Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RealNetworks vill samarbeta med Apple om DRM

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 17:55

Artikel i The New York Times:

April 15, 2004

RealNetworks Seeks a Musical Alliance With Apple
By JOHN MARKOFF and STEVE LOHR

ealNetworks made a direct appeal last week to Apple Computer, its Internet music rival, suggesting that the two companies form a common front against Microsoft in the digital music business.

The offer to create a "tactical alliance" was made on April 9 by Rob Glaser, chief executive of RealNetworks, the Seattle-based Internet music and video service, in an e-mail message to Steven P. Jobs, Apple's chairman.

But if an alliance with Apple could not be struck, Mr. Glaser strongly hinted in the e-mail message that he might be forced to form a partnership with Microsoft to pursue "very interesting opportunities" because support for Microsoft's media-playing software seems to be growing.

A pact with Microsoft would be a startling reversal for RealNetworks, whose complaints about Microsoft's business tactics form a major part of the European Commission's antitrust case against the company.

Mr. Glaser, the founder of RealNetworks, is a former executive of Microsoft who left on friendly terms but later became a bitter rival after Microsoft decided that media-playing software would be crucial to its long-term growth. The overture from Mr. Glaser to Mr. Jobs also reflects the scramble among major technology and media companies to jockey for advantage as the market for music - and eventually movies - distributed legally over the Internet is starting to take off.

Apple is clearly the early leader with its iTunes online music store, which downloads and plays songs only on Apple's popular iPod handheld devices. Besides RealNetworks, a pioneer in software for distributing and playing music and video, major companies are entering the market.

Microsoft is gaining ground and making deals. This week, it agreed to pay $440 million to settle a private suit over patent claims and to strike a licensing deal with InterTrust Technologies, an early developer of copyright protection software.

Microsoft is expected to offer its own digital music store before long. And Sony has said it will start a music store later this year. It is developing its own media-player devices, which, given Sony's reputation for stylish design and clever marketing, could prove to be strong competition for the iPod. Sony has not announced when its devices will be introduced.

It is against this backdrop that the timing and details of Mr. Glaser's offer to Mr. Jobs are particularly intriguing. In his message, which was obtained by The New York Times from a person close to Apple, Mr. Glaser asked Mr. Jobs to consider licensing Apple's Fairplay digital rights management system to RealNetworks to permit customers of the RealNetworks music service to play their digital music collections on iPod players.

In exchange, RealNetworks would make the iPod its primary device for the RealNetworks store and for the RealPlayer software.

The message notes that both RealNetworks and Apple support the same digital music technology standard, known as AAC. But because it is not possible for RealNetworks' encrypted music services, Rhapsody and the Real music store, to be played on iPod, RealNetworks is considering switching to Microsoft's competing WMA format, which would make the RealNetworks services work seamlessly with Microsoft's technology.

"We are seeing very interesting opportunities to switch to WMA," Mr. Glaser wrote. "Instinctively I don't want to do it because I think it leads to all kinds of complexities in terms of giving Microsoft too much long-term market momentum."

Apple executives would not comment on the message. But it seems likely Mr. Jobs will rebuff the offer. Mr. Glaser said he had not received a response from Mr. Jobs, and in his e-mail message Mr. Glaser said he was going to be in Silicon Valley this week and suggested that he meet with Apple executives today.

Mr. Glaser has been vocal in his condemnation of what he considers Apple's proprietary strategy and he has said he believes the strategy is a mistake. Apple is running the risk of following the same path it took in its development of its personal computer, he argued.

It is widely believed in the PC industry that Apple's refusal to license its Macintosh operating system in the late 1980's contributed to the operating system monopoly of Microsoft's Windows.

Mr. Glaser has recently tried to act as a neutral broker in the competition between different hardware standards, while Mr. Jobs has been pursuing a more proprietary approach, making digital music from Apple's iTunes store playable only on iPod.

Apple, however, notes that it is open to deals with other companies. It recently formed a partnership with Hewlett-Packard, allowing Hewlett to distribute iPod devices and load Apple's iTunes software on its consumer PC's.

Subscribers to AOL, Apple adds, can also download music from the iTunes music store. Still, these deals are mainly distribution agreements with other companies, and do not require Apple to open its technology so that other music services and devices can work with the Apple offerings.

"Apple is not into interoperability," said an industry executive with connections to both the computer and music industries. "Steve's bet is that he can beat the big guys, Sony and Microsoft - with better marketing."

A number of industry executives said, however, that Mr. Jobs was under increasing pressure from both his music industry partners and from Hewlett-Packard to open up his digital music service.

The situation in the digital music industry is complex and changing very rapidly. Events like the European ruling against Microsoft's bundling of its media player into the Windows operating system could force the company to rethink its digital media strategy.

At the same time Microsoft has clearly been moving to settle as many of its legal entanglements as quickly as possible. In recent weeks it has settled lawsuits with Sun Microsystems and with InterTrust.

By putting many legal problems behind it, Microsoft would be freer to compete aggressively with Apple in the music market, analysts said.

"Real understands how incredibly powerful the Microsoft music initiative will be," said Richard Doherty, a computer industry consultant and president of Envisioneering. "I don't think that Jobs understands this. He doesn't realize how big the juggernaut is about to get."

In his e-mail message to Mr. Jobs, Mr. Glazer said that he was reaching out to Mr. Jobs before making a move to switch camps. Mr. Glaser said he was surprised that the proposal had been leaked.

"Why is Steve afraid of opening up the iPod?" he asked in a telephone interview. "Steve is showing a high level of fear that I don't understand."

Copyright 2004 The New York Times Company

om apple nu är så smarta dom jag tror på så håller dom sig långt borta ifrån ett av dom värsta mediaspelare företagen som finns, Real är bottenskrapet som borde ha dött ut för länge sen, dom, som företag, går emot precis allt vad apple säger sig stå för, såsom användarvänlighet, användaren i fokus etc.

Real == scumbags.

Köp upp och lägg ned dom - tycker det liknar lite hot från Real - kanske vill dom bli uppköpta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-15 18:21

Jepp, Real är skräp, men glöm inte att de når 35 miljoner datoranvändare i USA och en hel del i resten av världen också. Men ja, det vore bättre om Apple licensierade iTMS och Fair Play till Microsoft, men det lär aldrig hända.

källa?

Men glöm inte med vilka medel det har hamnat där, en sak jag inte fattar är hur alla journalister faller för Real's alla tricks, visst dom var bra i början, men det förstörde dom ganska snart, ändå verkar dom flesta (IT) journalisterna inte bry sig ett papp om att om dom smutskastar sina användare på det sätt dom gör, webbloggen jogin.com hadde för ett tag ett par inlägg där ett par som jobbade på Real delade med sig lite av hur saker fungerar internt på företaget, och jag tror inte ens att microsoft har den inställningen som cheferna på Real hadde till sina användare.

Att Real kommer till apple och bönfaller dom om att slänga in pengar i deras sjunkande skepp lär dom inte komma långt med, frågan är om ens microsoft vill ha nått att göra med dom, förutom att köpa upp dom och lägga ner dom,samt kanske ta dom 15 radar med kod som rent faktiskt är tekniskt värt någonting i Real's system..

Är Real "musicstore" tjänst (Rhapsody) överhuvudtaget värt någonting, funkar ju inte ens på mac.

Bra format kass spelare.

Hur som helst tror jag det är bra om Apple väljer att samarbeta med Real.

Ursprungligen av Chaosstar:

Hur som helst tror jag det är bra om Apple väljer att samarbeta med Real.

Det gör dom väl på sätt och vis redan - mitt minne säger mig att man faktiskt gjorde en deal om quicktime kod för kanske 3-4 år sedan. Jag var då mycket förvånad att Apple verkade släppa vidare tankar om utvecklingen av streamning... sen har jag iof aldrig fattat vad Real skulle med den koden till.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-15 22:49
Ursprungligen av Chaosstar:

Bra format kass spelare.

Tycker likadant.. RealPlayerOne är inget o ha, formatet har bättre kompression däremot..

är det verkligen så numerar? sist jag pillade med sånt för några år sen var realformatet ganska sunkigt, iaf för bildkompression, ljud var väl rätt ok egentligen. Men har intrycket av att det inte har så mycket sen dess?

(förresten, om det inte framgick av tidigare inlägg så hatar jag Real. Med råge! )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-16 02:22

Real = kasst som så många har påpekat. Därför har de inte så mycket att komma med för Apple, annat än hotet att sälja sig till Lilla mjuk istället. Jag förstår vad Real tjänar på det hela, men Apple? Låter lite som att betala för "beskydd"?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 06:10

Jag tror det är helt fel av Apple att öppna upp sitt format eller iPoden i detta läge. Däremot så tycker jag att de skall göra det framöver. Den avgörande tidpunkten blir när huvuddelen av musiken som man vill ha ner på iPoden köps lagligt online. Idag så rippas väl nästan allt från CD eller laddas ner oskyddat och då spelar det liten roll att iPoden bara funkar med Fairplay och inte WMA eller Reals DRM. iPoden säljer som smör enbart pga mp3-stödet och styr dessutom in användare till ITMS/ACC. Jag tror inte det finns ngn som väljer en annan spelare enbart pga avsaknad av stöd för WMA/Real idag. Varför ge upp den fördelen till Real?

När den lagliga musikmarknaden online har vuxit till sig gentemot CDs/filesharing och WMA sammanslaget börjar krypa närmare ITMS i marknadsandelar blir det en annan fråga (vilket jag är övertygad om att de kommer att göra inte pga överlägsen teknik utan pga MS monopol samt att de är flera aktörer).

Apple bör då aggressivt licensiera Fairplay/iTunes/iPod-combon till andra online musikleverantörer. Om man inte lyckas stänga ute WMA-lägret (vilket är troligt) så bör man licensiera WMA till iPoden (ryktesvis så finns stöd för det i chipen redan) för att behålla/öka marknadsandelen bland mp3-spelare

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 11:12

Men när det händer är det redan för sent Ett bra exempel är Firewire. Apple licenserade ut den till alla som ville ha för en liten avgift som ingen ville betala. Alla gick över till USB (som Intel stödde rejält). Nu är USB2 här och firewire har blivit mer eller mindre utslaget.

Det samma kommer att hända med FairPlay och ITMS. När MS kommer in i bilden (och dom har redan börjat musik offensiven) så dröjer det maximalt 2 år och MS har 80% av musikmarknaden och Apple har ynka 10%. Och då hjälper det inte att komma med mini iPods i 6 olika färger. Då kan nog Apple packa ihop ITMS och lägga ner det eller licensera WMA som kommer att kosta riktigt med pengar för Apple. Bättre att göra vänner nu och försöka stänga ut WMA istället för att ignorera det.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-16 11:33
Ursprungligen av Robo-X:

Men när det händer är det redan för sent Ett bra exempel är Firewire. Apple licenserade ut den till alla som ville ha för en liten avgift som ingen ville betala. Alla gick över till USB (som Intel stödde rejält). Nu är USB2 här och firewire har blivit mer eller mindre utslaget.

Vet inte om det berodde på avgiften. Det var väl ganska självklart att USB2 skulle bli populärt iom att det är bakåtkompatibelt med USB1. Jag ser det mer som kompletterande standarder faktiskt. Firewire har ju stor marknadsandel i delar av marknaden, typ video och externa HDs. Sen har väl inte FW riktigt levt upp till bli den breda standard som utlovades ett tag av andra orsaker, hur många hade ngt att koppla i den interna FW-porten som G4orna levererades med? ATA har ju hängt med bra...

Citat:

Det samma kommer att hända med FairPlay och ITMS. När MS kommer in i bilden (och dom har redan börjat musik offensiven) så dröjer det maximalt 2 år och MS har 80% av musikmarknaden och Apple har ynka 10%. Och då hjälper det inte att komma med mini iPods i 6 olika färger. Då kan nog Apple packa ihop ITMS och lägga ner det eller licensera WMA som kommer att kosta riktigt med pengar för Apple. Bättre att göra vänner nu och försöka stänga ut WMA istället för att ignorera det.

Kan iofs stämma att det är dags att börja redan nu, men jag tycker att det är för tidigt. Licensierar man till Real så förlorar man den exklusiva styrningen från iPod-användare till ITMS. Dessutom så får man antagligen inte en enda extra ipod-köpare pga av att Real kör med fairplay (99% lär köpa iPods för att lägga rippade mp3s på dem). Dessutom så har man samma problem med WMA, det kommer knappast att växa mkt saktare för att Real kör med Fairplay,

Vet inte, men jag gissar att det inte är särskilt dyrt att licensiera WMA, inte ens för Apple. Har för mig att MS tom ger bort tekniken.

Bättre att tjäna pengar på iPods nu, styra så många som möjligt till ITMS och sen när marknaden för laglig musik online blir relevant i förhållande till CDs ändra strategi.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-16 21:45

Nåja, Apple verkar skita i Real, hehe.

http://apnews.myway.com/article/20040416/D81VT5J00.html

1
Bevaka tråden