Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tappade körkortet igår natt, hur skaffar man nytt?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Var ute och festade lite igår och råkade tappa alla mina pengar och mitt körkort. Det var £30 och körkortet jag förlorade. Hittade 'halva' mitt körkort idag. Det var avbrutet. Verkar vara ett ungdomsgäng som hittat detta å tyckt att de skulle vara 'roliga'. Man blir ju förbannad.

Pluggar för närvarande i Brighton och kommer hem till Sverige den 17 december. Måste jag polisanmäla förlusten här i England för att få ansöka om ett ersättningskörkort

Tacksam för hjälp

ps. Detta känns lite pinsamt :rolleyes:

--
Daniel

Du bör göra anmälan där du befinner dig.

Får la gå till en polisstation i veckan :/

Ett ungdomsgäng? Nog första gången jag hör det från en 24-åring...

Grejen med England (Brighton) är att det finns en hel del gäng med ungdomar runt 15-16 år som driver runt.

Finns fasen ingen respekt för äldre här i England, man hör glåpord hela tiden när man går förbi folk.

Jaja... bättre att se framåt än bakåt... :/

--
Daniel

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 04:32

Jag har för mig att man ska anmäla det på vägverket också så skickar de papper om hu man fixar ett nytt körkort. anmälan görs enklast på www.vv.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 07:25

Varför polisanmäla när du har hittat halva körkortet? Då finns det ju ingen möjlighet för någon att använda det.

Anmäl till Vägverket bara så fixar de resten, de kommer inte att fråga efter någon polisanmälan.

Kankse man kan få ut något på reseförsäkringen...?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 11:33

Citerat från Vägverkets webbplats:

Förlustanmälan av körkort

Vägverket tar emot anmälningar om förlorat körkort. Förlustanmälan gör du genom att använda vår tjänst via Internet och klicka på länken Förlustanmäl till höger på denna sida.

Närmaste vardag efter det att du har förlustanmält ditt körkort skickar vi en grundhandling (ansökningsblankett) till din folkbokföringsadress. Körkortet tillverkas efter det att både grundhandling och betalning kommit in till Vägverket. Efter cirka en vecka kommer ditt nya körkort i ett rekommenderat brev. Du måste hämta det personligen och visa upp giltig legitimation. Om ett förlustanmält körkort kommer tillrätta, ska det skickas till länsstyrelsen.

Du kan också använda vår servicetelefon på 0771-17 18 19.

-Torkel

  • Oregistrerad
  • 2004-12-06 17:15
Ursprungligen av macgunde:

Kankse man kan få ut något på reseförsäkringen...?

Ett nytt körkort kostade mig 150 kronor när jag tappade mitt. Det var i och för sig två år sedan men de kan inte ha höjt priset för ett nytt körkort speciellt mycket. Då är det inte speciellt lönt att ta det på reseförsäkringen eller?

En tjej i skolan hittade idag min andra halva av körkortet

Tack för länken Torkel

Kan passa på att upplysa folk här om att när man blir av med ett körkort så ska detta förlustanmälas till fyra olika ställen; polisen, Vägverket, UC och UB.

Väldigt viktigt om man blir av med det, men inte hittar det i bitar varannan dag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 09:26

Citat från Polisens webbplats:

Mitt körkort är stulet/borttappat, vad gör jag?

Borttappat eller stulet körkort anmäls till Vägverket. Stulet körkort måste även polisanmälas.

-Torkel

  • Medlem
  • London
  • 2004-12-07 13:17
Ursprungligen av Albert Åhs:

Kan passa på att upplysa folk här om att när man blir av med ett körkort så ska detta förlustanmälas till fyra olika ställen; polisen, Vägverket, UC och UB.

Väldigt viktigt om man blir av med det, men inte hittar det i bitar varannan dag.

UC & UB? Jag tappade mitt i Australien, polisanmälde och fick ett nytt av vägverket. Har jag missat att anmäla till någon att jag tappade det alltså?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-07 16:51
Ursprungligen av jb:

UC & UB? Jag tappade mitt i Australien, polisanmälde och fick ett nytt av vägverket. Har jag missat att anmäla till någon att jag tappade det alltså?

Grejen med att anmäla borttappat eller stulet ID/Körkort till UC (Upplysningscentralen) är att minska risken att upphittaren/tjuven använder det för missbruk av personnumret i kreditsammanhang.

Citat från Upplysningscentralens webbplats:

1. Hur anmäler jag förlust av id-handlingar (körkort, pass och id-kort)?

UC Förlustanmälan, telefon 0900-101 20 30, är en röststyrd tjänst där du som privatperson kan anmäla förlust av id-handlingar t.ex. körkort, pass och id-kort. Att göra en anmälan kostar 30 kronor och den gäller sedan i fem år eller tills du själv häver den. UC Förlustanmälan är öppet dygnet runt, året om.

2. Hur häver jag en förlustanmälan?

För att häva en anmälan krävs att du fyller i och skickar tillbaka den hävningsblankett som kommer med bekräftelsen från UC. Har du tappat bort din hävningsblankett kan du beställa en ny via tjänsten UC Förlustanmälan.

3. Varför ska jag förlustanmäla?

En notering om förlorad id-handling i UC:s register försvårar missbruk av personnumret i kreditsammanhang. Om t.ex. Sven Svensson blir bestulen så kan den person som tagit Svens id-handling använda den för att söka kredit i Sven Svenssons namn. UC AB är dominerande i Sverige när det gäller kreditupplysningar på privatpersoner. Genom att göra en förlustanmälan till UC kan du som privatperson skydda dig mot den här typen av brott.

4. Vad innebär en förlustanmälan?

När t.ex. Sven Svensson gör en förlustanmälan till UC läggs en notering i UC:s register om att Sven Svensson har förlorat sin id-handling. När ett företag sedan tar en kreditupplysning på Svens personnummer får de veta att han förlorat sin id-handling. Företaget ser då att den person som använder sig av Svens id-handling missbrukar den. Som privatperson kan du fortfarande legitimera dig med annan eller ny id-handling. Om du själv vill söka kredit måste du först häva din tidigare gjorda förlustanmälan.

I macgundes/Daniels fall så kanske detta är onödigt, eftersom körkortet kommit tillrätta (om än tudelat.. Dock kan ju upphittaren/tjuven fortfarande missbruka personnumret, så en anmälan kanske inte är så dum i alla fall...)

-Torkel

Uuuuh tur att jagnu har alla bitar

1
Bevaka tråden