Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trevliga mac-säljare i Stockholm?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-09 12:01

Finns det trevliga mac-säljare i Stockholm?

Jag försöker att få kompisar och släktingar att köpa mac. I viss mån har jag lyckats bra
Men vart skall de vända sig om de vill handla i Stockholm?

Ett par skickade jag till Macoteket på Birger Jarlsgatan. De skulle köpa en iPod och en skrivare. Två killar fanns vid disken. Paret gick fram och ville köpa en iPod - till svar fick de veta att någon sådan fanns inte i affären, kanske att det skulle komma några på fredagen men de var i så fall redan tingade.

Den här upplysningen gavs på ett överlägset sätt liksom "är ni så dumma att ni tror ni kan komma in i den här läckra affären och tro ni kan handla in iPod så enkelt"

Paret bad då att få se på en skrivare. Den ena försäljaren sade att han inte var bra på "det där med skrivare". Paret frågade då den andra säljaren om han kanske kunde hjälpa till - men nej, han var inte heller bra på skrivare.

Det var alltså bara för paret att fara därifrån. sen ringde dom till mig och berättade om händelsen, gissa om jag fick skämmas. Detta var för ca en månad sen.

Nu idag får jag göra nästa historia av en annan Stockholmskompis. Efter mina rekommendationer har hon nu bestämt sig för att köpa en mac. Riktigt vilken vet hon inte utan vill ha lite råd och hjälp. Macoteket igen. Där möts hon av en enorm nonchalans och fick bl a höra att de minsann inte ställer upp med någon hjälp efter ev köp osv. Hon ringer till mig och undrar hur jag kunde skicka henne dit. Hon var helt chockad över den "behandling" hon blivit utsatt för.

Detta är ju inte klokt, jag gillar egentligen inte att klaga så här "offentligt" men vad skall jag göra? De personer jag pratar om känner jag väl och jag vet att det är alldeles vanliga trevliga personer som varje dag rör sig runt i Stockholm och klarar av att handla i affärer utan att bli ovän med folk

Jag behöver hitta ett ställe /en försäljare som är trevlig, tillmötesgående, som VILL sälja, som kan visa och entuasmera en kund, som kan ställa upp med installation, stöd och hjälp även EFTER köpet (självklart mot ersättning) Finns det ett sådant ställe / en sådan person i vår huvudstad?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2004-11-09 12:21

Tyvärr så verkar detta vara ett återkommande problem på Macoteket Store, se: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=52354&highlight=macoteket

Mitt tips är att du skickar dina vänner till InLife på Sveavägen, där brukar i alla fall jag få ett bättre bemötande.

Jag ligger inne med ganska dåliga vanor så besök i Gucci, YSL och Louis Vuitton affärer händer ganska ofta, men många utav mina kompisar tycker att dom som arbetar där ligger inne med en inställning som kan vara den som du beskriver. Att dom tycker att deras butik är för fin för dom.
När jag kom in i macoteket för att beställa en skärm, så möttes jag faktiskt av denna känslan och sedan des kommer jag aldrig att köpa något ifrån dom. Så jag tycker verkligen personalen får skärpa sig. När jag som ganska van mac köpare kommer in i affären och får den känslan av en underlägsenhet då är det något som är fel på personalen.

Så säg till dina kompisar att strunta i macoteket och välja Inlife butiken som ligger ganska nära macoteket. Där har jag handlat sedan dess, och fått en mycket proffsigt bemötande.
Ganske du kan rekomendera dina kompisar att besöka affären när det är lite folk. Inte för att man tycker att det skall spela någon roll, men man kan förstå att dom känner sig lite pressade när det är mycket folk en Fredag eftermiddag.

Intressant, jag vidarebefordrar historien (utan ditt namn) till Markus för att höra vad han säger. Dom har nog blivit lite för kaxiga pga deras framgång.

Samma problem i Göteborg, Macforums säljare säljer inte. De står bara där och är kaxiga över sin lyxiga lilla butik. Man får verkligen ett nedvärderande bemötande därinne. Vägrar gå dit mer, går numera antingen till SOS Data (supertrevliga!) eller väntar tills YFO öppnar sin lilla butik.

Tragiskt, då detta är inte vad dessa nischbutiker behöver!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-09 15:18

Ok, det verkar vara InLife som gäller då. har ni något namn på nån säljare som ni VET är trevlig så att kompisen kan fråga efter just honom/henne? Gärna arbetstidsschema också?

thevil, säljer inte du datorer och tjänster?

Himla tråkigt Eva..
Det e ju mardrömmen med sån personal speciellt när man försökt varit snäll mot vänner och rekommenderat dom dit själv, jag har råkat ut för det själv dock inte inom mac branschen..

Jag har ett motto som jag försöker bära med mig i livet och det är att: "Behandla folk såsom du själv skulle vilja bli behandlad"

Det kanske är något VDn på Macoteket borde upplysa all sin personal om..

Jag har oxå hört om knäppa säljare på Macoteket som uppträtt dåligt mot kunder, så jag hoppas att alla Apple Center om har personal som beter sig såhär tar sig i kragen.. himla tråkigt..

  • Oregistrerad
  • 2004-11-11 07:44

Jag var på macoteket i går på birgerjarlsgatan.

Köpte två minnen till min pb 15", fick kanonservice de hjälpte mig tom o sätta in minnena direkt. Tusen tack för snabb o bra service.

Det var ändå väldigt mkt folk i butiken!

//Magnus

Ursprungligen av Magtil:

Jag var på macoteket i går på birgerjarlsgatan.

Köpte två minnen till min pb 15", fick kanonservice de hjälpte mig tom o sätta in minnena direkt. Tusen tack för snabb o bra service.

Det var ändå väldigt mkt folk i butiken!

//Magnus

Oh, se där. Glad att du var nöjd med servicen.

Ursprungligen av Eva:

Ok, det verkar vara InLife som gäller då. har ni något namn på nån säljare som ni VET är trevlig så att kompisen kan fråga efter just honom/henne? Gärna arbetstidsschema också?

thevil, säljer inte du datorer och tjänster?

Annars kan du fråga efter mig på Macoteket Store, så kan jag nog hjälpa till så dom går med ett leende på läpparna i en vecka efter.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2004-11-11 10:10
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Annars kan du fråga efter mig på Macoteket Store, så kan jag nog hjälpa till så dom går med ett leende på läpparna i en vecka efter.

Det låter bra, om folk skall handla på Macoteket skall jag skicka dom till dig. Kanske tittar jag in själv också, skall ner till Stockholm i helgen för att titta på båtar på båtmässa och hästar på Solvalla.

Idag ringde också en trevlig 99mac-Stockholmskille hem till mig och erbjöd sina tjänster. Han hade ett företag i Stockholm som hjälper företag (samt privatpersoner) med IT-lösningar. Bra att kunna skicka släkten dit med sina macproblem så att jag själv får ta det lungt.

Tänk vad 99mac är bra ändå, hur skulle man klara sig utan

Det där med service är ju otroligt roligt. En del skakar hand med en, jag har fått tackbrev. Och en del tycker man är totalt usel för att man inte är expert på färgstyrning. Samt att folk går ut och skriver ner en för att man inte har tid att chittchatta om MacOS 8.1 när det är 30 pers i butiken

Jag kan bara svara för mig själv, men alltid försöker jag hjälpa kunden så den blir nöjd. Till skillnad mot t.e.x Siba och Onoff, så försöker jag dock aldrig låtsas att jag kan något när jag inte gör det i en specifik fråga. Och om folk blir arga då. Ja då får jag ta den smällen.

Sedan om ni vill förgylla kundernas vardag, så söker vi säljare, både till Macoteket Store City och i Sundbyberg.

1
Bevaka tråden