Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Statliga avgifter för Enskild Firma

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har jobbat som frilans en längre tid, det har gått så bra att jag inte har behövt oroa mig för det ekonomiska.. det har någon annan fått ta hand om. Jag vet ju att jag får betala moms, men om vi säger så här... om vi tar t.ex.en Enskild Firma och jag fakturerar ett företag 1000 kr inkl. moms. Min fråga är, vilka avgifter ska betalas av dessa 1000 kr förutom momsen? Ingen lön utgår. Jag är bara nyfiken då jag gärna vill veta vart mina pengar tar vägen

Vinsten i företaget beskattas dels med din kommunalskatt som iigger runt 30% beorende på vart du bor, och sedan betalar du även sociala avgifter på c.a 30% (kommer inte ihåg exakta siffran). Däremot så är de sociala avgifterna du betalar på vinsten avdragsgilla kommande redovisningsår.

Så är det för mig i alla fall som har ett KB.

(Rätta mig någon om jag har fel)

Eller för den som vill skjuta från höften: Du får ut ungefär hälften av det du fakturerar i rena, skattade pengar.

Ursprungligen av leenus:

Eller för den som vill skjuta från höften: Du får ut ungefär hälften av det du fakturerar i rena, skattade pengar.

Jag lägger undan momsen + 50% till skatt. Det brukar stämma nästan precis med den slutliga skatten.

Så av 1000 fakturerade kr har jag ca kvar... 375 kr? Nåja inte så pjåkigt ändå, tack för all hjälp! Nu vill jag verkligen ta reda på var pengarna tar vägen hehe

Om man tycker att det är OK att få behålla 375 kr av 1000 spänn då ska man nog bo kvar i det här landet. Själv anser jag att just beskattningen av eget företagande är roten till att så få kan/vill starta eget och få företaget att överleva i mer än två år. Andra länder som t ex Kanada har en annan syn på hur arbete och tjänster ska beskattas. Där är skattesatsen betydligt lägre, trots det verkar infrastruktur och det allmänna fungera och landet mår väl.

Om du inte kan skapa en reell vinst i ett företag kommer du aldrig att kunna bygga upp eget kapital och därmed blir det svårt att investera och få företaget att växa så att du kan anställa, så att de anstallda kan få riktig lön och så att de kan köpa hus och konsumera det du och andra producerar. Så funkar det, tyvärr har vi en regering som inte har fattat det.

Tvärtom så haltar hela Sveriges ekonomi och när intäkterna för Persons Pack minskar måste de hitta på något nytt sätt att pungslå sin befolkning. Vem tror på fullt allvar att det senaste pensionssystemet kommer att fungera, vem inbillar sig att det egna pensionssparandet kommer att få vara orört, inte jag i allafall. Du ar satt till jorden för att konsumera, hela systemet bygger på det så därför får inte det i det svenska samhället finnas något kapital som är bundet i olika sparformer. Allt ska snurra runt och vid varje karusell står momstrollet och skrattar.

MOMS som kallades OMS när det infördes skulle för övrigt bara vara en högst tillfällig skatt. Sträng måste fortfarande skratta i sin grav.

Ursprungligen av SockerConny:

Om man tycker att det är OK att få behålla 375 kr av 1000 spänn då ska man nog bo kvar i det här landet. Själv anser jag att just beskattningen av eget företagande är roten till att så få kan/vill starta eget och få företaget att överleva i mer än två år. Andra länder som t ex Kanada har en annan syn på hur arbete och tjänster ska beskattas. Där är skattesatsen betydligt lägre, trots det verkar infrastruktur och det allmänna fungera och landet mår väl.

Om du inte kan skapa en reell vinst i ett företag kommer du aldrig att kunna bygga upp eget kapital och därmed blir det svårt att investera och få företaget att växa så att du kan anställa, så att de anstallda kan få riktig lön och så att de kan köpa hus och konsumera det du och andra producerar. Så funkar det, tyvärr har vi en regering som inte har fattat det.

Tvärtom så haltar hela Sveriges ekonomi och när intäkterna för Persons Pack minskar måste de hitta på något nytt sätt att pungslå sin befolkning. Vem tror på fullt allvar att det senaste pensionssystemet kommer att fungera, vem inbillar sig att det egna pensionssparandet kommer att få vara orört, inte jag i allafall. Du ar satt till jorden för att konsumera, hela systemet bygger på det så därför får inte det i det svenska samhället finnas något kapital som är bundet i olika sparformer. Allt ska snurra runt och vid varje karusell står momstrollet och skrattar.

MOMS som kallades OMS när det infördes skulle för övrigt bara vara en högst tillfällig skatt. Sträng måste fortfarande skratta i sin grav.

Bra sammanfattning. Huvet på spiken.

/Brake6

Jag tycker ni skall sluta snacka politik, ja tack.

Så länge vi som frilansare/konsulter/egna företgare konkurrerar inom Sverige så är ju reglerna lika för alla. Kan man vara knegare på ett företag och få 30 000 i månaden borde man kuna vara egen och lyfta ut 30 000 i månaden. Kan man det inte så är man väl en sämre företagare?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 20:03
Ursprungligen av ace4711:

Jag tycker ni skall sluta snacka politik, ja tack.

Så länge vi som frilansare/konsulter/egna företgare konkurrerar inom Sverige så är ju reglerna lika för alla. Kan man vara knegare på ett företag och få 30 000 i månaden borde man kuna vara egen och lyfta ut 30 000 i månaden. Kan man det inte så är man väl en sämre företagare?

Vad var poängen med den här inlägget då??

Det som diskutterades var hur mycket av 1000:- som blir kvar när skatter och skatter och skatter är betalda!!
Mina 2 cents är även de av åsikten att för stor del av fakturerad krona beskattas! Det är ett gissel för landet! Men nåt som verkligen stör mej är hur otroligt dyrt det är att anställa!! och hur otroligt liten del som hamnar i min plånka av det som min arbetsgivare pungar ut med för att ha mej som anställd !!

/jensa

Ursprungligen av schmuck:

Vad var poängen med den här inlägget då??

Det som diskutterades var hur mycket av 1000:- som blir kvar när skatter och skatter och skatter är betalda!!
Mina 2 cents är även de av åsikten att för stor del av fakturerad krona beskattas! Det är ett gissel för landet! Men nåt som verkligen stör mej är hur otroligt dyrt det är att anställa!! och hur otroligt liten del som hamnar i min plånka av det som min arbetsgivare pungar ut med för att ha mej som anställd !!

/jensa

Jag tycket jag var ganska tydlig. Förlåt mig om så inte var fallet.

Frågan var hur mycket man får kvar av fakturerade 1000 spänn som frilans/egen. Min poäng var följande: om man tycker att skatterna är så höga att man inte kan vara egen inom sin bransch. Hur kan man då vara anställd inom samma bransch?

  • Oregistrerad
  • 2004-02-12 18:48

Tvärtom så haltar hela Sveriges ekonomi och när intäkterna för Persons Pack minskar måste de hitta på något nytt sätt att pungslå sin befolkning. .[/QUOTE]

Jag har 5-6 CD skivor med Perssons Pack. Menar du verkligen att Per Persson i Perssons Pack var så stor att han påverkar Sveriges ekonomi. Det är kanske inte så konstigt att intäckterna minskar nu när bandet slutade spela för ett par år sedan. Men bra skivor gjorde de och de var väldigt bra live.

Håller med SockerConny, men detta kanske inte är platsen för politik?

Ska bli spännande att se hur länge den här tråden överlever nu när den tar den här vändningen...

Jag orkar inte prata politik här, men McDaddy_kane: Notera att man mellan företag nästan alltid pratar om priser exklusive moms. Om ni kommer överens om ett pris på 1000 kr så brukar det betyda att du ska fakturera 1250 kr. De 250 kronorna får företaget som betalar dra av, så de spelar ingen roll för någon av er, men än att de få ligga ute med pengarna.

Well, snart dödas väl tråden pga att den är off topic. Jag kan tänka mig många bättre ställen än 99mac att prata politik.

Ursprungligen av leenus:

Jag orkar inte prata politik här, men McDaddy_kane: Notera att man mellan företag nästan alltid pratar om priser exklusive moms. Om ni kommer överens om ett pris på 1000 kr så brukar det betyda att du ska fakturera 1250 kr. De 250 kronorna får företaget som betalar dra av, så de spelar ingen roll för någon av er, men än att de få ligga ute med pengarna.

Well, snart dödas väl tråden pga att den är off topic. Jag kan tänka mig många bättre ställen än 99mac att prata politik.

Jo "smart prissättning" är jag mycket väl medveten om, jag vill bara få case studies om vart pengarna tar vägen. Det handlar inte om nationalekonomi, jag har redan diskuterat det.

Mvh,
McDaddy_Kane

Av 1000:- exkl. moms. får du ca 500:- kvar, inte 350:-.

Ursprungligen av SlapBack:

Av 1000:- exkl. moms. får du ca 500:- kvar, inte 350:-.

Du får gärna utveckla din syn på saken

Ursprungligen av SlapBack:

Av 1000:- exkl. moms. får du ca 500:- kvar, inte 350:-.

Ledsen om jag låter dryg men denna typ av inlägg är ganska bortkastade. Om du sitter inne med ett annat räknesystem än de som beskrivits ovan kan du väl redogöra för detta.

För övrigt tycker jag det är olyckligt att ace4711 tar upp något ett kryphål i bokföringen som en fördel i svensk företagsbeskattning.

Om du verkligen har behov av soundsticks m.m. i ditt företag så är det sin sak men att köpa in prylar för personligt bruk och dra av hela beloppet är inte lagligt. Då skall detta ses som en gåva och beskattas därefter.

Att sedan de flesta egenföretagare gör på detta sätt hör inte hit. Detta är bara en "accepterad" variant av kreativ bokföring.

Utan att återfalla för mycket till den politiska diskussionen så tycker också jag att det svenska skattesystemet är absurt. Som tur var har jag nu möjligheten att flytta både mig, min forskning och mitt företag utomlands och detta börjar locka mig mer och mer.

Ursprungligen av tompab:

För övrigt tycker jag det är olyckligt att ace4711 tar upp något ett kryphål i bokföringen som en fördel i svensk företagsbeskattning.

Om du verkligen har behov av soundsticks m.m. i ditt företag så är det sin sak men att köpa in prylar för personligt bruk och dra av hela beloppet är inte lagligt. Då skall detta ses som en gåva och beskattas därefter.

Jag hävdar att du har fel. I mitt exempel så betraktar jag min soundsticks som nödvändiga för mitt jobb. Därför drar jag av hela kostnaden på firman. Skulle jag varit anställd på ett företag kanske min chef inte skulle låtit mig köpa dom dyrare högtalarna, eller kanske till och med återvänt några fula pc-högtalare.

Det finns ett *lagligt* utrymme för att dra på sig kostnader som man råkar gilla av privata skäl.

..anledningen att jag tog upp möjligheten till avdragsgiltiga kostnader är att jag gissar att det spelar stor roll för om frilansande och egenföretagande skall vara "värt det".

Så, om jag fakturerar 18 tusen om året som frilansnade videoregigerare. Frågan är: Är det värt att fortsätta med det? Ditt frilansande ger dig kanske bara 5 tusen i handen om året, men kanske tycker du att det blir värt det om du istället för pengar i handen kan köpa en ny powerbook varje år. Eller åka på en veckas bra videokurs som kostar 18 tusen.

Det jag gillar med 99mac är att man mitt bland allvaret i diskussionen får se att det faktiskt finns de som uppskattade musiken som Persons Pack en gång i tiden spelade. Musik som i mina öron mest lät som skit.

Att diskutera företagande kan vara politik men det var och är inte min avsikt. Jag vill bara visa på det orimliga att inte låta det vara möjligt för den EGNA företagaren att få behålla en större del av kakan så att hon/han kan ta ut semester och spara för pensionen. Nåja säger säkert någon, du kan ju alltid spara vinster från goda år och kvitta mot förluster i dåliga tider. Javisst kan man det och visst är det så att du "bara" skattar för vinst i ditt företag. Likväl är det så att nära nog hälften av det du fakturerar går bort. Det anser jag vara orimligt och nästan kriminellt. Lägg därtill att din lön sedan skattas ytterligare en gång då du konsumerar som privatperson, japp där kom momsen igen. Det stannar dock inte där utan fortsätter... Om du sparar så får du skatta för det (30%) och där du slutligen lägger pipen i vädret så ska staten ha sin del för det också (vad nu de har gjort för att ha rätt till det).

Jag är verkligen en vän av vårt samhälle men det finns några sanningar som alltid har bildat grunden för en kulturs fortlevnad och en är att det goda samhället alltid måste bygga på en moral och en rättsuppfattning som delas av dess medborgare. Med facit i hand och med tanke på alla politikerskandaler och vad en och annan högt uppsatt chef har företagit sig så tycker jag mig se att denna samsyn inte längre vinner gehör. Vad som då sker är att alla, från toppen till botten enbart kommer att se till sitt eget och sko sig själva. Vad har det att göra med ämnet då? Jo, jag menar att ett samhälle måste ge tillbaka ett värde som motsvarar den enskilda medborgarens insats. Det får aldrig råda ett ojämt förhållande mellan staten och medborgaren. Dessa ska vara jämbördiga. Om den enskilda medborgaren inte anser att samhället uppfyller medborgarens grundläggane behov (skola, sjukvård et c) utan att hon/han själv måste finansiera det UTÖVER skattsedeln, så ser jag det som en potentiell risk att medborgaren inte längre vill vara med och bekosta kalaset. Är det inte just det som sker idag?

Vidare...

Att anställa betyder ett väldigt stort ansvar och är en risk som många drar sig för, om företaget går dåligt måste företagaren nämligen ta av det egna kapitalet för att betala lön och skatt. Med det i tankarna borde det faktiskt vara möjligt att låta den goda företagaren få behålla en större dela av vinsten utan att "gömma undan" kapitalet i investeringsfonder och annat tjafs.

Imorgon är det en ny dag och då ska jag jobba i 16 timmar (inklusive resa). Förtjänsten från hälften av de timmarna ska Person och hans anhang ha. Det skulle jag faktiskt inte ha något emot om det nu inte var så att jag anser att de förvaltar mitt och allas andra kapital så fruktansvärt dåligt.

Tack för ordet:)

Varför kan du inte respektera reglerna och sluta torgföra dina politiska åsikter här?

Det går mycket bra att svara frågeställningen med faktauppgifter utan att krydda det med massa politiska åsikter.

  • Medlem
  • 2004-02-12 23:14

Problemen i den svenska ekonomin beror bla på höga skatter, lite fackligt krångel och att företag flyttar tillverkningen eller säljs ut för att senare flytta tillverkningen. Jag bor själv i Vilnius 3/4 av månaden och jobbar inom mjukvarubranchen (delägare) och skatterna här är underbara jämfört med den svenska modellen. *Kanske kommer tillbaka om regeringen blir avsatt i nästa val*

Som sagt, jag pratade inte politik. Det finns dock tillfällen då det inte räcker med några få ord för att förklara något man vill säga. Mitt svar är grundat på vad som inledde diskussionen. Vad det anbekommer mina politiska åsikter så kan jag avslöja att jag faktiskt är en av dem som röstade för att vi idag har den regering vi har. Utfallet blev kanske inte vad jag hade önskat men jag vill ha ett samhälle som bygger på allas lika rätt att vara. Med rättigheter följer dock skyldigheter, det har dock inte alla som bor i detta vackra land fattat...

Jag ber verkligen om ursäkt om ace4711 har uppfattat mig som dryg eller alltför snacksalig. Mina fingrar flög liksom över tangentbordet och jag kunde bara inte tillåta att min flyktiga tanke skulle få stanna kvar enbart hos mig. Ut flöd den sin kos.

Nästa gång den heliga skrivlusten kommer till mig ska jag skriva en kortnovell och de dumma svenskarna som låter sig invaggas i tryggheten om att vi lever i en demokrati - det gör ont om man får ett järnrör i skallen.

Glömde, men när skrivlusten faller på ska jag presentera den i ett annat forum på en annan plats än här.

PS flöd - felstavat, ska vara flög.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-13 08:18

En väsentlig sak som jag tycker missats är att man ju faktiskt får dra av för utgifter.
Om vi går tillbaka till den fakturerade tusenlappen plus moms. Säg att du också haft kostnader på 300 kronor plus moms 75 kronor.
Då kan vi se på momsen till att börja med Du får in 250 kr avdrag 75 kr. Betala 175 kr till moms.
Vinsten på jobbet blir 1000 kr minus 300 kr i utgifter = 700 kr.

Som några skrev i början är tumregeln hälften i skatt rimlig (Hur hälften av 1000 plus moms blir 375 förstår jag inte).
Hälften av vinsten 700/2 =350 kronor.

Summa summarum: Fakturerat 1250 kr inkl moms. Utgifter 375 kr inkl moms. Ger 525 kr i skatter och 350 kr rent i handen.

De 525 kr hjälper oss att ta oss till våra kunder (vägar mm). När vi blir sjuka (sjukvård). Att våra barn lär sig räkna och skriva (skolor). Och mycket annat bra. Och en del dumt. Men det är som sagt politik och inte svar på frågan.

För övrigt tycker jag också att Persons Pack var bra.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2004-02-13 10:12

Jag trodde alla glömt Packet som gav ut några ganska bra skivor och gjorde desto fler bra konserter.

Man kan ju också konstatera att det, trots den höga beskattningen, finns många små och mellanstora företag i Sverige. Eller trots? Även företag kan ju ta del av den valda delar bidragsfloran som finns och på så sätt få valuta för skattepengarna, så i många fall är det tack vare skatten vissa företag startas upp och lever vidare.

Alla är uppenbart medvetna om att vi har politiska diskussioner här. Fortsätt gärna med trådens ämne men försök att hålla era politiska motsättningar utanför är ni gulliga.

/c, seniormoderator numera

Vinsten blir ju inte större för att man har en massa utgifter, häpp:)

En frihetsgrad som många egna företagare utnyttjar är att eftersom utgifter som behövs för firmans verksamhet är en kostnad, och därför avdragsgilla, så kan man skaffa sig sådana utgifter som ger någon sorts personlig njutning som bieffekt (huvudeffekt!?).

Jag har en iPod som jag har låtit mitt AB betala som jag använder både i tjänsten och privat. Jag har en 20" Cinema Display, sound sticks, iPod etc. Dessa saker (skrivs så klart av på flera år) ger mig en personlig tillfredsställelse. Hade jag varit anställd hade jag antagligen varit tvungen att köpa vissa av dom här sakerna med egna skattade pengar. Samt betala moms.

Skatten på "vinst" är i Sverige mycket konkurrenskraftig. Jag har för mig att den är 29% och det är mycket lågt. Dock har dom egna företagarna skyldighet att betala privat skatt "inkomst av kapital" när man lyfter ut vinster ur förtag. detta kallas i den politiska debatten för "dubbelbeskattning" och detta är ovanligt internationellt sett.

När man betalar lön i företag (detta är en avdragsgill kostnad) så betalar företaget 34% i arbetsgivaravgift på lönen. Den anställde betalar sedan skatt på lönen. Det brukar se ut som följer. Man betalar ingen skatt på årsinkomsten mellan 0-10000. Detta kallas grundavdrag. Sedan börjar man betala kommunal skatt, som skiljer sig mellan kommuner, men brukar vara ca 32%.. Det gör man på alla inkomster över 10 000. Statlig skatt betalar man först på inkomster över 230 000, typ. Det är då man betalar ungefär 50% av det man tjänar i skatt.

Jag tror ingen har bestridit att skattetrycket i Sverige är högt. Det är dock en politisk fråga (som vi inte skall diskutera här) om man tycker det är värt det eller ej.

Något som förvånar mig mycket är att så få människor har fattat hur det progressiva skattesystemet funkar. Dom flesta verkar tro att om man har en årsinkomst på 250 000 om året så betalar man 50% i skatt. Man betalar ungefär 32% på 230 000 och 50% på 20 000. Förvånansvärt få har fattat detta. (Detta är så klart bara löneskatten räknad, inte indirekta skatter eller företagets arbetsgivaravgift)

Rätta mig gärna om jag har fått någon faktauppgift fel.

Bevaka tråden