Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Packet loss & ping

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kan någon vänlig själ på ett pedagogiskt sätt beskriva vad termen "Packet loss" egentligen betyder. Jag har installerat Konfabulator och till det kan man ladda ned ett litet *tillägg* som visar både "pingtid" samt "packet loss" på de olika kontinenterna. Jag tolkar det så att resultatet av de 2 olika sakerna inte är beroende eller påverkar varandra.

Till exemple så har Europa just nu 0% packet loss och pingrespons 170ms, medans Australiska kontinenten har 0% packet loss och 233ms i pingrespons. Nordamerika: 2% packet loss, pingrespons 87ms. Sydamerika: 0% packet loss och 184ms i pingrespons.

Resulterar "Packet loss" i trasiga filer då dom flyttas över nätet och vart tar dom egentligen vägen? Eller är det så att de "tappade paketen" bara tar en helt annan väg och sätts ihop när dom når fram. Kan man i en perfekt värld hoppas på 0% packet loss och en pingtid som är 1ms. ??? Föresten "backbone", är det som stora kopplingscentraler likt postens sorteringsställen och där "paketen" kommer fel ?

Finns säkert någon guru som kan ge mig och andra en lektion i detta - please ?

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-03-27 13:05

Ingen gurra men dock:

Packetloss är paket (IPpaket - några byte) som kommer fram där bitsen och kontrollsiffran inte stämmer : dom får sändas om (dvs. 2% får sändas två ggr usamerika)
Ping är ju tiden tram och tillbaka så att säga (om du provar traceroute 'IPnummer' i terminalen så ser du vägen oxå)

Backbone är väl närmast postsortringståget från sthlm till gbg

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-03-27 14:53
Ursprungligen av Pär:

Ingen gurra men dock:

Packetloss är paket (IPpaket - några byte) som kommer fram där bitsen och kontrollsiffran inte stämmer : dom får sändas om (dvs. 2% får sändas två ggr usamerika)

Nej, du pratar om trasiga (checksum error) paket och den påföljande omsändningen (re-transmission) som det genererar. Packet loss är när paketet är för evigt förlorat. Oftast handlar det om att en förbindelselänk är överbelastad och måste kasta (drop) paket.

Så när packet loss är hög så tar det betydligt längre tid att tanka hem allt det där onödiga som man inte skulle brytt sig om, om jag fattat rätt.... allternativt hämtat från en stabilare kontinent... isåfall är det lilla tillägget ganska bra att ha.

Men om förbindelselänken kastar något fattas det inte då något hos motagaren ???

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2004-03-27 15:06

Vad jag vände mig emot var definitionen "packet loss är paket som kommer fram" samt "där bitsen och kontrollsiffran inte stämmer". Det är lite svårt att acceptera. Förlorat är förlorat och ska inte förväxlas med paket som kommer fram men har fel checksumma. Men sedan kan överliggande lager (TCP) se till att man sänder om paket som av någon (bla packet loss) anledning inte kommer fram. Jag tyckte att Per genade lite väl mycket i definitionen.

  • Medlem
  • 2004-03-28 09:36

TCP protokollet kontrollerar att datan (paketen) kommit fram till mottagaren och är riktiga. Om paket är skadade eller inte har kommit fram så efterfrågas dom igen av mottagaren och sänds då om av avsändaren. Det innebär att informationen kommer till mottagaren men att det tar längre tid att sända om man får mycket packet loss.

Ja, det är skillnad på packet loss och korrupta paket.

Jag skulle vilja fråga Olle vad problemet egentligen är? Vill du hitta den kontinent att tanka filer ifrån fortast? Vill du ha svar på varför vissa filer du tankar hem är trasiga?

Att lite paket tappas är i sig själv inget onaturligt eller farligt. Nästan alla protokoll (filöverföringar etc) hanterar paket loss och skickar om information som inte kommer fram. Helt av sig själv. Det finns fall då det är smartare att skicka information utan den overhead som 100% överföring innebär. Strömmad audio och video t ex.

Det är också viktigt att man inte blandar ihop latancy and bandbredd. Det första är den tid det tar för ett paket att skickas till en mottagare och få svar. Det finns en viss korrelation mellan latancy och bandbredd, men den kan absolut skilja sig också. Jämför hur man kommunicerar med marslandaren. Den har en hög latency (är det en halvtimme?) men förhållandevis god bandbredd. Du kan själv tänka ut när latency är viktigt, och när bandbredd är viktigt.

Om man misstänker att man har nätverksutrustning som är trasig. T ex en dålig kablage eller så kan man kanske pinga en dator på sitt eget LAN för att se att packetloss inte är onormalt hög.

Senast redigerat 2004-03-28 11:06
Ursprungligen av ace4711:

JJag skulle vilja fråga Olle vad problemet egentligen är? Vill du hitta den kontinent att tanka filer ifrån fortast? Vill du ha svar på varför vissa filer du tankar hem är trasiga?

Det är inget problem allt, jag vill bara bredda min allmänbildning då det gäller datorrelaterade frågor - bättre att fråga andra än att inbilla sig att man (jag) är superduperkunnig. Samtidigt tar jag det för givet att andra innerst inne har brister i sina kunskaper och kan ha nytta av att läsa tråden, en del trådar av de jag genom åren startat har jag satt igång pg.a att jag tror på att kunskap berikar. På en annan fråga om pålitligheten av Konfabulator så kan jag bara nämna att jag hamnar på följande ställen då jag klickar på kontinenterna:

http://www.internettrafficreport.com/australia.htm
http://www.internettrafficreport.com/asia.htm
http://www.internettrafficreport.com/europe.htm
http://www.internettrafficreport.com/namerica.htm
http://www.internettrafficreport.com/samerica.htm

+++

vad ace, mf sa, plus ett litet tillläg:
Nu vet jag inte hur den där konfabulatorn funkar, men om den tex bara pingar en eller två servrar på australienska kontinenten och dom två av någon anledning har problem, tex router problem eller helt enkelt hårdvara/mjukvara problem, så kommer vissa, om inte alla, paketen gå förlorade. Så beroende på vad widgeten ifråga kollar mot bör man nog ta resultatet med en nypa salt och inte tänka på det som att "hela kontinenten" har problem...

Jag ställer mig ganska tvekande till att konfabulators widget kan, från gång till gång, ge tips om nedladdningsfart som är värda att ta på allvar.

Ni andra kanske har andra erfarenheter, men så här resonerar jag. Kan jag välja en adress i Sverige så gör jag det först. Finland brukar också gå bra, men i övrigt så väljer jag USA hellre än något annat europeiskt land.

Men, det är ju bara att prova att lyda konfabulator ett tag. Kolla om de värden som som programmet ger dig överensstämmer med faktiska skillnader i nedladdningshastighet. Jag är mycket tveksam till det, men prova. Funkar det för dig är det bara att tacka och ta emot.

1
Bevaka tråden