Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför är Apple inte med i DLNA?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-07-07 09:07

DLNA (Digital Living Network Alliance) har samlat 150 av de mest tongivande företagen i mobiltelefon, dator och hemelektronikbranchen. Apple verkar dock lysa med sin frånvaro. Hur kommer det sig att Apple inte vill vara med här? Är det det gamla syndromet "not invented here" som spökar. Det finns nog en ganska stor risk att DLNA är de som kommer att sätta standarden för framtida hemmanätverk med hembio, musik etc. Det vore ganska trist om Apples pruylar inte passar in i ett sådant "nätverk". Eller finns det en konkurrerande organisation (har i och för sig svårt att se att en sådan organisation kan samla så många tongivande företag, de flesta är ju redan med i DLNA)

DLNA is led by 16 founding members including Fujitsu, HP, Intel, IBM, Kenwood, Lenovo, Microsoft, NEC Personal Products, Nokia, Panasonic (Matsushita Electric Industrial), Philips, Samsung, Sharp, Sony, STMicroelectronics and Thomson.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-08-31 19:04

Gammal tråd som kanske kan vara aktuell efter dagens artikel i DN om hur man kan koppla ihop pryla i hemmet. Och varför är Apple ännu inte med? Man har ju i och för sig Apple TV men att låsa in sig i ett hörn är inte framtid...

Standarder som alla andra är med i vinner i längden.

Janne

DLNA kräver Universal Plug-n-Play (UPnP) något som Apple inte är intresserade av eftersom Bonjour gör samma jobb fantastiskt mycket bättre. UPnP är också Windows-Only.

Ursprungligen av Johan Gunverth:

DLNA kräver Universal Plug-n-Play (UPnP) något som Apple inte är intresserade av eftersom Bonjour gör samma jobb fantastiskt mycket bättre. UPnP är också Windows-Only.

Ursprungligen av Systeminställningar-->MobileMe, min fetning:

Tillbaka till min Mac fungerar inte som den ska eftersom den kräver en router med stöd för NAT-PMP eller UPnP. Kontrollera att routern har stöd för ett av dessa protokoll och att det är aktiverat.

Vilket bevisar att UPnP finns i Mac OS X.

(Har tillfällig router. Byter till en PC med pfSense när de sista komponenterna anländer i veckan)

Ursprungligen av hansfilipelo:

Vilket bevisar att UPnP finns i Mac OS X.

(Har tillfällig router. Byter till en PC med pfSense när de sista komponenterna anländer i veckan)

Det bevisar ett UPnP i en router kan svara på förfrågningar från Mac OS X. Det betyder inte att Mac-klienten pratar UPnP. Vill man utnyttja UPnP i Mac OS X får man addera t.ex:
libmcupnp

  • Oregistrerad
  • 2008-09-01 13:04

Side note:

Nu består ju UPnP av en mängt olika saker Universal Plug and Play - Wikipedia, the free encyclopedia

I nätverks-router sammanhang så innebär bara UPnP att datorn kan be routern öppna vissa portar som behövs för att saker ska fungera utanför en brandvägg.

Detta är något som Bonjour inte i överhuvudtaget gör (vad jag vet) - om det skulle göra det så har jag inte sett en enda router i hela världen som klarar detta.

Åter till ämnet:
Varför skulle apple vilja vara med i en allans som gör det möjligt att öppet förbruka digitalt media i andra apparater än dom tillverkade av Apple? Något som jag som aktieägare inte skulle bli så glad av. Andra tillverkare, som är så korkade att dom alltid gör saker fel och hela tiden lever på "buzzwords" för att sälja sina saker, i skillnad mot apple har kanske mer av att vinna på att Apple själva går med än apple har på att länka sina mediasatsningar till varumärken såsom Thomson....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-01 14:41
Ursprungligen av studiox:

Åter till ämnet:
Varför skulle apple vilja vara med i en allans som gör det möjligt att öppet förbruka digitalt media i andra apparater än dom tillverkade av Apple? Något som jag som aktieägare inte skulle bli så glad av. Andra tillverkare, som är så korkade att dom alltid gör saker fel och hela tiden lever på "buzzwords" för att sälja sina saker, i skillnad mot apple har kanske mer av att vinna på att Apple själva går med än apple har på att länka sina mediasatsningar till varumärken såsom Thomson....

Ja varför inte, om merparten av konsumenterna ser att alla möjliga apparater kan snacka med varandra så är väl det något alla kan tjäna på. Men ser de att om de har en Appleprodukt så kommer det inte at funka. Jag skulle bli avig till Apple då.

Steve Jobs har ju länge snackat om det digitala navet och har med framgång fått iPhoto, iMovie, iTunes, iPods och iMacs att fylla den funktionen. Sista steget att då få det att funka med andra apparater till exempel en TV känns väl rätt naturligt.

AppleTV känns ju inte som den ultimata prylen för att lösa problemet och rätt dyr också när andra tillverkare klarar sig utan motsvarande pryl.

Men Applesekten kommer ju att använda det som erbjuds, men man vinner inte många nya kunder på att köra ett eget race.

Janne

Ursprungligen av jannes:

Men Applesekten kommer ju att använda det som erbjuds, men man vinner inte många nya kunder på att köra ett eget race.

Jo kolla bara iPod(iTunes),OSX och iPhone...

Ursprungligen av Simon Templar:

Jo kolla bara iPod(iTunes),OSX och iPhone...

Nej, exakt, Apple har verkligen inte vunnit nya kunder de senaste åren. Verkligen inte...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-09-02 08:44
Ursprungligen av jannes:

Men Applesekten kommer ju att använda det som erbjuds, men man vinner inte många nya kunder på att köra ett eget race.

Janne

Apples affärsstrategi har alltid varit att "köra sitt eget race" och ingen kan förneka att så här långt och på senare år så har den strategin varit framgångsrik.

Gamla trådar som siar om framtiden är det roligaste som finns. Björnström borde införa en automatisk bumpning av trådar vart 3:e år eller nåt så man får se hur annorlunda det var back in the days.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-09-12 08:05

Det är kul att se hur diskussioner lätt spårar ur och man hänger upp sig på vissa meningar och misstolkar dom, sekttänkande???

Vad jag var ute efter var att ifrågasätta det kloka i att ställa sig utanför en standard som verkar bli etablerad i branschen. Jag blev själv frustrerad över att finna att inga Appleprylar någonsin kommer att funka i DLNA.

Sen en kommentar i det kloka att köra ett eget race, minns ni striden om Beta eller VHS? Beta hade överlägsen kvalitet men VHS vann kriget, Beta finns väl idag bara kvar i produktionskretsen.

Alla vinner i längden på att följa gemensamma standards, oavsett om det gynnar eller missgynnar den egna situationen (läs Applesekten)

Janne

Ursprungligen av jannes:

Det är kul att se hur diskussioner lätt spårar ur och man hänger upp sig på vissa meningar och misstolkar dom, sekttänkande???

Vad jag var ute efter var att ifrågasätta det kloka i att ställa sig utanför en standard som verkar bli etablerad i branschen. Jag blev själv frustrerad över att finna att inga Appleprylar någonsin kommer att funka i DLNA.

Sen en kommentar i det kloka att köra ett eget race, minns ni striden om Beta eller VHS? Beta hade överlägsen kvalitet men VHS vann kriget, Beta finns väl idag bara kvar i produktionskretsen.

Alla vinner i längden på att följa gemensamma standards, oavsett om det gynnar eller missgynnar den egna situationen (läs Applesekten)

Janne

Jo, men så länge Apple tjänar pengar på det sätt de kör nu, kommer de fortsätta med det. Om de märker att kunder överger dem pga. detta, kommer de garanterat överväga det. Allt handlar om pengar; lyckas de sälja bra trots eget race tjänar de givetvis mer på det. Ser inget konstigt i det, handlar inte om sekter som du verkar tro. Handlar om att tjäna pengar, vilket är Apples enda syfte i slutändan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2008-09-12 08:49

Men man får väl ändå konstatera att Apple har tänkt om en aning när det gäller att bjuda in windows-användarna i gemenskapen. Från början var ju iPod och iTunes enbart för Mac.

Men att Apple skulle vara intresserade av att göra det omvända d v s göra Macen mer integrerad med konkurrerande lösningar är knappast troligt. Det ligger inte i Apple intresse, precis som Leftrustle konstaterar också.

Men sen kan det ju även finnas en viss risk i att ställa sig utanför olika samarbeten. Men det är nog i det här fallet en kalkylerad risk som Apple tar. Trots allt så går ju deras affärsmodell som tåget.

1
Bevaka tråden