Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trött på att försvara mig

Tråden skapades och har fått 102 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Linköping
  • 2004-01-30 17:28

Jag håller på att bli så trött på att behöva försvara mig för att jag använder mac bland mina kompisar. På sistone att jag inte bryr mig om att svara på deras "nedlåtande" kommentarer... Visst jag kan försvara mig, har läst alla möjliga sidor om varför macen är bättre på si och så men det blir bara jobbigt. Varför ska man behöva försvara sitt användande av mac? och vad ska man göra för att slippa höra dessa kommentarer?

Vill helst att den här diskussionen inte ballar ur till ett jobbigt krig igen...

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:35

Jag tror att man tappar humöret av samma anledning som allt annat ältande. Samma sak varje gång. Kan också vara att man är så kritisk själv till Apple och förväntar sig det bästa. Sedan när dom som har så mycket problem klagar på min älskling, blir man lite sur. Man borde ju inte bry sig. Polare klankar ner på min volvo men det skiter jag i. Macen är ens kompis helt enkelt. Man försvarar den bara. *kramar-skärmen*

Gör som jag när jag försvarar mig mot folk som inte förstår varför jag fortfarande använder Amigor: Det är KUL att använda dem, något man inte kan säga om datorer som kör Windows, och det täcker de behov av en dator som du behöver.

Köp en bil som knäcker alla dina kompisars bilar.
När dom börjar prata om din mac så styr du över ämnet till bilar istället.

De flesta i min omgivning är nog trötta på att "försvara" windows. Vilket de inte gör. Men de är kanske trötta på att hitta ursäkter till att inte köpa mac.

Ciryon

När människor i min närhet uttalar sig nedlåtande om Mac brukar jag bara lugnt och intresserat lyssna. När dom sedan har talat klart frågar jag bara:
Kan du mycket om Mac?

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:45

Vi är nog lite sura över prestandan på våra burkar själv ibland. Om det inte var så, varför hade vi blivit så sura när dom påpekar det. Vi är lite väl benägna om att konvertera andra till den ljusa sidan (hehe) och dom e ju prestandafixerade i andra laget. Tyvär är ju inte känsla något man prioriterar när allt är nytt och man inte begriper vad som gör vad. Prestanda är ju konkret och påverkar inte datoranvändandet, bara övertygelsen. Och om vi skall vara själviska för en stund. Tänka på allt roligt vi skulle gå miste om ifall windows inte fanns.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 17:51

Jag kan känna ibland att dom är ledsna för att allt går så snabbt. Och dom blir så glada när något hackar till. Det nästan skiner om dom. Följt av "ja, det är ju Mac" och en blick som nästan vädjar - "skall du inte bli arg nu".

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 17:59

Varför försvara egentligen?
Om häcklar mig för att jag kör mac, pfft, deras problem.
Kom ihåg att "Speglosan vanärar ENBART sin upphovsman".

Om någon däremot frågar seriösa frågor varför jag kör mac, då är det kul att berätta.

/ E

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 18:00

Hmm känner igen mig lite!
Kan passa på att säga att man alltid fått höra skit för att man har kört Mac, speciellt när man var yngre. Nu har det förbättras med tanke på OS X!

Hade en polare som alltid snacka skit om Mac, bl.a. om att det inte gick och spela vissa spel och man inte kunde göra si och så m.m. Mycket irriterande, och man fick alltid försvara sig men fick alltid samma kommentarer tillbaka. Efter ett tag så tröttnade man, och lät det vara.

Sedan fick jag min PB G4 500 när den lanserades (detta va 2001) efter det så höll han käften må jag säga. Vi var hemma hos mig och hade ett litet LAN, någongång mitt i natten så satte han sig och surfade på min PB, medans jag såg på film i ett annat rum. Han kom in efter ett tag och han var så impad över både Mac OS X 10.0 och PowerBooken. Bara helt sådär, man vart lite förvånad.

Vad hade jag gjort? Slutat predikat och försvara mig om att Macen är bättre enligt mitt tycke och låtit honom ändra sin uppfattning själv.

Även när jag börja gymnasiet så fick man höra samma skit. Men nu (2.5 år senare) så vill en polare i klassen byta till Mac, men har inte råd och han klagade nästan mest när vi började på gymnasiet

Nuförtiden när någon säger Mac är skit, så bryr man sig inte så värst längre. Man garvar innerst inne för man vet oftast att de får stå ut me mycket skit själva med tanke på att det kör Windows.

Låt de hålla på, märker de att du inte bryr dig så ska de nog skita i att dra upp det i fortsättningen. Men visst kan det vara tråkigt att någon hackar på en, spelar ingen roll om det är för att man kör Mac, kan lika bra va ens musik smak de hackar ner på. Bara att hålla huvudet högt och vara stark.

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 18:01

Oj, var det bara jag som skrivit en uppsats här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-01-30 18:02

Jag har väldigt svårt att försvara sig mot Mac-hatare. De kommer fram, börjar snacka om saker som inte är sant och när man börjar förklara hur det här så orkar de inte lyssna, utan byter ämne eller går.
Om jag någon gång säger något om PC, som "Amen! Nu kraschade den igen! För fjärde gången den här halvtimmen! Jävla PC!" så tycker alla att jag tjatar och ibland säger dem "Min dator kraschar aldrig! PC kraschar aldrig!".

Nu överdrev jag, men det brukar vara ungefär såhär.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-01-30 18:03

freeze: Mera sådana "uppsatser"

/ E

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 18:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av ripley609
Varför försvara egentligen?
Om häcklar mig för att jag kör mac, pfft, deras problem.
Kom ihåg att "Speglosan vanärar ENBART sin upphovsman".

Om någon däremot frågar seriösa frågor varför jag kör mac, då är det kul att berätta.

/ E

Jo men dom har ju tyvärr allt för ofta en förutfattad mening som dom vill föra över på mig. Min kusin skall skaffa laptop och jag förespråkade Mac. Det var en ren fakta diskution där hon frågade omolika saker för att få reda på vad Mac var för en dator. Möjligen har jag konverterat henne. Vi borde inte ha förutfattade meningar om det andra OS:et, även om det känns så lätt med dom brister vi observerar utefter vårt eget datoranvändande.

[edit: Oj, det kom visst en del inlägg sedan jag började skriva. La till ett citat]

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 18:44

jo jag känner igen mig själv i detta... mkt nu när Counter-Strike har blivit en Hit där jag bor (har vart d innan men nu e det riktigt stort typ) och alla typ tycker mac suger "man kan ju inte ens lira CS på den" eller typ "varför har inte du CS" "för att jag har mac" "skaffa en PC då!" hatar alla Mac hatare... vet ungefär bara 2-5 till i vår skola som andvänder d kanske fler som jag inte känner men gah stör mig på Mac hatare..

Jag brukar bara lite luttrat muttra: "Ja, ja. Även gudarna kämpade förgäves mot dumheten".

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 19:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Jag brukar bara lite luttrat muttra: "Ja, ja. Även gudarna kämpade förgäves mot dumheten".

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 20:05

Jag har oxå mac.
Jag blir oxå mobbad. Ibland så slår dom mej. Igår när jag gick förbi ett gäng PC-killar utanför OnOff så var det en som kastade en snöboll rakt i magen på mej osså kallade han mej för en-knapps-tönt oxå.. trots att jag har en mus med två knappar...

/kille på 29 jordsnurr

  • Oregistrerad
  • 2004-01-30 20:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av CyberPet
Jag brukar bara lite luttrat muttra: "Ja, ja. Även gudarna kämpade förgäves mot dumheten".

*LOL* Du har just get mig en ny replik. Klockren

Vi hade studiebesök på jobbet från någon skola med eftergymnasial utbildning och 10-12 studenter i olika åldrar med lärare kliver in i vår ateljé. Precis när vi ska börja prata om vad vi sysslar med säger en student högljutt: "jaha har ni Macar här. De duger ju bara till grafiskt arbete!".

Varför tycker folk att det är det ok att göra så i frågor om datorer men knappast i fråga om andra saker? Det har jag funderat mycket på.

Fördomar är aldrig kul vilket ämne det än gäller men just i Mac-frågan är dessa fördomar så jäkla hopplöst inrotade att man blir tokig ibland. Det är därför det är så beklagligt att Mikrodatorn gör ett så bisarrt dåligt test med G5:an. Fördomarna får nytt liv.

- - -

En parallellgrej på det här är när man stöter ihop med någon som vill snacka skit om sin PC som är på reparation men de känner inte till att jag kör Mac. Då håller man oftast inne med den informationen för att inte verka märkvärdig men egentligen borde man väl bara kallt säga "jag kör Mac så det där med virus är inget jag känner till".

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-01-30 22:13

Äh, jag brukar bara fråga om dom haft några krascher, virus eller anndra problem. Jag har haft en krasch 1999 (och då körde jag OS 8.0 på en Quadra 800 fram tills för ett år sen) sen jag köpte första datorn 1995. Jag vet inte någon som inte haft flera krascher och/eller virus under den tiden. Ja utöver det lilla fåtala som är extremt duktiga på sina maskiner.

Då brukar de flesta tystna eller möjligen tycka att det är så få spel eller program till Mac...

Jag har slutat att försvara varför jag kör mac eftersom det alltid blir en meningslös diskussion.

Som någon skrev tidigare låter jag de enbart se mig jobba...

...jobba...

...och åter jobba.

När jag inte predikar över macens eller Panthers förträfflighet kommer det positiva kommentarer. Jag tror alla männsikor oftast har en benägenhet att försvara sitt val när man ställer de mot väggen, man vill inte framstå som dum, -hur kan du använda windows exempelvis. Det blir som om att idiotförklara personens val.

Det är bättre att låta personen själv inse det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pijon
J Varför ska man behöva försvara sitt användande av mac? och vad ska man göra för att slippa höra dessa kommentarer?

Citroën-ägare för ofta försvara sitt val av bil. Tänk då de som både kör Citroën och kör Mac. De får kämpa mot Volvo-ägande Windows-användare. Tufft.

Mitt tips; bry dig inte om dem utan fortsätt att trivas med din Mac låt dina kreativitet flöda istället för att sitta och köra prestandatester.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2004-02-08 16:56
Ursprungligen av Christian Åhs:

Citroën-ägare för ofta försvara sitt val av bil. Tänk då de som både kör Citroën och kör Mac. De får kämpa mot Volvo-ägande Windows-användare. Tufft.

Mitt tips; bry dig inte om dem utan fortsätt att trivas med din Mac låt dina kreativitet flöda istället för att sitta och köra prestandatester.

äh Volvo är en Ford nu för tiden med volvomärke framtill

this is the united state of...whatever!

nä - men allvarligt - whatever...ofta eller alltid uttalars sig dessa personer utan den minsta insikt och med referenser som "mikrodatorn".

på mitt jobb är det 100% pc som gäller och maken till disharmoni i förhållande till sina datorer! det är faktiskt kul att kunna luta sig tillbaks och fälla ett konstaterande om hur underlägsen min 3 Ghz P4 på jobbet är mot min Dual G5 i InDesign etc - jag visar dem hur slö den är - och så berättar jag för dem att det går som en dröm hemma - då tar dom sig för pannan...och får ett uttryck av perplex förundran

nä - vem bryr sig - egentligen...det finns folk som lyssnar på dansbandsmusik och som aldrig kommer fatta att dom är förtappade

  • Medlem
  • Umeå
  • 2004-01-31 12:26

Har börjat hålla tyst och bida min tid, till slut talar verkligheten sitt tydliga språk. Som när brorsan i en veckas tid försökt få sin pece att hitta hans dv-kamera och min mac gjorde det direkt utan drivrutiner eller programvara. Det krävs oftast inte mer än det för att få folk att sluta tjata

Jag brukar mumla nåt om den senaste virusattacken (det finns alltid en ny virus-attack att referera till), och sen påpeka att "visst ja, den fungerar ju bara på PC-datorer...".

Citat:

Skrevs ursprungligen av Per-Olof Rupp
Jag kan känna ibland att dom är ledsna för att allt går så snabbt. Och dom blir så glada när något hackar till. Det nästan skiner om dom. Följt av "ja, det är ju Mac" och en blick som nästan vädjar - "skall du inte bli arg nu".

Ja, det är det där som gör mig så ledsen. Varför måste annars trevliga människor fälla de där otrevliga kommentarerna helt i onödan? En vän till mig använde uttrycket "riktig dator" när han skulle visa lite bilder han hade på en CD och tyckte de skulle visas på en PC. Varför tära på vänskapen när han kunde säga "PC"? Jag blir ju genast ett snäpp mindre intresserad av att ha honom i närheten.

Varför inte bara se det praktiskt? Kan man köra det här på Macen? Jaha, då gör vi det. Nehej, då kanske du har en PC i närheten? Inga värderingar. Inga glirningar. Bara lösa problemet.

Varför är det så viktigt att vara uttalat otrevlig mot de som valt annorlunda?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

... Varför är det så viktigt att vara uttalat otrevlig mot de som valt annorlunda?

Gäller även detta för personer som är annorlunda, fast åt "andra hållet", alltså använder sig av PC? Annorlunda genom att exempelvis hålla till på ett mac-forum, som detta...

  • Medlem
  • 2004-01-31 13:29

Jag går på en gymnasieskola där alla elever får tillgång till varsin iBook. När jag började där så fanns det många i klassen som var lite negativt inställda till att vi skulle få macar och ville hellre ha Wintel maskiner. Bland annat en del killar som på högstadiet alltid hade klagat på att jag hade mac med samma usla kommentarer varje gång, trots att de aldrig hade suttit vid en själv. Men sedan när vi fick våra iBookar med Panther så byttes klagomålen ut mot "wow", "coolt" och "aha" när de fick själva använda och testa alla häftiga saker i Mac OS X.

Jag tror att mycket av tjatet om att macar är dåliga kommer från de användare som bara har använt Windows tidigare. Sedan har vi de som har testat Mac OS X lite grann hos en kompis och tycker det är häftigt men är ändå lite tveksam eftersom han/hon fortfarande känner sig mer hemma i Windows.

En annan sak som jag har märkt är att Linuxnördarna som för längesedan har övergett Windows och Microsofts slaveri är oerhört positiva till OS X på grund av dess UNIX kärna bland annat.

Så jag gillar ace4711:s kommentar "Kan du mycket om Mac?" eftersom det är ofta det de handlar om, att låta dom testa Mac OS så de själva får se hur bra det är. För utan kunskap/erfarenhet är sådana kommentarer helt löjliga.

Bevaka tråden