Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage följer inte standarden! Jättebugg gör den inkompatibel med servers

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu vet jag inte om jag skall skratta eller gråta.

Entourage 2004 klara inte av standarden för POP mail. Hur kan de släppa en produkt som är så felkonfigurerad?

Testat emot ett 20-tal mailservers jag har konto på och i 90% av fallen funkar det inte med version 2004. Detta trotts att det funkar med alla andra e-postprogram.

Så se upp med Entourage tills de gör en fix!

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 18:44
Ursprungligen av pizzabudet:

Just nu vet jag inte om jag skall skratta eller gråta.

Entourage 2004 klara inte av standarden för POP mail. Hur kan de släppa en produkt som är så felkonfigurerad?

Testat emot ett 20-tal mailservers jag har konto på och i 90% av fallen funkar det inte med version 2004. Detta trotts att det funkar med alla andra e-postprogram.

Så se upp med Entourage tills de gör en fix!

Hm... Entourage X funkade utmärkt mot pop mail. Är du säker på att det inte är något i konfigurationen av kontot som skall ställas in?

Ursprungligen av kjelle:

Hm... Entourage X funkade utmärkt mot pop mail. Är du säker på att det inte är något i konfigurationen av kontot som skall ställas in?

Satt igår med sju olika konton på helt olika webhotell.

Microsoft har själv gått ut med att de vet om buggen och klarar inte av svaret ifrån en normal mailserver som följer standarden. Vad den hänger upp sig på är ett kommatecken. Buggen är inrapporterad och kommat är standard på en massa mailservrar.

Tre av webhotellen kom tillbaka idag och sa de hade sett buggen i Entourage 2004 och rekomenderade att köra den äldre versionen eller annat mailprogram.

Kan läsa om hur den ser ut:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=56035

Här finns felet på MS sidor. Entourage klarar alltså inte av NTLM version 1!!! Skamligt!
http://support.microsoft.com/kb/842882

Tror jag inte ett smack på om jag ska vara helt ärlig. Jag har set Entourage 2004 fungera klanderfritt med hundratals olika mailkonton hos varierande leverantörer.

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tror jag inte ett smack på om jag ska vara helt ärlig. Jag har set Entourage 2004 fungera klanderfritt med hundratals olika mailkonton hos varierande leverantörer.

Jag vet du har fel. Alla som kör med NTLM version 1 har problem.

http://support.microsoft.com/kb/842882

Kanske dax att kräva pengarna tillbaka för programmet då, ett års garanti borde ju gälla även programvaror. Känner de till buggen så har de säkert en fix på G, men så länge den inte finns så bör man ha rätt att returnera produkten.

Ursprungligen av mrsandin:

Kanske dax att kräva pengarna tillbaka för programmet då, ett års garanti borde ju gälla även programvaror. Känner de till buggen så har de säkert en fix på G, men så länge den inte finns så bör man ha rätt att returnera produkten.

Ja, det känns surt. Borde skicka en faktura för all tid jag fått lägga ner med på att fixa och trixa. Man tror ju alltid att felen ligger hos en själv och inte i mjukvaran.

Blir ett långt samtal imorgon med Nordenchefen. Han skall veta att han lever.

Det är ju onekligen trist, men om man läser vad som står i kb-artikeln så står det "no longer support" , vilket tyder på att det inte är en bugg (dvs oavsiktligt) utan tvärtom avsiktligt.

Varför de i så fall har gjort det kan man ju bara spekulera om men med tanke på att NTLM 1 är endast för NT 4 (NT 4 SP 2 fick stöd för NTLM 2). Microsoft kommer ju även att sluta ge support på NT, så förmodligen ser de NTLM 1 som en obsolet teknik

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det är ju onekligen trist, men om man läser vad som står i kb-artikeln så står det "no longer support" , vilket tyder på att det inte är en bugg (dvs oavsiktligt) utan tvärtom avsiktligt.

Varför de i så fall har gjort det kan man ju bara spekulera om men med tanke på att NTLM 1 är endast för NT 4 (NT 4 SP 2 fick stöd för NTLM 2). Microsoft kommer ju även att sluta ge support på NT, så förmodligen ser de NTLM 1 som en obsolet teknik

Grymt många webhotell kör kvar med NTLM 1 i sina mailservers. Även Linux/unix baserade servers. Enligt killen på webhotellet så är det sagt att de skall lösa det. Men de vet inte när. Har varit en hel del samtal till MS kan jag tänka sedan de släppte informationen i juli.

Skall ringa nordenchefen i morgon får se vad som sker.

Det stämmer nog men om man läser Microsofts dokumentation så menar de ju att NTML 1 inte är lika säkert, så förmodligen vill de döda den metoden. Att Linux/unix också kör det hade jag ingen aning om, är det verkligen så?

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Det stämmer nog men om man läser Microsofts dokumentation så menar de ju att NTML 1 inte är lika säkert, så förmodligen vill de döda den metoden. Att Linux/unix också kör det hade jag ingen aning om, är det verkligen så?

Det hade jag inte heller. Men två av hotellen kör mailen på linux och det var samma fel och de sa det berodde på det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-11 07:03

Microsoft släppte ett ServicePack för en månad sedan som lär fixa detta. Har du installerat det och kollat?
Om inte, gör det och tala om om det funkar.
Eventuellt måste du kanske även installera AutoUpdatern och sedan låta den uppdatera Office.

Jag noterade att det står i "viktigt-filen" för Entourage. Det verkar vara helt avsiktligt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2004-11-12 07:13

Hur gick det? Installerade du servicepaketet och testade? Och/eller autouppdateraren?

1
Bevaka tråden