Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta en bild av ditt skrivbord

Tråden skapades och har fått 3113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag räknar med att hela sängbygget kostade runt tusenlappen. Först byggde jag en ram av 45x75-reglar. Utanpå den sitter det en stomme av spånskivor. Botten består av färdiga ribbottnar från IKEA. Sängen sitter med 165 mm långa skruvar i väggen. Det fria hörnet sitter fast i taket med ett betongankare. Ankaret sitter ungefär en decimeter djupt i taket och är den starkaste fästpunkten. Sidorna på sängen är klädd med skåpdörrar från fyndhörnan och undersidan är en garderobsstomme från samma ställe.

Stegen är byggd av torkad furu som jag har sågat i strimlor och sedan limmat ihop igen. Trappstegen är infällda 5 mm på insidan och skruvade från utsidan. Skruvarna är försänkta och i hålet har jag limmat en bit rundstav och sedan slipat ytan så hålen inte syns. Kroken som håller i kanten är förstärkt med metallbeslag som ligger försänkta i trät. Meningen är att jag ska betsa stegen i samma färg som resten av möblerna i rummet.

Längst in i hörnet under sängen står ett Ikea-skåp i lagom höjd som utgör sittplats. Skrivbordet heter Expedit och jag har flyttat skivan som håller upp bordet till långsidan. Längst in mot väggen är en vägghylla Lack. Jag har tänkt byta ut datorhurtsen mot en i rätt färg från en skrivbord Micke. Får se om jag hittar ett sådan på fyndhörnan. Synd att köpa ett nytt och såga sönder.

Bara för att vi bor trångt så behöver det inte vara klaustrofobiskt. Med smart förvaring är det lätt att hålla ordning. Teven är minimerad till en rullgardin från Ikea på bokhyllan. Rullgardinshållaren är tillverkad av bakstycket från samma garderob som använts till sängen.

Ursprungligen av Per Fogelberg:

Bara för att vi bor trångt så behöver det inte vara klaustrofobiskt. Med smart förvaring är det lätt att hålla ordning. Teven är minimerad till en rullgardin från Ikea på bokhyllan. Rullgardinshållaren är tillverkad av bakstycket från samma garderob som använts till sängen.

Definitivt lösningar väl värda att posta på IKEA Hackers

Så här såg min arbetsplats ut i veckan:

Tyvärr lånad CinemaDisplay 27" som kommer tas tillbaka imorgon, sorgligt.
Jag får hålla tillgodo med de 1680x1050 pixlar som MacBoookPro'en levererar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 09:33
Ursprungligen av elfstr0m:

Så här såg min arbetsplats ut i veckan:

[ATTACH="CONFIG"]32553[/ATTACH]

Tyvärr lånad CinemaDisplay 27" som kommer tas tillbaka imorgon, sorgligt.
Jag får hålla tillgodo med de 1680x1050 pixlar som MacBoookPro'en levererar...

Är det nån film du använder för att få en ljus ram runt skärmen på din mbp?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-19 09:47
Ursprungligen av foccus:

Är det nån film du använder för att få en ljus ram runt skärmen på din mbp?

Det där är den reflexfria modellen med silverram runt skärmen.

Ursprungligen av foccus:

Är det nån film du använder för att få en ljus ram runt skärmen på din mbp?

Som reboot81 sa, högupplöst antireflex-skärm, glasskärmen är snyggare tycker jag men vi har så mycket fönster på kontoret plus att glasskärmen är några gram tyngre

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2012-03-25 14:19

Dagen "skrivbord" på farstutrappen när barnen är ute och lekar. Härligt med fågelkvitter, barnaskratt och surrande humlor som bakgrundsljud när man arbetar

  • Medlem
  • Älvsjö
  • 2012-04-03 22:07

Sådärja, tryckte dit en 24" Eizo till idag så då kanske man kan lägga in en bild i denna tråd utan att skämmas. Skrivbordet kanske litet och något rörigt men inte så farligt mot vad det brukar vara. Tillhör tyvärr inte den skaran som har soprent på kontoret fast man skulle vilja.

För er som är nyfika så drivs den vänstra 24" av ett USB-grafikkort "Deltaco USB-DVI2". Blir en del eftersläpningar som väntat men ok tycker jag om man väljer med omsorg vad man visar på den skärmen.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-04-04 14:19
Citat:

Tillhör tyvärr inte den skaran som har soprent på kontoret fast man skulle vilja.

Inte jag heller. Jag samlar alla projekt, lappar, papper etc på skrivbordet och endast där. Lite rörigt men jag har det samlat på ett ställe och kan lätt överblicka allt jag behöver ta hand om. Men visst, målet är att arbeta bort högarna vilket sker då och då.

Idag blir det lite lyx såhär på resande fot, fast här städar jag rent efteråt,
det är ju inte alla dagar man rensar arbetsplatsen helt ren efter sig

  • Medlem
  • 2012-04-04 15:02

Såhär ser det ut där jag och sambon sitter med våra datorer. Är ett ganska skönt "softrum" Nu har grannen precis varit här och snott våra pinnstolar så det ser kanske lite tomt ut. G4:an under skrivbordet har jag precis tagit ut innehållet på och ska dra in antennkabeln till Eyetv och gömma alla kontakter inuti.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2012-04-12 11:36

Så här ser ett av mina skrivbord ut. Ska väl tilläggas att det inte där jag sitter och jobbar med datorn mest. Den gamla G4:an får agera musikspelare och googlemaskin.

Ursprungligen av andas:

Så här ser ett av mina skrivbord ut. Ska väl tilläggas att det inte där jag sitter och jobbar med datorn mest. Den gamla G4:an får agera musikspelare och googlemaskin.

[ATTACH="CONFIG"]32857[/ATTACH]

Frukosten är framdukad ser jag

Eftersom vi strävar efter ett levande forum så testar vi att köra den här tråden som "klibbig". Förhoppningsvis uppmärksammas den mer och bidrar till ännu mer aktivitet i forumet.

Vänligen,

/ T

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Eftersom vi strävar efter ett levande forum så testar vi att köra den här tråden som "klibbig". Förhoppningsvis uppmärksammas den mer och bidrar till ännu mer aktivitet i forumet.

Vänligen,

/ T

Mycket bra idé! Denna tråd har varit en stor inspirationskälla och glädjespridare, tyvärr har jag inget nytt att komma med så man kan väl kalla detta inlägg lite OT

Försök #2|2!

Här är min arbetsplats!
Det finns säkert gott argument varför min setup är undermålig, men jag tycker det är trevligt att ha wacomplattan positionerad alldeles under den externa skärmen. MBP:en får sitta på sitt stativ och tuta ut musik. Så kan man kolla referensbilder mellan varven. Nu ska jag egentligen rita seriesidor, passade på att ta kort innan det blir alldeles för stökigt...

Ursprungligen av Manglobe:

Försök #2!

Här är min arbetsplats!
Det finns säkert gott argument varför min setup är undermålig, men jag tycker det är trevligt att ha wacomplattan positionerad alldeles under den externa skärmen. MBP:en får sitta på sitt stativ och tuta ut musik. Så kan man kolla referensbilder mellan varven. Nu ska jag egentligen rita seriesidor, passade på att ta kort innan det blir alldeles för stökigt...

[ATTACH="CONFIG"]33034[/ATTACH]

Finns inget undermåligt med din arbetsplats.. den är säkert alldeles funktionsduglig för dig!

Ett tips med wacomplattan är att fälla in den i skrivbordskivan. Lite meck men det blir kanonbra och det blir ditt naturliga ritbord på allvar.

  • Medlem
  • 2012-05-12 19:53

Någonstans i de svenska urskogarna är Dalle på jobb och lever på 7m2.

Ovanligt rörigt, men behöver all kraft/hjälp jag kan få för att fixa melodikrysset

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-16 09:39

Nn när jag skaffat en arm för iPaden så tänkte jag att det var dags med en uppdatering.
(utan stötande backgrunds bild också, Zimmerman )

Ursprungligen av bERNA.:

Nn när jag skaffat en arm för iPaden så tänkte jag att det var dags med en uppdatering.
(utan stötande backgrunds bild också, Zimmerman )
[ATTACH="CONFIG"]33110[/ATTACH]

Hoverbar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-16 13:48
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Hoverbar?

Yes!

Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst en bokstav för att meddelandet skall bli godkänt.

Ursprungligen av bERNA.:

Nn när jag skaffat en arm för iPaden så tänkte jag att det var dags med en uppdatering.
(utan stötande backgrunds bild också, Zimmerman )
[ATTACH="CONFIG"]33110[/ATTACH]

Vad är det för häftigt "ställ" du har till din MBP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-16 13:53
Ursprungligen av barbapappa_86:

Vad är det för häftigt "ställ" du har till din MBP?

Det är ett mStand till mbp:n, och till iPaden är det som sagt en HoverBar.

Det behöver städas så bilden visar bara en del av skrivbordet som omväxling. Kom på att jag ju kan ställa iPad'en på skrivaren - testar Air Display

  • Medlem
  • 2012-05-28 08:40

Mitt lilla kontor, inte vidare ergonomiskt.

Två st riktigt vackra skapelser med över 20 år på nacken. Fantastisk kvalité!.

Senast redigerat 2012-05-28 11:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-28 21:59
Ursprungligen av Swift:

Mitt lilla kontor, inte vidare ergonomiskt.
[ATTACH="CONFIG"]33252[/ATTACH]
Två st riktigt vackra skapelser med över 20 år på nacken. Fantastisk kvalité!.

Technics SLP-1200 ?
Tycker jag känner igen dessa klassiker...

Studiokvalitet! Ungefär som Revox-bandarna.... håller i evigheter, eller åtminstone till den yttersta dagen, sent på eftermiddan'!

  • Medlem
  • 2012-05-29 07:49
Ursprungligen av Clavius:

Technics SLP-1200 ?
Tycker jag känner igen dessa klassiker...

Technics SL-1210 MK2

Ursprungligen av dxaren:

Studiokvalitet! Ungefär som Revox-bandarna.... håller i evigheter, eller åtminstone till den yttersta dagen, sent på eftermiddan'!

Hahaha i evigheter ;): Har fått byta pitchar och lite kalibrering har behövts.

Bevaka tråden