Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnespriset går upp

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade idag lite fredagstur. Ringde på morgonen till Macforum i Göteborg och frågade om dom hade kvar 512MB minne för PB 12" ( 1 GHz modellen ) och det tämligen låga priset 988 kronor exkl. moms - det hade dom och räknade med att dom inte skulle ta slut under dagen. Till saken hör att Macbarometern hade listat Macforum som billigast, billigare än t.o.m "Styggapojken" i Malmö.

Så vid 3-tiden stövlade jag in och köpte mig en 512:a i tron att det med moms skulle bli ca: 1.250 kronor - men se icke, på bordet las en räkning på strax över 1.700 kronor inkl. moms - självfallet så protesterade jag lite och affärsbiträdet (?) fick gå in på kontoret och kolla vad som gällde. En liten stund senare kom han tillbaka och då visade det sig att man under lunchen hade höjt priset med 504 kronor (inkl. moms)... nu hade jag tur för dom hade 1 minne kvar av gammla batchen så priset som gällde på morgonen och telefon fick bli vad jag betalade.

Nu kan man ju bara gissa på att fler butiker är på väg att höja så om ni är på gång att skaffa minne till speciellt bärbara datorer så kan det vara på sin plats att snabba sig, det lär dröja länge innan priserna går ned.

Olle

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 16:04

Detta med att minnespriserna går upp är att minnestillverkarna har berett plats i sina fabriker för DDR2 som leder till att färre DDR stickor tillverkars och priset går upp.

DDR 2? Det finns knappt något moderkort som stödjer det ännu. Det låter långsökt att prisuppgången skulle bero på det...

  • Oregistrerad
  • 2004-04-23 23:30
Ursprungligen av whoami:

DDR 2? Det finns knappt något moderkort som stödjer det ännu. Det låter långsökt att prisuppgången skulle bero på det...

Om man är aktiv på lite PC forum som jag är så har det varit mycket snack om detta och allt bror på Intel's stenhårda satsning att gå över till DDR2 på nästa Socket T alltså nya socketen för Prescott som visades på Cebit

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-24 13:03

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa hela datorn på Macforum då det blir enklare både med köp och garantin om någonting är fel.

  • Medlem
  • 2004-04-24 13:33
Ursprungligen av xerent:

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa hela datorn på Macforum då det blir enklare både med köp och garantin om någonting är fel.

Grattis till ditt datorköp och välkommen till 99mac!
Överväg ditt köp av hårdvara väldigt noga. Man kan spara en hel slant genom att välja rätt återförsäljare. Här ser vi att minnespriset har blivit billigare ... någon annanstans.

Ursprungligen av xerent:

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa hela datorn på Macforum då det blir enklare både med köp och garantin om någonting är fel.

Tycker att du borde kolla hos SOS-data i Gammlestan om dom kan ge ett bättre pris, även dom är auktoriserade apple återförsäljare och kanontrevliga att ha att göra med även då man är en köpare som inte gör stora köp liknande Macforums värld och försäljning till GU. Har bara gott att säga om SOS-data, när det körde ihop sig med mina arbetstider så levererade dom direkt till jobbet även fast det var klockan 7 på kvällen - vet att minst ytterligare 1 person av oss i Göteborg fått samma unika service... kan ha varit Jonaz men är lite osäker.

Det finns ytterligare två Apple-återförsäljare i Göteborgsområdet; Trifolium i Gårda (Fabriksgatan 10) och MacSupport vid Nya Varvet (Långedragsvägen 48).

MacSupport har ganska gott om parkeringsplatser alldeles utanför dörrarna och dessutom ligger hållplatserna Nya Varvet och Kungssten nära. (771:ans buss går från Mölndal till Kungssten via Frölunda Torg där den får nummer 99.)

//Mikael

Ursprungligen av xerent:

Jag har i stort sett bestämt mig för att köpa hela datorn på Macforum då det blir enklare både med köp och garantin om någonting är fel.

Undvik MacFonus välj någon annan ÅF! Jag tycker att MacSupport är trevliga och kunniga, men som sagt allt är bra utom... Du fattar vinken.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-25 23:59
Ursprungligen av whoami:

Undvik MacFonus välj någon annan ÅF! Jag tycker att MacSupport är trevliga och kunniga, men som sagt allt är bra utom... Du fattar vinken.

Jasså? Kan du utveckla lite?

Ursprungligen av xerent:

Jasså? Kan du utveckla lite?

Sök i forumet på MacForum så får du svaret. Det finns rätt många kritiska röster. Jag vill inte gå in i typfall här, men vill du veta mera så kan du "privat messa" mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-04-23 19:21

En av orsakerna till uppgången är omställningen till DDR2, det tar 2-4 månader att ställa om produktionen (ut med en del gamla maskiner, in med nya maskiner) och trimma in allt sammans under tiden blir det brist på gamla vanliga chip och därmed även moduler.

Utan minnen, inga moderkort.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-23 20:10

Äsch, det där minnet ville ju jag ha. Ska ju beställa en pb på macforum nu i veckan, med just 512mb extra minne. Så får man veta att priset just gick upp 500 kr. Jippie!

Kort fråga, hur svårt är det att sätta in extra minne, om jag köper pb från apple store, och minnet från macforum? Jag har räknat ut att det blir billigast så. Dock är jag helt ny på apple, och vill inte göra bort mig.

Senast redigerat 2004-04-23 20:24

När jag var där och hämtade mitt så frågade dom om jag hade datorn med mig - dom antydde att om dom hade lite att göra så kunde dom göra detta gratis. På en PB 12" är det busenkelt. På undersidan tar man först batteriet, sedan är det dags all lossa en liten lucka på baksidan - 4 pyttesmå kryssmejselskruvar av minsta storlek. Sedan så lyfter man upp den försiktig med typ en liten plaststicka eller något som inte kan vara öedande eller ge skrapskador. Därefter så sätter man i minnet, trycker det på plats i ca: 30 graders vinkel tills det snäpper fast.. sedan skruvar man tilbaka den lilla skydsluckan. Kan knappast ta över 2 minuter allt som allt.

Jag tror dom sa att man gav rabbat på extra minne när man köper ny dator - värt att kolla och du kanske då får ett försvarbart pris på allt.

  • Medlem
  • 2004-04-23 23:26

Hel**te!!!:mad: Det minnet ville jag också ha. Ringde också Macforum i början av veckan efter att jag beställde min nya PB 15 1,5 GHz och fick reda på priset. Trodde dock inte att priset skulle gå upp så snabbt.
Nu får man leta vidare eller vänta.
I USA säljer de 1G PC 2700 minne för 312$ (www.18004memory.com) men de skeppar inte utanför staterna.

Senast redigerat 2004-04-24 05:46
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2004-04-24 17:22

Ingen som har lite länkar till aktuella prislistor? Det kostar nog mer att åka till varje återförsäljare och jämföra än att köpa i den närmaste.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-24 19:17

Såg i Torsdags att dustin hade lagt på en 20% på sina ddr priser.

Även SOS-data har fri parkering. Skulle nog säga att det enklaste för att få fram ett bra pris är att ringa runt till ställena även fast det kan kännas lite analogt Telefonnummret till SOS Datakraft AB är 031-337 09 00 - deras webbsite är www.sosdata.se - bra säljare är "Schuckert" ( hans nick på 99mac ), dvs. Johan Gunverth - Skulle gissa på att några av säljställena kanske ger extra bra pris på de Powerbookar som nu hunnit bli "förra generationen".

Detta med minnespriserna var väntat (om än tråkigt). Det har varit en del skrivet på nätet om detta rätt nyligt. Dom stiger, väntas stiga ännu mera och inte sjunka, läs t.ex. denna artikel från Ars Technica den 14 april: RAM prices on the rise, likely to stay high

1
Bevaka tråden