Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extremt kämpigt med typsnitt i X

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-08-31 22:40

Finns det verkligen inget program som grupperar typsnitten i familjer i Mac OS X?
Det är helt värdelöst att jobba utan ATR. Typsnittsmenyn blir kilometerlång. Och typsnitten ligger inte i bokstavsordning heller.

Jag kör med Font Reserv som ersättare för ATM men det är sjukt vad jobbigt det programmet är. Vissa typsnitt kan aktiveras och användas medan andra kan aktiveras men inte användas. Jo förresten, jag kan använda typsnitten i Textredigeraren men vissa faller bort i Freehand MX. Någon som vet vad det beror på?
Jag kan kopiera en text/bokstav med ett sån't där typsnitt som jag inte får fram i Freehand och klistra in i Freehand - då funkar det. Men typsnittet visas aldrig i typsnittsmenyn, menyn blir då blank istället.
Är det Freehand som är fuckigt eller vad?

Hur funkar Suitcase? Är det bättre än Font Reserve?

Typsnittsboken som följer med Mac OS X - är det någon som förstår sig på den? Jag tycker det är en stökig jävel.

Nu är det nog tredje tråden på de sista dagarna där jag skriver You Control Fonts på samma fråga. Söker ni inte på forumet?

Och ja Freehand är fuckigt på typsnitt...

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2004-09-01 00:54
Ursprungligen av Pidda:

Finns det verkligen inget program som grupperar typsnitten i familjer i Mac OS X?
Det är helt värdelöst att jobba utan ATR. Typsnittsmenyn blir kilometerlång. Och typsnitten ligger inte i bokstavsordning heller.

Jag kör med Font Reserv som ersättare för ATM men det är sjukt vad jobbigt det programmet är. Vissa typsnitt kan aktiveras och användas medan andra kan aktiveras men inte användas. Jo förresten, jag kan använda typsnitten i Textredigeraren men vissa faller bort i Freehand MX. Någon som vet vad det beror på?
Jag kan kopiera en text/bokstav med ett sån't där typsnitt som jag inte får fram i Freehand och klistra in i Freehand - då funkar det. Men typsnittet visas aldrig i typsnittsmenyn, menyn blir då blank istället.
Är det Freehand som är fuckigt eller vad?

Hur funkar Suitcase? Är det bättre än Font Reserve?

Typsnittsboken som följer med Mac OS X - är det någon som förstår sig på den? Jag tycker det är en stökig jävel.

Suitcase, Suitcase och Suitcase.

Kan inte göra ngn jämförelse då ja varken använder Fontreserve eller Freehand.
Jag kör med motsvarigheten Suitcase och Illustrator. Suitcase funkar så grymt bra så man kan bli tårögd.

  • Medlem
  • Åstorp
  • 2004-09-01 08:27

Okej, jag tackar för svaren!
Skall prova med Suitcase och se hur den funkar. Om det är så bra att man blir tårögd finns det ingen som blir gladare än jag.

1
Bevaka tråden