Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tona till transparens i InDesign CS (3)

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill ha en ruta som tonar från 100% till 0% i samma färg. Opacitet alltså. Hur gör man det?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-23 09:17

Det går inte - än. Gör en lågupplöst ton i Photoshop och montera istället.

Ursprungligen av Cidden:

Det går inte - än. Gör en lågupplöst ton i Photoshop och montera istället.

Redan gjort ...

Är det månne en feature som kommer i nästa version?

Varför en lågupplöst? Vad är det för "trick"?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-09-24 13:45
Ursprungligen av sjovall:

Varför en lågupplöst? Vad är det för "trick"?

Då en ton inte innehåller några synbara detaljer så kan man köra den väldigt lågupplöst. Du riskerar ingen pixlighet så då är bara onödigt att tynga ner dokumentet med en massa extra upplösningsinformation.

Om man tonar från en färg till vitt och väljer blandningsmetod multiplicera så blir det vita genomskinligt men grundfärgen blandas med allting som ligger under. Påpekar ändå detta eftersom det kan funka i vissa fall. Jag har annars några psd-filer i min bra-att-ha-mapp som tonar från vitt till transparens, svart till transparens etc.

Rita ett objekt fyllt med önska grundfärg i InDesign, t.ex. en solid grön rektangel, kopiera och klistra in i Illustrator, duplicera därefter objektet så att två kopior ligger på ovanpå varandra, lägg nu en toning från svart till vitt på det översta objektet, markera båda objekten gå till genomskinlighetspaletten och skapa en opacitetsmask, kopiera objektet tillbaka till InDesign.

Häpp!

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Rita ett objekt fyllt med önska grundfärg i InDesign, t.ex. en solid grön rektangel, kopiera och klistra in i Illustrator, duplicera därefter objektet så att två kopior ligger på ovanpå varandra, lägg nu en toning från svart till vitt på det översta objektet, markera båda objekten gå till genomskinlighetspaletten och skapa en opacitetsmask, kopiera objektet tillbaka till InDesign.

Häpp!

Funkar inte. Vad gör jag för fel?

Har precis uppgraderat till CS2 och förstår att inte så mycket hänt på denna fronten. Vad jag läst kommer funktionen men toningar med transparens finnas med i QXP7. Det är tråkigt att Quark kan komma inkapp på en så ”basic” toningsfunktion som dessutom redan finns stöd för i InDesign. Adobe – tryck in den bara – ge inte Quark chansen att komma ifatt.

Hmm... så Indesign begriper vad masken är till för men den kan inte generera en på egen hand alltså?

Det är nog helt enkelt så att det inte har varit en så efterfrågad, och därmed inte prioriterad funktion i InDesign, och det här känns ju som en helt rimlig workaround, tar ju inte många sekunder.

Nope... och man slipper bry sig om bildupplösning. Onekligen ett tips för bra-att-ha-samlingen!

1
Bevaka tråden