Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hjälp med backup på OS X hårddisk...

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har ett litet kinkigt problem...
jag har en disk med ett OS X som jag vill ta en backup på, så hur gör jag det ?

jag har OS X på en separat disk, och har bootat i OS 9 som ligger på en annan disk så att jag kunna göra backup via Toast på den där OS X disken, men det vill sig inte ändå...
jag har provat en massa olika sätt i Toast, men den får inte med alla filerna, vet inte varför

jag har också provat att göra en disk image av OS X disken med hjälp av DiskCopy i OS 9, men det vette katten om det funkar som det ska eftersom jag får med hela disken, dvs en massa tomt utrymme i själva DiskCopy imagen.
sen vet jag inte om DiskCopy missar filer eller inte, den säger inget om det, men jag vet ju inte hur bra DiskCopy verkligen är då jag inte använder det normalt sett...

så hur gör djur ?
några tips ?
några bra förslag ?

M

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-19 00:24

Jag tycker du ska använda Skivverktyg i OSX (i nian finns risken att rättigheterna på filer och mappar pajar) för att först skapa en skivavbild av din startdisk, och sedan förbereda den för återställning med ASR. Du kan använda Skivverktyg till alltihop från att göra avbilden till att lägga tillbaka den på valfri disk.

Det finns lite info hos Apple: http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=135049

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-19 01:11

Använd Carbon Copy Cloner.

allt som ni föreslår är ju bara OS X program, jag vill ju använda OS 9, så jag borde kanske skrivit detta inlägg under OS 9 istället ?

tackiallafall för svaren, ska kolla på det....

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2004-04-19 12:50
Ursprungligen av 12moons:

allt som ni föreslår är ju bara OS X program, jag vill ju använda OS 9, så jag borde kanske skrivit detta inlägg under OS 9 istället ?

Ok.

Du kan använda Skivverktyg i nian för att göra samma sak som jag skrev ovan. Jag är inte säker på att den fixar alla rättigheter för filerna bara. Därav min lite restriktiva hållning.

Men prova vettja.

Starta i nian, öppna Skivverktyg och dra och släpp HD:n som du vill göra en avbild av på fönstret. Spara som komprimerad avbild.
För att förbereda den för ASR måste du ha själva programmet, vilket jag inte hittade hos Apple nu, men jag har lagt upp det på min egen server så du kan ladda därifrån.

Det finns en QuickStart med i paketet som du kan följa.

Tänk på att nian inte klarar större filer än 2 Gb, disken du ska göra avbilden av får inte innehålla mer än det.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-19 10:18

boota på os x cd'n och använd skivverktyget på den.

1
Bevaka tråden