Det är jag som är Göran. Jag föddes 1966 och är inbiten lundabo av födsel och gammal vana. Min liv med Mac började 1985 då min far kom hem och ställde en Macintosh 512 på köksbordet. Dessförinnan hade jag sedan 1982 roat mig med programmering på ABC80 och även haft en kortare period med Vic 20 som huvudplattform.

Jag har använt Internet sedan 1989 och upptäckte webben av en slump hösten 1993. Då fanns det drygt 200 webbplatser totalt. I hela världen... 1994 byggde jag mina första webbplatser och det har blivit åtskilliga fler sedan dess.

Idag är mina specialområden internettjänster och datorkommunikation, webbteknik och utveckling med fokus på användbarhet och funktionshinderanpassning, samt mobila tjänster med nalle och PDA. Jag är även hobbymusiker (elbas, gitarr, ukulele, keyboard, munspel m.m.) och har fuskat ganska mycket med musiktillämpningar och MIDI. Digitalt foto och video tillhör också sådant jag använder mycket tid och hårddiskutrymme till och periodvis spelas det en del spel.

Jag rör mig obehindrat i de flesta datormiljöer och har jobbat som tekniker på både server och klientsidan i Mac, Windows, Novell och Unixmiljöer, ofta blandat. Hemma kör jag mest Mac OS X, men även Windows XP, Mac OS 9, Windows 98 och Linux. På jobbet använder jag, tyvärr, huvudsakligen Windows XP i kombination med ett stort antal servrar i Windows- och Novellmiljö.

Innan jag började läsa elektroteknik på Lunds tekniska högskola 1987 gjorde jag lumpen ordentligt och blev efter 27 månader reservofficer i luftvärnet. Under studietiden gick ganska mycket tid till engagemang i spex och karnevaler och lite mindre tid till böckerna. 1994 tog jag en paus från studierna för att jobba lite och den pausen varar fortfarande.

Sedan dess har jag jobbat fem år som tekniker och lärare på bibliotekarieutbildningen vid Lunds universitet. Därefter gjorde jag ett kort gästspel som mactekniker på Malmö högskola innan jag hamnade på min nuvarande anställning som webmaster och systemtekniker i Lomma kommun, där jag har varit i snart fem och ett halvt år. Jag har dock inget emot att flytta på mig om rätt erbjudande skulle dyka upp nu när IT-konjunkturen börjar vända uppåt, så kom gärna med förslag!

För att undvika för mycket fritid driver jag även en enskild firma och frilansar med webbutveckling, IT-undervisning och multimediaproduktion. Inom ramen för min firma har jag bl.a. utbildat Framfabs projektledare i IT, busringt till anställda på Maersk Data och spelat in samtalen för anvädning som underhållning på en firmafest, utbildat bibliotekarier på distans vid Uppsala universitet och köpt roliga IT-prylar för nästan alla firmans inkomster.

Civilt är jag gift och försedd med två söner på 2 resp. 4 år. Vi bor i ett radhus i västra Lund, men håller på att leta efter något större boende. Sönernas leksakssamlingar växer till sig och närmar sig med oroväckande hastighet min egen, så det börjar bli dax för några rum till.

/Göran