Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fråga om ikon och stavning

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

undrar om OSX har något arkiv med ikoner på datorn? T.ex. om jag har gjort lite filmer och skapar en filmmapp så vill jag ha samma ikon som den i min hemmapp utan att kopiera den och klistra in i min egna mapp.

Sen undrar jag hur man ändrar ikon i den vänstra listen i finder. Där är ju den olik den ikon som själva mappen har.

För att lämna området ikoner, när jag skriver mail har jag på automatiskt stavning. Skriver mail på olika språk och skulle önska att programmet själv kan avgöra om det är på engelska jag skriver eller på svenska. Hur går jag tillväga?

//Ductic

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-16 15:11

Den första frågan kan jag inte svara på, men jag tror inte att det finns något symboler som exempelvis i Linux.

Nummer två fattar jag inte riktigt. Det är ju samma symbol.

Den tredje frågan är enklare. Gör så här:

Öppna Mail.
Skapa ett nytt dokument.
Gå till Redigera > Stavning > Stavning.
Välj Multilingual under Ordlista.

Tack så mycket för svar på fråga tre

Angående fråga två så, om vi tar t.ex. "Bilder". Till vänster finns ikonen utan själva mappen medans om man tittar till höger i hemmappen så finns en mapp SAMT den ikon som finns till vänster ovanpå mappen. Är du med?

Undrar om inte programmet Candy Bar kan hjälpa dig med fråga två. Hittas på Versiontracker.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-17 12:37

Nej jag tror inte OSX håller på något större ikondatabas förutom den handfull mappikoner för standardmapparna i roten och i hemkatalogen. Som jag har förstått det är det sökvägen från roten som styr ikonen och mappnamnet för de olika språken. Om man kom åt stället där denna information är lagrad skulle man kunna tänka sig lägga fler kopplingar mellan sökvägen och ikonen...
Men är det ändå inte mer busenkelt att bara klippa och klistra ikonerna på "vanligt" sätt?

1
Bevaka tråden