Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Saker att tänka på innan Panther installationen

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 11:47

Jag har nyligen fått uppdateringen från OX 10.2.8 till OX 10.3. Men innan jag installerar vill jag fråga här om det är något jag ska tänka på innan jag gör det?
Jag vet att det finns mycket kunskap inom 99Mac. Så jag ville fråga om någon här vet vad ska man tänka på innan installationen? Till ex: om de program man har ( som OFFICE) och så.

Jag hoppas någon känner sig manat.
Tackar på förhand!

Pancho.

Senast redigerat 2004-04-29 13:23
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 13:10

Snälla ni, kom igen

Ursprungligen av Pancho:

Jag har nyligen fått uppdateringen från OX 10.2.8 till OX 10.3. Men innan jag installerar vill jag fråga här om det är något jag ska tänka på innan jag gör det?
Jag vet att det finns mycket kunskap inom 99Mac. Så jag ville fråga om någon här vet vad ska man tänka på innan installationen? Till ex: om de program man har och så.

Jag hoppas någon känner sig manat.
Tackar på förhand!

Pancho.

Är det ingen som kan ge några råd omkring detta?

P.

  • Oregistrerad
  • 2004-04-29 13:30

Är väl bara att köra in - kolla gärna lite i readme-filen
Apps etc. skall väl ligga kvar (är inte hundra på grejor som ligger i system/lib), hur man gör med users står i readme...

edit: Har du stor disk så kan du ju arkivera så finns det gamla kvar ifall du behöver något där...

På Kullander x2 rekommenderar vi Arkivera och installera, så jag får väl göra det även här. Våra tekniker har jämfört det med en vanlig uppgradering och kommit fram till att det kan bli en rejäl prestandaskillnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-29 19:36

Japp, eller varför inte backa upp dokumenten och göra en ren installation?

Backup ska man alltid ha/göra oavsett hur man väljer att installera. Jag har använt Arkivera och Installera på ett tjugotal maskiner utan problem. Vad jag alltid gör efter uppgradering till Panther är att se till att installera alla uppdateringar till systemet (10.3.3, osv. Lättast att göra med Programuppdatering under Apple-menyn). Kollar även att alla program är uppdaterade till senaste versionen, att aktuella PPD-filer finns för skrivare, och säkert en del annat som jag inte kommer på nu.

Slutligen startar jag alltid Skivverktyg och kör en "reparera skivbehörigheter," samt testar igenom alla program och att anslutningar mot servrar och skrivare är ok.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2004-04-29 19:51

Gör det: Backa upp (på något vis) dina dokument, gör sedan en ren installaton. Personligen tycker jag det "känns bättre"!
I lägen som detta är det bra att ha sin disk partitionerad i två delar - enkelt att uppgradera!

Rekommenderar definitivt en "ren installation." Kopiera över din användarmapp till en extern hårddisk. Gör en helt ny installation med formatering av din HD. Kör alla uppdateringarna, installera alla program, kopiera över din användarmapp, skapa en ny användare med samma användarnamn och kortnamn som du hade tidigare.
Logga ut och in med din användare.
Öppna terminalen och skriv:
sudo chown -R kortnamn: /Users/kortnamn
kortnamn byter du naturligtvis ut mot ditt eget kortnamn.
Logga ut och in igen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-04-30 11:57

Tack allihopa för eran hjälp! Det var bra tips som förhoppningsvis kan även hjälpa andra.
Och så passar jag på att önska er alla en härlig Valborg!

R.

1
Bevaka tråden