilja mellan en Mac och en PC om de fick två skärmbilder och andra hälften kör PC för att de bara spelar och kollar på DivX, men de är ganska öppna och hatar inte Mac (förutom någn enstaka som hatar Mac av princip "kan en Mack ha internet?! Men den e ju så dålig")

Själv blev jag uppfostrad till Macfantast. Sedan persondatorernas begynnelse (det är ju bara lite mer än 20 år sen) har alla i släkten jag härstammar från kört Mac. Min mammas första dator var en PowerBook 100 och min pappa hade en Mac första gången han använde en dator. Båda har alltid haft Mac sen dess och min mamma är själv lite Macfantast. Min morfars första dator var en 6100 som han fick av min mamma 1999. Det tidigaste datorspåret av mig som finns kvar i dag är ett KidPix-dokument som jag gjorde när jag var 4 år. Antagligen har jag hållit på sen jag var ännu yngre, men då visste jag nog inte hur man sparade.
Så jag har helt rent Macanvändande i blodet och generna!

Elias: Har du en privatlärare eller?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2004-01-13 22:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gadd
INGEN som jag känner kör mac, så dom där 2% känns jävligt överskattade för min del

Samma här, nåja några vet jag men inte många, men det är nog bara att konstatera attNorrbotten är ett stort svart hål på Mac-kartan.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-13 22:34

Har lyckats konvertera min flickvän så Umeå har vunnit ännu en macanvändare...

Bevaka tråden