Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kaffe i musen-vad göra?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag klantade mig och fick kaffe i musen ( talar nu om hårdvara till dator....)Vad är bäst att göra?

1) Låta alltihop torka in och hoppas att allt funkar

2) Skölja musen i vatten och vänta en evighet tills allt torkat

3)...............?

Fredrik

så här gjorde jag när jag en gång i tiden valde att hälla cola i tangentbordet; plugga ur skiten, in i duschen med den och sköljade till klistrat var borta, sen torka med någons hårtork..

Ursprungligen av johan dansk:

så här gjorde jag när jag en gång i tiden valde att hälla cola i tangentbordet; plugga ur skiten, in i duschen med den och sköljade till klistrat var borta, sen torka med någons hårtork..

Det finns ingen anledning av undvika mer vätska när den ändå "badat". Kameradoktorn rekommenderar att badade kameror ska får fortsätta bada i så rent vatten som möjligt för att undvika salt. Sedan är det döktorn som gäller. En mus betingar inte samma pengar, så bada den Du och torka den sen försiktigt ovanpå ett element, invirad i en handduk.

Att inte bada den i vatten ger lägre sonnolikhet att den ska fungera efter badet. Det generella rådet är naturligtvis att det är tre meter säkerhetsavstånd för vätska när det gäller datorer.

Varning för hårtork!! Jag smälte tangentbordet på en Pismo med hårtorken på under 5 sekunder - det blev en mjuk klump av alltihopa!

Ursprungligen av Björnström:

Varning för hårtork!! Jag smälte tangentbordet på en Pismo med hårtorken på under 5 sekunder - det blev en mjuk klump av alltihopa!

Martin, det är skillnad på hårtork och varmluftspistol.
Varmluftspistol ger en något annorlunda frisyr.

Ursprungligen av Björnström:

Varning för hårtork!! Jag smälte tangentbordet på en Pismo med hårtorken på under 5 sekunder - det blev en mjuk klump av alltihopa!

haha, bara för att man kan, så behöver man ju inte att köra den på högsta nivån

Ok inga protester mot vatten....jag tror att jag låter den torka utan artifiiell värme

Så en varmluftspistol på 900-1200 grader är inte att rekommendera? Tur att ni sa det, jag skulle just testa

Tillägg: Funkar duschen med ett Powerbook-tangentbord(urplockat förstås) också? Har ett pismo-tangentbord som klibbar lite (saft) och plockade först isär det och tvättade med fuktiga såna däringa bomullspinnar (ja vad f--n heter de nu då?)

  • Medlem
  • Piteå
  • 2004-04-30 13:12
Ursprungligen av Marcus Holmer:

...såna däringa bomullspinnar (ja vad f--n heter de nu då?)

Tops?

  • Medlem
  • International user
  • 2004-04-30 14:20

Hemska tanke... Har nästan mardrömmar om när jag slår ut en pilsner över tangetbordet på min PowerBook. Då hjälper nog varken hårtork, varmluftpistol - eller eldkastare.

"3)...............?"
Doppa den i socker och sug på den...:-)

Skölj med batterivatten sista gången så är det minimalt med salter som kan ställa till det när det torkat in. (Om du inte har riktigt mjuk vatten i kranen förstås, som i Stockholm mfl.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-01 01:09

Köp en ny mus (Macally Iceemouse kostar 374 kr med moms). Eller demontera den gamla och diska den.

Denna Logitech kostar 165pix, och den är optisk.

http://www.inetdata.se/produKt.asp?p=6101145

1
Bevaka tråden