Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

InDesign - Skala bild men behåll linjebredd?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 12:07

En funktion som jag sparat många sköna timmar på är att man kan dra in en bunt blandade bilder och textdokument i InDesign.

Tyvärr monteras de (beroende på upplösning) ofta i 72dpi, vilket resulterar i mycket stora bilder. Då markerar jag alla monterade bilder och minskar skalan till tex 20%.

So far so good.

När jag sedan vill lägga en 1pt ram, så blir den 20% av bredden.

Ergo: finns det något sätt att skala en bunt bilder utan att de skalar ramen?

Lägg ram efteråt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-20 13:31

Funkar inte. Om jag lägger ram efter att jag skalat, så blir linjen fortfarande 20% av 1pt. Ökar jag bredden till 4 pt så blir den 1pt i realiteten...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
Funkar inte. Om jag lägger ram efter att jag skalat, så blir linjen fortfarande 20% av 1pt. Ökar jag bredden till 4 pt så blir den 1pt i realiteten...

Borde det inte vara 5 pt?? (100/5=20)

Jag har precis stött på det här problemet och med tanke på att den här tråden är så gammal kanske det finns en fiffig lösning på problemet? Jobbar i ett ärvt dokument och linjerna har skalats tillsammans med bilderna. Skulle väldigt gärna vilja slippa flytta bilderna (många) till nya rutor, vill bara lägga på rätt linjebredd. Hjälp!

Vad gör den här tråden i mac-appar förresten ..? Borde den inte ligga under Adobe?

1
Bevaka tråden