Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indexering av disk??

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-22 18:51

Tänkte att jag skulle indexera hela HD:en på min QS över en natt för att få lite fart på sökningen.

Efter mycket letande hittade jag indexeringen i Jaggan genom att visa info på min lokala hårddisk.

Men....det går inte att indexera. Enligt indexkontrollen håller den på (det har den gjort i flera veckor nu) och den kommer tydligen ingenvart.

Så här ser den ut

Avbryta går inte, det går överhuvudtaget inte att påverka funktionen!

Är det nån som har en bra idé hur man får snurr på indexeringsfunktionen? Kanske behöver man slå ihjäl någon process i konsollen, men isåfall vilken?

Tacksam för bra idéer, kanske någon annan haft samma bekymmer?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-23 09:26

Märkligt, ingen som har någon erfarenhet av indexering i Jaggan?? Här på 99mac brukar det ju drösa in svar på löpande band, men inte denna gången tydligen, eller?

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-23 10:33

Här kommer ett!

Jag testade precis att indexera om hemkatalogen utan problem. Drog oxå igång och avbröt en indexering på bootHDn som verkade funka som den skall.

(Min hemkatalog var redan indexerad av ngn anledning. Jag gissar att det görs automatiskt om man gör en Content sökning i Find File)

Visste faktiskt inte vart de hade flyttat indexeringskontrollen sen de ändrade Sherlock.

Det enda tips jag har för dig är restart och försöka igen. Kanske skall du testa med hemkatalogen istället för BootHDn, då det inte är så stor mening att indexera System och Program mapparna i vilket fall...

(10.2.1 Sawtooth450)

[ 23 Oktober 2002, 10:56: Meddelandet ändrat av: mattan ]

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-23 11:09

Jo tack, jag letade också ett bra tag efter indexeringen innan jag hittade den i Jaggan.

Ska prova att se om jag kan idexera hemkatalogen, det löser bara delvis mitt problem. Jag har inte riktigt flyttat över alla mina filer i nya "UNIX"-strukturen, vilket innebär att jag har nyttofiler liggandes väldigt högt upp i filstrukturen på disken (ur UNIX-synsätt). Tänkte det kunde vara smidigt att indexera rubbet, men du har rätt i att system med mera är väldigt onödigt att indexera. Konstigt detta med indexering i Jaggan, min ser ut att hålla på fast jag aldrig startat den i Jaggan, hmmm mystiskt.

Blir inte riktigt klok på den i Jaggan känns som om man har sämre koll på den än när man kontrollerade den från Sherlock.

  • Medlem
  • International user
  • 2002-10-23 13:13

Hade oxå lite svårt med att bli påtvingad en viss struktur i X då jag hade mitt eget lilla system i 9an som finetunats genom åren.

Nu har jag vant mig vid att Desktopen bara är en mapp som alla andra och har inte ens HDna på skrivbordet längre. Märker oxå att jag nästan bara använder Column-View.

Man kan ju göra X ganska likt 9an, men det blir en oäkta sämre känsla (tycker jag) och då föredrar jag att jobba på det nya X-sättet (om man nu kan kalla det så)

  • Medlem
  • Gävle
  • 2002-10-23 13:24

Är du inloggad som admin då?
Normalt så indexerar den i bakgrunden när du inte jobbar.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-10-23 18:54

japp, den brukar stå i på i adminläge.

1
Bevaka tråden