Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brandsäker låda?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vet någon var man kan få tag i en brandsäker låda av något slag? Helst låsbar också som ett kassaskåp, men främst för brandsäkerhet - då jag inte har så mycket pengar att lägga ut. Behöver någonstans att säkert förvara mina dv-band som under de senaste åren växt till ett par hundra stycken eller mer (inklusive ett antal masters). Finns ju inte så stor stöldrisk på dem - men brinner dem upp så är dom borta tillsammans med mycket arbete och minnen.

Jag antar att kassaskåp är brandsäkra, men de är för mig vad jag vet för dyra - så ett litet brandsäkert skåp, så man kan känna sig lite mer säker även när man inte är hemma vore perfekt. Någon som vet var man kan få tag i eller företag som säljer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-05 01:11
Ursprungligen av abens:

Finns ju inte så stor stöldrisk på dem - men brinner dem upp så är dom borta tillsammans med mycket arbete och minnen.

Ja och får de ligga för länge likaså, kanske bra att även hitta nåt sätt att bevara dem intakta.

Kassaskåp och Bransdkåp är två helt olika saker.

Dock kan man ju få ett hyfsat inbrottssäkert brandskåp...
...eller ett brandsäkert kassaskåp.
Det finns längs med hela skalan.

Det finns ett företag jag hört om som heter www.oxisuf.se .
Där kan ju vara bra börja kolla

Senast redigerat 2009-02-06 18:31
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-06 16:14

Vill bara tipsa om vart ni kan få tag på brandsäkra lådor utan att mitt inlägg blir borttaget igen. Det är nämligen svårt att hitta dessa i Sverige. Vill alltså bara hjälpa de personer som har problem med att hitta detta. Gå in på www.oxisuf.se för mer information.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2009-02-06 20:49

Bästa brandskåpet är två omgångar i olika hus

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-06 21:10

nej men kolla med LockHeed \ boeing etc
- dom kan ev ha bra skåp som e beggade billigt!

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-06 21:51

Det finns brandboxar i olika storlekar att köpa till vapenskåp, en sådan skulle kanske kunna fungera. http://www.jakt.se/vapenskap/tillval-scan-safe/scan-brandbox.html

Själv funderar jag på att bygga en bunker i anslutning till källaren, just för nämnda orsak.

1
Bevaka tråden