Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svartvitt och dekorkanal?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-05-11 00:02

Jag behöver lite teknisk hjälp med en illustration jag håller på med.
Orginalet är en svartvit tuschteckning som jag läst in som lineart i hög upplösning. Förutom det svartvita ska jag också lägga till vissa delar som en PMS-färg.

Jag har testat att lägga till en "dekorfärgskanal" med pms färgen. Hur fungerar dessa?
Vilka filformat fungerar med det (photoshop DCS 2.0 verkar fungera men det blir en väldigt pixlig förhandsbild, tiff också men då syns inte dekorfärgen alls i InDesign)? Hur fungerar det med utsparingar och dylikt? Nu verkar det som om dekorfärgen täcker över det svarta är det så det kommer att fungera i tryck också?

Vilken upplösning skall man ha på bilden? Man brukar väl ha ganska hög på "lineartbilder" som den här. För att lägga till dekorfärgen måste jag omvandla bilden från bitmap till en gråskalebild så den riskerar att bli ganska tung om man har våldsam upplösning.

Något annat att tänka på. Eventuella andra sätt att lösa det hela på? Jag brukar arbeta med duplexbilder men det har ju andra begränsningar så det hade varit bra att kunna lägga färgen i en seperat kanal ibland.

Tacksam för svar. En del kanske jag kan ta med tryckarna men det är skönt att ha lite på fötterna först.

Senast redigerat 2004-05-11 01:04

Eftersom du kör Indesign ska du förstås använda .psd som funkar bra med dekorfärger i Indesign. Hur det funkar med svällning vet jag tyvärr inte. Om du är orolig för filstorleken så kan du ju köra både det svarta och dekorfärgen som varsin enbitars tiff som du lägger ihop i Indesign och färgsätter med dekorfärgen där.

  • Medlem
  • 2004-05-11 18:49
Ursprungligen av Björn Öst:

Eftersom du kör Indesign ska du förstås använda .psd som funkar bra med dekorfärger i Indesign.

Hmm det fungerar inte för mig (ID v.2). Jag får bara en dialogruta där det står: "det går inte att läsa in filen efterssom den innehåller en dekorfärgskanal". DCS 2.0 och tiff är inget att rekommendera då?

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 10:20

Du kan ju lägga två bitmap-bilder på varandra också så, får du med både hög upplösning och transparens. Lägg den svarta ovanpå den färgade och radera de delar i den svarta filen som skall visa färgen. Färgfilen är egentligen också en svartvit bild, men den färgar du in i InDesign.

  • Medlem
  • 2004-05-11 18:53
Ursprungligen av Schuckert:

Du kan ju lägga två bitmap-bilder på varandra också så, får du med både hög upplösning och transparens. Lägg den svarta ovanpå den färgade och radera de delar i den svarta filen som skall visa färgen. Färgfilen är egentligen också en svartvit bild, men den färgar du in i InDesign.

Okej du menar att lägga två bilder på varandra "manuellt" i ID? Den ena med en mask som tar kort allt det vita. Typ en psd? Ska testa. Tack för hjälpen båda två.

  • Oregistrerad
  • 2004-05-11 20:22
Ursprungligen av apu:

Okej du menar att lägga två bilder på varandra "manuellt" i ID? Den ena med en mask som tar kort allt det vita. Typ en psd? Ska testa. Tack för hjälpen båda två.

Det går bra med bitmap-TIFF också.

PSD med dekorfärg funkar bara i Indesgn CS. I 2:an körde jag eps med DCS 2 de få gånger jag behövde använda dekorfärger i photoshopbilder. Såg, som du redan märkt, inget vidare ut på previewen men den funkade bra att rippa. Minns inte om den rippades från PDF eller om jag skickade hela Indesignfilen med länkar.

Värsta jobbet var en avfotograferad ikon (den religiösa ryska typen) som skulle bli ett vykort. Det som var guld i fotot skulle tryckas med dekorfärgsguld och resten i normal fyrfärg.

Senast redigerat 2004-05-14 14:50
1
Bevaka tråden