Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

kolumner i webbutveckling

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Låt oss säga att jag vill skapa en webbsida med en stor header/logo längst till höger har jag en sök ruta. Om jag ska förminska fönstret i sidled så vill jag att rutan skall följa med. svårt att förklara men vad jag söker är precis som på zürichs universitets hemsida

sökrutan följer med men inte bakgrunden....

Jag är ingen html-expert men den sortens layout får man väl genom att jobba med html-tabeller med olika antal kolumner för olika rader.

Sedan kan du ju alltid kolla in koden för en sida du gillar för att se hur de har gjort.

Joakim

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-03-24 11:51

CSS är vad du behöver jobba med.
Kolla i koden på hemsidan och leta upp css-filerna så du kan se vad dom gör och hur dom gör det.

eller kolla in tex exempeln på bluerobot.com och ett par artikler under "css" på alistapart.com

Tanken med <table> elementet är att det ska användas för att visa "tabulär data", tex en översikt över olika egenskaper för olika motercykler (exempel), tänk ett excel dokument.
Dock så har det, innan css hadde bättre stöd i webbläsare, blivit "missbrukat" lite för att presenterar en layout med tabeller, vilket inte alls var/är tanken med table-elementet i html!
Som linus säger, css är det som gäller, och så är det kul och nyttigt att lära sig också!

tack för all hjälp....skall kolla in css-artiklarna.... lär behöva mer hjälp så småning om....inte lekt med hemsidor sen 98.....det har hänt en del sen dess märker jag....tack iaf

-Linus B

1
Bevaka tråden