Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det en dold host fil i 10.1.5?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett litet problem med min ibook...

En webplatts jag använder lite då och då har slutat fungera och jag har felsökt fram problemet till att macen har lagrat ett gamalt ip-numer till webplattsen och knutit det till domännamnet. Men nu har de tydligen bytt... Detta då alla program uppvisar samma problem, även ping i terminalen.

Efter lite eftersökningar på nätet så har jag kommit fram till att OS 10.1.5 inte ska ha en host fil utan skall använda netinfo istället, men där hittar jag bara (som sig bör) localhost.

Hemsidan fungerar på de andra burkarna hemma; en linux server, en wintell burk och flickvännens wintell laptop.

Några tipps om det finns någon dold host fil ngnstans eller vad som kan göras? Jag börjar bli lite irriterad över att behöva starta PC:n för att surfa. (macen stängs ju aldrig av...)

/Linus

Om du vill att lookupd ska använda host-filen kan du skriva in följande i terminalen:

sudo niutil -create . /locations/lookupd/hosts
[skriv lösenord]
.sudo niutil -createprop . /locations/lookupd/hosts LookupOrder FFAgent DNSAgent

Därefter måste lookupd startas om, det kan man göra i terminalen eller så startar man om datorn.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-02-26 23:02

Det bästa du kan göra är att tömma lookupd databasen. Detta gör du i terminalen genom att skriva in "sudo lookupd -flushcache". Sen skall det bara vara att surfa på.

/glemme

1
Bevaka tråden