Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

fundering

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-08-26 21:14

Får jag lågga olika företags loggor (giffar) på en hemsida bara rätt upp och ner för att se hur de ser ut för olika företag, ingen direkt text eller någonting.
om inte om man kopierar deras URL till loggan får man lägga upp det på egen hemsida.
Bara funderar på vad som gäller.

  • Medlem
  • 2004-08-27 16:34

Jag tror inte att det är något problem. Loggan är ju naturligtvis skyddad, men så länge du inte förändrar, eller förvanskar innehållet eller syftet, så tror jag inte att någon bryr sig. Vad lagen säger spelar inte så stor roll, huvudsaken är ju att du inte råkar i bekymmer. Vilket jag inte tror att du gör.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-08-27 18:36
Ursprungligen av BigM:

Får jag lågga olika företags loggor (giffar) på en hemsida bara rätt upp och ner för att se hur de ser ut för olika företag, ingen direkt text eller någonting.
om inte om man kopierar deras URL till loggan får man lägga upp det på egen hemsida.
Bara funderar på vad som gäller.

Egentligen inte. En logotype är ett "bomärke" eller "signatur" och vars syfte är att vara en "underskrift" för företaget. Självklart ska den inte förekomma i något som företaget själv inte har publicerat.

Sen är det ju en fråga om 1) dom får reda på det och 2) om dom i så fall tar dig i örat.

Om sajten inte är en katastrof (innehåll och utseende) så bryr dom sej säkert inte även om dom skulle hitta den. På sin höjd säger dom väl till dej att ta bort den. Men om dom har anledning att bli griniga för att dom inte gillar "miljön" för loggan, så kan du mycket väl bli stämd.

Det bästa är väl egentligen att fråga dom.

EDIT:

PS: Man kan ju bara gå till sig själv. Jag skulle härskna till om nån la ut min (firmans) logga i en egen sajt utan att ens orka fråga - nästan oavsett hur tjusig och porr-fri sajten är. Det är lixom stajlen att strunnta i att kontakta innehavaren av loggan (dvs mig) som skulle störa mig.

1
Bevaka tråden