Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Debatt: Testlabbet

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

För ett par år sedan sparkade vi igång "testlabbet" och tillsammans har vi presenterat ett femtiotal test under åren.

Till en början var vårt största problem att få låna produkter att testa - Apple har aldrig varit lätta att jobba med och det har faktiskt blivit ännu svårare sedan dom bytte PR-ansvarig. Jag kan inte låta alla smågrejer gå via Oscar Bjers så vi lånar Appleprylar ifrån Macoteket istället (dom är väldigt smidiga och vettiga att jobba med).

När tillgången på produkter var löst och vi fick önskemål ifrån medlemmar om nya produkttester samt frivilliga testredaktörer var det bara att sparka igång det hela. Martin Belak blev testchef och såg till att testredaktörer fick sina produkter, skrev tester och att grejerna kom tillbaka till källan.

Det visade sig vara mycket svårt att verkligen få testresultat - att skriva ett test är mycket svårare än man kan tro. Det tar framförallt väldigt lång tid. Även ett enkelt test tar oftast flera timmar att skriva och ett utförligt test av säg Mac OS X Server räknas i veckor (jag vet - Martin Belak skrev 12 sidor X Server-test åt Datormagazin).

Idag ligger testlabbet i vila trots att vi troligen har lättare än någonsin att få låna grejer plus att vi har medlemmar som är mer sugna än någonsin. Det hade varit intressant att sätta bollen i rullning.

Fördelar som 99mac har jämfört med MacWorld:

- Den som testar är en "vanlig medlem" och kan testa produkterna i sin naturliga miljö
- Vi kan enkelt kommunicera, diskutera och förmedla testresultaten i forumet
- Vi kan sprida testerna bland en mängd testredaktörer, mindre belastning per person
- Roligt att få feedback och uppskattning av medlemmarna (instant feedback)
- Kort tid ifrån test till presentation, ingen pressläggning
- Resultaten indexeras av Google, många läser testerna

Nackdelar:

- Svårt att betala för tester
- Mycket jobb avskräcker testredaktörer

Låt debatten dra igång!

Ett superaktivt testlabb skulle förhöja 99mac rejält, hur ska vi nå dit?

Har egentligen inte tid att skriva detta inlägg just nu (ska kila iväg till en tenta om några minuter), men några snabba reflektioner:
Håller med om att vi måste försöka dra igång testverksamheten igen. Det ger ett enormt mervärde till forumet. Precis som du skriver är arbetet med testerna betydligt mer krävande än vad man skulle kunna tro. Jag har suttit veckor med prylar som inte fungerat som tillverkaren sagt etc. Allt handlar iofs om hur pass djupgående artiklar man producerar, men enligt min mening så bör nog ett test vara relativt omfattande - det ska inte bara vara en sammanfattning av produktattribut osv.

Nåväl. Jag har inget konkret svar på hur vi ska organisera oss. Det oavlönade arbetet i kombination med tidsåtgången är ju en svår ekvation att få ihop. Nu har vi iofs Plus / Pro men det är ju ändå inte så lätt att ersätta skribenterna på ett marknadsmässigt sätt. Ett annat sätt hade kanske kunnat vara någon form av mikrobetalningar enligt följande:
1. Skribenten skriver ett test oavlönat.
2. Testets ingress publiceras på 99mac, det kostar 5 kr att läsa hela testet.
3. Besökaren gör en mikrobetalning via SMS, Paypal, gud vet vad.
4. Skribenten får i efterhand 50 % av intäkterna.

På så sätt sporrar man skribenterna att skriva bra artiklar.

Måste kila nu. Skriver mer tankar sedan.
/M

Tycker det var bra förslag Belak, och jag ställer gärna upp att skriva tester i mån av tid.

Jag är pigg på att vara med och testa olika hård- och mjukvaror.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-20 20:07

Jag skulle gärna vilja testa, men vågar faktiskt inte riktigt... vet varken om jag har tid (p.g.a. studier bl.a.) samt att jag inte har två olika Mac'ar (de jag har är ganska likvärdiga) som jag kan uppskatta skillnader samt hur bra program/tillbehör skulle kunna fungera på snabbare datorer... dessutom är jag lite rädd för att missa viktiga detaljer i tester.

Jag skulle gärna vilja se någon typ av protokoll från något test, där testaren tydligt skriver alla grejjer som testas och alla resultat. På så sätt skulle jag kunna se i detalj lite vad som krävs och hur noggrann jag skulle vara. Tror även att en hel del andra känner som jag.

Ursprungligen av Timber:

Jag skulle gärna vilja testa, men vågar faktiskt inte riktigt... vet varken om jag har tid (p.g.a. studier bl.a.) samt att jag inte har två olika Mac'ar (de jag har är ganska likvärdiga) som jag kan uppskatta skillnader samt hur bra program/tillbehör skulle kunna fungera på snabbare datorer... dessutom är jag lite rädd för att missa viktiga detaljer i tester.

Jag skulle gärna vilja se någon typ av protokoll från något test, där testaren tydligt skriver alla grejjer som testas och alla resultat. På så sätt skulle jag kunna se i detalj lite vad som krävs och hur noggrann jag skulle vara. Tror även att en hel del andra känner som jag.

Du behöver inte känna dig rädd för den biten. Fördelen med 99mac är att alla redaktörer/testmedlemmar kan läsa ditt test innan det går till publicering på det allmänna forumet. På så sätt kan man bolla frågor, diskutera vad som ska testas osv. Och om man mot förmodan skulle missa någon viktig detalj så är ju det inte hela världen, det går ju alltid att lägga till senare, skriva det i forumet etc. I och med att 99mac är ett forum blir det alltid någon form av interaktiv fast efter testpublicering. Besökare frågar, och man svarar så gott man kan. Det blir lixom en djupare dimension på det hela än när Macworld publicerar sina test.

/M

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 20:31

Tjena!
Som Björnström vet, så är jag intresserad av att göra tester.

Men tror ni verkligen folk skulle läsa testerna om det skulle kosta 5:- ? Först introducera plus/pro och sen inte låta testerna vara gratis att läsa.
Jag är orolig för att många kommer skippa att läsa dem då, även om det är en god idé för att sporra testare.

Eller vad tror ni?

Ursprungligen av T3kila:

Tjena!
Som Björnström vet, så är jag intresserad av att göra tester.

Men tror ni verkligen folk skulle läsa testerna om det skulle kosta 5:- ? Först introducera plus/pro och sen inte låta testerna vara gratis att läsa.
Jag är orolig för att många kommer skippa att läsa dem då, även om det är en god idé för att sporra testare.

Eller vad tror ni?

Testen på 99mac brukar vara riktigt bra, så jag betalar gärna 5 kronor!

  • Oregistrerad
  • 2004-10-20 20:40
Ursprungligen av Kristofer G:

Testen på 99mac brukar vara riktigt bra, så jag betalar gärna 5 kronor!

Jo, det är klart.
Ifs, är det hur många som helst som lägger 5 spänn på en ringsignal från jamba(eller vad det nu heter)
Jag skulle gärna lägga pengarna. Men skulle fler göra det?
Man skulle kunna räkna med det i kostnaden för plus/pro, eller?
Så att de som är vanliga medlemmar får betala, men de som är plus/pro får kika "gratis".

/Björn

Ursprungligen av T3kila:

Tjena!
Som Björnström vet, så är jag intresserad av att göra tester.

Men tror ni verkligen folk skulle läsa testerna om det skulle kosta 5:- ? Först introducera plus/pro och sen inte låta testerna vara gratis att läsa.
Jag är orolig för att många kommer skippa att läsa dem då, även om det är en god idé för att sporra testare.

Eller vad tror ni?

Japp, jag är medveten om att det går lite stick i stäv med plus/pro. Som betalande plus/pro skulle jag bli förbannad om jag skulle behöva pröjsa ytterligare. Och dessutom så är jag medveten om att mikrobetalningar kring 5 kr med SMS ofta är onödigt dyra. Merparten av intäkten går till tjänsteleverantören.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-10-20 21:55

Personligen skulle jag skita i ersättning för testen... anledningen till att jag i så fall skulle vilja testa, skulle vara för att det är skoj och att jag får fler erfarenheter av Mac, kompatibilitet och produkter.

Ursprungligen av Martin Belak:

Du behöver inte känna dig rädd för den biten. Fördelen med 99mac är att alla redaktörer/testmedlemmar kan läsa ditt test innan det går till publicering på det allmänna forumet. På så sätt kan man bolla frågor, diskutera vad som ska testas osv. Och om man mot förmodan skulle missa någon viktig detalj så är ju det inte hela världen, det går ju alltid att lägga till senare, skriva det i forumet etc. I och med att 99mac är ett forum blir det alltid någon form av interaktiv fast efter testpublicering. Besökare frågar, och man svarar så gott man kan. Det blir lixom en djupare dimension på det hela än när Macworld publicerar sina test.

/M

Vad brukar snittiden vara från att man får produkten som ska testas innan den ska vara färdigtestad (skickas tillbaka)?

Ursprungligen av Timber:

Personligen skulle jag skita i ersättning för testen... anledningen till att jag i så fall skulle vilja testa, skulle vara för att det är skoj och att jag får fler erfarenheter av Mac, kompatibilitet och produkter.

Japp, det förstår jag. Det driver mig också, men det är svårt att få en kontinuitet i ett sådant system. Det kommer en dag då man värderar andra intäktgivande aktiviteter högre.

Ursprungligen av Timber:

Vad brukar snittiden vara från att man får produkten som ska testas innan den ska vara färdigtestad (skickas tillbaka)?

Väldigt olika beroende på vad man testar. Vissa pressprylar som är nya på marknaden sliter olika redaktioner hårt i, dvs. man får inte ha dem så länge, ca en vecka. Medan andra prylar som leverantören/generalagenten har många exemplar av kan man i regel ha så länge man behöver. Det brukar inte vara något problem, bara man kommer överens med leverantören/distributören innan så är det lugnt.

/M

  • Medlem
  • 2004-10-20 22:43

Ha även det språkliga i åtanke. ett test kan vara hur kompetent gjort som helst, men det blir olösligt om testaren inte kan skriva. Men... jag är gärna med och tvättar text.

Mikrobetalningar för icke Plus- eller Promedlemmar, kanske. Testlabbet var roligt, men som sagt, det är mycket mer tidskrävande än vad man tror. Jag testade ett tangentbord - vilken pärs.

/c

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-10-24 22:46

Skulle jag bara ha tid och kunna skriva så. Tror nog att det är de två största anledningarna till att inte fler testar.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 17:56

Jag kan tänkla mig att testa prylar och prg om det är inom ett område där jag anser mig ha kompetens. Jobbar med att beskriva teknik professionellt, men inte Macprylar. Bara det inte innebär extra kostander för att skicka och hämta prylar landet runt...

Tror inte riktigt på idén att ta betalt av läsaren. För mycket strul för läsaren och för stort ekonomiskt spill till den som erbjuder betaltjänsten. Däremot kanske en symbolisk betalning i form av 100 kr rabatt på Pro-medlemsskap för den som skriver test kan locka några fler att lägga tid på det.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-27 18:32

Haha! Alla här är helt anti på att testa prylar eller? Jag har testat massor med produkter för iPod.se, som ni säkert har sett, och jag tycker det är skitkul!

Jag har två test som jag vill publicera på 99mac, datorväskor och ett tangetbordsskydd.

Jag tror inte det är problem att få folk som vill skriva. Jag tycker att dom som inte är pro ska betala en femma per test, det är en bra idé!

1
Bevaka tråden