Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta eget?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-01-16 11:01

Gjorde ett tidigare inlägg, som kanske var lite luddigt. Så jag provar med ett nytt...

Har fuskat lite som webb-nisse. Jag lär ju inte få några pris som The Inovator of The Year, men tycker jag är rätt hyfsad på att sno ihop en bra sajt.

Så nu funderar jag på att satsa seriöst (de tidigare jobben har bara "ramlat" på mig).

För att bilda er en uppfattning om i vilken liga jag ska spela så kan ni ju kolla in ett par jobb jag gjort:
Svensk Säkerhetstjänst - www.sst.se
Bråvesta Quarter & Paint - www.bravesta.com

Håller just nu på med ett jobb till tidningen Stallmagasinet. Tyvärr - om jag nu får vara så elak - så vill redaktionen själv fixa med innehåll och bildhantering, så jag gör bara det bakomliggande arbetet (det är en asp-portal som utöver de idag synliga länkbiblioteteket, radannonser och forum även ska ha chat, kalender, auktioner, intermeddelanden och online-butik). Adressen till meksidan är www.stallmagasinet.com/testen.html (servern ligger nerer i skrivande stund)
Nix, jag är inte så duktig att jag bygger själv i asp. Jag köper färdiga produkter och anpassar.

Min målgrupp kommer att vara små och mindre medelstora företag.

Så, till frågorna:

Tycker ni (som har ett hum i frågan) att jag utan att darra på manschetten kan gå ut och marknadsföra mig som webb-nisse? Eller lyser det igenom för mycket att jag är relativt ny i gamet?

Är det gammal hederlig marknadsföring som gäller? Eller finns det bra samlingsställe på nätet med någon form av "You scratch my back and I scratch yours" oss webb-nissar emellan?

Konkreta tips på andra sätt att marknadsföra mig?

/Bosse
bosse@compiz.net
compiz.net

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 11:16
Citat:

Tycker ni (som har ett hum i frågan) att jag utan att darra på manschetten kan gå ut och marknadsföra mig som webb-nisse? Eller lyser det igenom för mycket att jag är relativt ny i gamet?

Jag skulle säga så här; att du är ny syns inte av det du gjort och det inte kunderna vet har de ingen skada av. Erfarenhet vad gäller att designa gör inte så stor skillnad om du har talang (tycker jag). Dock kommer projekten kanske att ta mycket längre tid att slutföra än för en med längre erfarenhet eftersom du måste lära dig en del på resans gång. Dessutom kanske du inte har full koll på hur man gör för att få en sida att fungera på alla plattformar och i alla webbläsare. Med anledning av de två sistnämnda punkterna kan du 1) inte debitera för all tid du lägger ner (förutsatt att du inte kan allt redan). 2) inte debitera lika mycket som gamlingarna i gemet gör

Tycker jag i alla fall. Men att kalla dig webb-nisse ska du inte vara rädd för.

Citat:

Är det gammal hederlig marknadsföring som gäller? Eller finns det bra samlingsställe på nätet med någon form av "You scratch my back and I scratch yours" oss webb-nissar emellan?

Försök liera dig med tex den person som gör ASP-lösningarna åt dig och se om ni kan starta ett enkelt bolag mellan er där du tar hand om layouten och konfigureringen och den andre sköter programmeringen. På så sätt kan både du och han försöka få kunder genom gemensamma känningar. www.webforum.nu är väl annars ett bra ställe att titta på för webbrelaterade diskussioner.

//P

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-01-16 11:28

Tack för tipset! Ska genast kasta in några krokar i webforum.

Vad gäller debitering är jag inne på samma linje. Jag debiterar 550 kr/tim, men i mitt tidsprogram har jag en "ej-debiterbart-task" och en "debiterbart-task".
Så i reliteten har jag väl inte fått ut mer 2-300 kr per nedlagd timme. Men det blir väl bättre med tiden...

Idén om samarbete med någon asp/php-nisse är inte heller dum. Ska fiska lite om det också.

/Bosse

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2004-01-16 11:39

Jag startade själv eget efter att hållt på lite på sidan om att bygga sajter åt företag, startade klejm i juli iår.

Eftersom jag är 16 bast, pluggar och bor hemma så har jag ju inga höga utgifter och kunde starta utan att vara skrajj

Jag lyckats riktigt bra, under den tiden jag jobbade utan vara företag lanserade jag 3 webbsajter och nu sedan i juli har jag lanserat 3 webbsajter, jobbar med en just nu. Jag inte annonserat eller så, allt började med att för typ 2 år seddan mailade jag runt till 20 företag och sa mina kunskaper.'

Ett företag nappa, en nattklubb som sattsar hårt på sin webbsajt.
Då underhöll dom sin sida själva genom html, tex program och 3 gånger i veckan ladda upp minst 20 bilder åt gång. i html!

Jag kom till deras kontor, 15 år utan några erfarenheter, berättade om min vision hur en webbsajt skall underhållas. Idéen va adminsystem, med vimmeluppload, programredigeare och allt!

3 månader senare lanserade vi sajten, helt uppbyggd på databaser och kunde skötas genom en admin.

Sedan har det bara rullat på.

Så kunskap att skapa dynamiska webbsidor tycker jag nästan är ett måste, eller om du anlitar någon.

Sidorna jag lanserat senast.

http://www.gg.nu
version 2 av nattklubbens

http://www.quik-rok.com
http://www.haaks.nu

Så om du behöver administrations eller dynamiska lösningar, smiska gärna ett mail till mig, jag e öppen för allt

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-01-16 11:43

Hej skatan,

Du är ju duktig! Skulle tro att du kommer gå långt!

Hör av mig om det är något!

/Bosse

  • Oregistrerad
  • 2004-01-16 12:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av BosseBus
Tack för tipset! Ska genast kasta in några krokar i webforum./Bosse

Läs reglerna först bara. Det brukar inte vara så populärt att annonsera för sig själv. Däremot kan du vara på hugget om någon frågar alt svara på många frågor så du bygger dig ett namn som folk vet är kvalitet.

//P

  • Medlem
  • Helsingborg, Sweden, Sweden
  • 2004-01-16 12:10

Oki.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-17 01:31

Jag rekomenderar att du lär dig bokföring, lite marknadsföringsgrunder, kanske lite organisation och ledarskap. Dessa finns med i Företagsekonomi A, en kurs jag i och för sig själv hoppat eftersom bokföringdelen var för svår. Nu startar jag egen firma lagom till föreläsningarna börjar igen...

I övrigt finns det lite artiklar på ALA (www.alistapart.com), de pratar mycket om att skriva affärsplan, få ner sin vision, sin affärsidé osv. Alltså; tänka efter vad man ska göra för att leva vidare (tjäna pengar). Ska du ha f-skatt måste du ange ganska exakt vad du ska syssla med nämligen.

Jag hade redan en verksamhet i ett annat företag som fungerat bra i 2,5 år nu. Detta fick mig att inte tveka till att starta eget. Dessutom har jag två företagsledare som föräldrar - så, kontaktpersoner ska man nog ha innan man startar.

Hoppas du fått något att fundera på, om det är någon annan som har invändningar mot mina tips så lyssnar jag gärna (det är ju sånt som Jag lär mig på).

  • Medlem
  • 2004-01-17 13:37

Bokföringen på Företagsekonomi A är ganska lätt dock är den inte det på kurs B Tror jag fick IG igår tråkigt men sant.

1
Bevaka tråden