Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

usb hub/switch för att styra två macar

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Behöver tips på någon slags växel för att kunna styra två olika macar från ett och samma usb-tangentbord och mus.
För jag misstänker att det inte bara är att koppla in en USB-hub. Då har ju den ena macen ingen aning om att det är den andra jag vill styra.

Nu har jag svarat på mina egna frågor i flera trådar, så också denna gång:
Vad jag letar efter kallas tydligen KVM (vad nu det står för). Frågan är bara: finns det några billiga sådana (som inte också delar bildskärm). Har bara hittat för cirka 1400 kr och uppåt.

  • Medlem
  • Upplands Väsby
  • 2002-01-28 13:31

KVM = Keyboard Video Mouse

Om du är så pass priskänslig så kan du väl dra upp två USB-kablar från respektive Mac. På ditt skrivbord så har du ditt USB-tangentbord och din USB-mus kopplad in i tangentbordet. När du vill byta så byter du bara manuellt USB-sladden från ditt tangentbord till den andra datorns USB-hona. Gjort på 2 sekunder. Sedan får du nog vänta några sekunder på att datorn identifierar dom två nya USB-enheterna.

Man kan faktiskt köpa en monitor som löser det hela åt en. Jag har själv en Mitsubishi Diamond Pro 2045u som man kan koppla två VGA-källor till, och även två upstream USB-portar till den och en inbyggd USB-hubb. På framsidan av monitorn sitter det en knapp som togglar mellan dom två datorerna och även byter USB-koppling. Så, jag kan alltså sitta med en skärm och en mus och tangentbord, och switcha mellan Mac och PC med en knapptryckning.

  • Medlem
  • 2002-01-29 00:08

En fråga: Är det inte så att musen tappar sina inställningar, när man kopplar om? Det gör den på min dator iaf, om man bara drar ut den och sätter i den igen...

Jag sitter här med en katalog från
http://www.kjell.com

och kan se att de har tre olika modeller av "Systemswitch USB" från 1198:- inkl moms.

Det borde inte vara så dyrt men det ingår nog en hub i boxen.

1
Bevaka tråden