Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förändrade färger vid webexport i Photoshop

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-06-23 10:53

När jag sparar ut bilder med "spara för webb" i Photoshop (7.0) så blir färgerna bleka och blaskiga i andra program som Flash och Safari. Har photoshop inställd i "Webbgrafikstandard"-läget. Kan någon hjälpa mig att lösa detta hade jag varit tacksam. Det är enormt irriterande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-23 11:00

vad har du valt för rgbfärgrymd? jag använder adobe rgb och fick jämnare kvalitet den vägen.

Jag har själv inte använt funktionen "spara för webben", men jag tvivlar på att det skiljer sig nämnvärt från det vanliga spara-kommandot i fråga om färghantering. Ditt problem följande: Inga webbläsare stödjer för närvarande färghantering (åtminstone inga av de vanligare). Detta innebär att du inte kan använda någon annan profil än bildskärmsprofilen för dina bilder. AdobeRGB är till exempel en färgrymd som är större och annorlunda än de flesta skärmar. Detta är alltså inget bra alternativ. Vilken profil ska du då välja? Säg att du vill att bilden ska se exakt likadan ut i DIN webbläsare som i Photoshop. Det enda du behöver göra är då att konvertera den till din bildskärmsprofil. Problemet med detta är att bilden då kommer att se annorlunda ut på de flesta andra skärmar. Ju mer din skärm skiljer sig från genomsnittet desto större avvikelse. Den största avvikelsen kommer du att finna på PC-skärmar (Windows) som använder ett annat gammavärde än Mac. Bilden kommer att bli mycket mörkare på en PC. Här får du alltså göra ett val: ska bilden se rätt ut på en PC eller på en Mac? Så tillvida sidan du gör inte riktar sig speciellt till Mac-användare skulle jag välja att spara bilden för PC. Detta är även det val som Adobe gjort. Uppsättningen "webbgrafikstandard" använder sig av profilen "sRGB" som är en PC-profil i de avseendet att den motsvarar en genomsnittlig PC-skärm och använder Windows gamma-värde. Detta är också troligen anledningen till att dina bilder ser annorlunda ut när du visar dem i Safari eller andra program.

Gör så här: börja med att ta reda på vilken profil din bild ligger i. Klicka på den lilla pilen i dokumentets nederkant och välj att visa "dokumentprofil". Visas "RGB utan formatvisningar" innebär det att bilden visas med standardprofilen för den uppsättning du valt (sRGB för "webbgrafikstandard"). Om bilden ligger i sRGB och du vill att bilden ska se bra ut på PC behöver du inte göra något. Bilden kommer dock att se för ljus ut på din Mac. Ligger bilden inte i sRGB måste du konvertera den. Välj Bild -> Läge -> Konvertera till profil. Välj "sRGB" som målprofil och "perceptuell återgivning" för fotografier. Spara sedan bilden. Vill du att bilden ska se bra ut på Mac istället gör du på samma sätt fast väljer "Apple RGB" som profil.

Överkurs: om du vägrar att acceptera att bilden ser dålig ut på en av plattformarna skulle du kunna skapa en sida för PC och en för Mac och sedan dirigera besökaren med ett script. Ett annat alternativ skulle kunna vara att gå en mellanväg och "blanda" de två profilerna i Photoshop så att bilden bara blir lite för ljus på Mac och lite för mörk på PC. Förutsätter dock att du har lite koll på färghanteringen i Photoshop.

Senast redigerat 2004-06-23 12:00
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-06-23 12:28
Ursprungligen av Johan99:

Jag har själv inte använt funktionen "spara för webben", men jag tvivlar på att det skiljer sig nämnvärt från det vanliga spara-kommandot i......

Inte för att jag har några bekymmer med detta (jag har t.o.m. skärmen kalibrerad till "PC-look"), men jag måste säga:

Det var tammefasen ett av de bästa och mest uttömmande svar jag sett på länge, alla kategorier. Heders!

Danne

Man tackar!

Ursprungligen av Danne V:

Inte för att jag har några bekymmer med detta (jag har t.o.m. skärmen kalibrerad till "PC-look"), men jag måste säga:

Det var tammefasen ett av de bästa och mest uttömmande svar jag sett på länge, alla kategorier. Heders!

Danne

  • Medlem
  • 2004-06-23 11:12

Jag har valt det som är standard, sRGB. Men jag testade ditt förslag och det fungerade bättre. Tack ska du ha. Frågan kvarstår dock varför det inte fungerar som det ska med standardinställningen, det verkar underligt tycker jag. Får se hur det ser ut på pc också...

  • Medlem
  • 2004-06-23 13:57

Tack så mycket för ett bra och uttömmande svar. Efter att ha valt "pc-profil" i systemet fungerar allt utmärkt med webbgrafikprofilen igen. Hade kladdat till det med någon mer tryckanpassad profil där innan. Nu är det frid och fröjd igen.

1
Bevaka tråden