Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förhålla sig till piratkopiering?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en enskild firma och ska hjälpa ett lite företag med support. Det har en del piratkopierad programvara. Hur ska jag förhålla mig till detta? Var finns jag i allt det där? Gör jag mig skyldig till något brott om jag:
Uppdaterar piratkopierad programvara? Tex en Mac OS X uppdatering? Installerar piratkopierad program? Hjälper de med ett piratkopierat program osv?

  • Oregistrerad
  • 2004-03-21 22:14

Har skulle du göra om det var du som gjort programmen?

något brott gör du dig inte skyldig till genom att enbart supporta dem, medhjälp till piratkopiering är inte kriminaliserat. Däremot så är det lite lurigare om du installerar, det är ju du som godkänner licensavtalet, som du klickar ok till under installationen. Om det är en uppgradering eller nyinstallation spelar ingen roll, det är samma licensavtal som styr.

Fingertoppskänsla är nog svaret. Om det är i samband med en uppgradering så kan man ju föreslå att de passar på att legalisera programvarorna. Det är i regel mycket billigare än man tror.

Hej igen.
Så det är jag som åker dit om jag installerar något. Trodde det var VD:n för företaget?
Det kanske iofs bara är när man än anställd på företaget och inte kör eget? Kör man eget så är man ju ansvarig i sitt företag.

Om man inte kan få dem att köpa in programmen kan man komma undan från ansvaret om de installerar programmet? Blir det ord mot ord då? Kan någon form av kontrakt vara en lösning? Där det står att man bara installerar köpt programvara?

Vad händer om man åker dit? Vad är straffet?

Någon som har länkar till info om detta. Vill göra rätt och vara laglig!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-03-22 00:03

Klarar du dig utan jobbet/pengarna så säg till kunden "tyvärr jag hjälper er inte med programvara ni inte har licenser på". Svårare än så är det inte, det behövs inga kontrakt, de skall väl snarare vara glada för att du inte anmält dom till BSA redan.

Det är VDn som är ansvarig på firman. Men sen är det kanske så att han faktiskt inte vet vad anställda installerat på datorerna. Anställda gör inte alltid som man säger till dem.

  • Medlem
  • 2004-03-22 00:22

Ursäkta en dum fråga... vet de om att det är piratprogram? Och är det program som de använder i dagligt bruk?

Det schysstaste är ju att upplysa dem om att de riskerar höga böter och sedan göra en plan för att bli "vita". Det kan ju också finnas gratisalternativ som funkar lika bra. Många gånger är programlicenser ett kaos - har hjälp företag att spara stora summor genom att uppgradera köpt programvara de inte visste de hade, och köpa in 5 eller 10-pack med rabatter på program de behövde.

Allvarligt talat, vad snackar vi omför summor här? Om det är som det brukar så handlar det om 5-15 anställda som behöver program. Kolla vad de har och vad de behöver, ring till en återförsäljare och be de ta fram ett prisförslag. Var noga med att kolla uppgraderingsmöjligheter, volymlicenser och rabatter.

Sen kan du säga, "jag kollade faktiskt upp vad det skulle kosta" och har du tur så innebär det ju mer jobb även till dig när de ska installera de nya, lagliga licenserna

Hjälp de så länge du inte behöver ta några risker, men vad de har för program är väl inte din sak att moralisera kring.

  • Medlem
  • 2004-03-22 10:57

Det är företagets VD som är ansvarig för att man har rätt licenser i förhållande till det man använder, oavsett om det är konsulter eller anställda som fifflar. Du kan inte bli ansvarig gentemot Apple eller MS etc.

För din egen skull ska du nog se till att få en skriftlig uppdragsbeskrivning från företaget som garanterar att de har licenser för de program du installerar, så de inte kan anklaga dig för något sedan.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2004-03-22 13:14

Det finns inget krav från lagen att du måste ingripa ifall du ser att någon använder sig av piratkopierade program (vilket man är skyldig till med parnporr till exempel).

Du kan visserligen påpeka att du helst ser att de köper in riktiga licenser så att du tydligt markerar din ståndpunkt. Men jag tycker inte att man kan kräva att kunden måste köpa licenser innan du utför ditt arbete eller hjälper dem med installation.

Jag jobbar mycket ute hos kunder och träffar rätt ofta på piratprogramprogramvaror.
Jag har dragit gränsen vid att jag inte hjälper dem med dessa program. De program som är olicensierade får de sköta själva.

Som någon sa ovan, ofta är de omedvetna om detta. Så upplys dem först sedan får du se hur du ska göra.

Undrar när denna diskussion ska komma runt typsnittens licenciering... det kommer bli reklambyråvärldens fall när BSA börjar leta "skyldiga" på denna front.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2004-03-22 17:48

Jag tycker problemet är väldigt lätt att lösa.
Personligen försöker jag handla efter principen "behandla andra som du själv vill bli behandlad". Om jag någonsin skriver ett program och säljer det kommersiellt så skulle jag bli väldigt tacksam om jag visste att det fanns folk som gör vad de kan för att det inte används utan att jag får ersättning. Påpekar man det snyggt för kunden så tror jag man bara vinner i respekt i de flesta fall. Om man inte gör det hos en specifik kund så kanske man skall fråga sig om man vekligen vill ha med dem att göra. Har kunden inte respekt för det så kan man ju lite långdraget fråga sig om det har respekt för den allmäna principen att göra rätt för sig, Ännu mer långdraget så kan man ju spekulera om kunden struntar i att betala leverantörsrfakturor också.
I de flesta fall är det nog som andra har sagt, kunden vet inte om det och de övriga fallen så har jag personligen låtit bli att utföra vissa jobb. Det är en allmän princip jag har, att likväl som kunden har rätt att ställa krav på mig så har jag rätt att ställa krav på kunden. Jag har förlorat både uppdrag och kunder pga detta men åt andra sidan så behöver jag inte fundera över min moral. (Jag är meveten om att denna inställning är något extrem och att det inte är alla som har de ekonomiska förutsättningarna att löpa den linan ut.)

1
Bevaka tråden