Född i Januari 1980.

Började min datoranvändning med Commodore 64 som två kompisar hade. Det måste ha varit 1985-86 någon gång. Spelade mest på dem, även om det blev en del ritat och en del meningslösa program gjorda när jag lånade hem den ena.

Nästa dator var 1994, då familjen köpte dator. IBM PS/1, med 486DX-processor på 33Mhz. Windows 3.1 installerat, tillsammans med en massa "hjälp"-program från IBM. På den spelade jag Kings Quest IV, S.C.OUT och The Incredible Machine. Datorn uppgraderades sedermera med ljudkort, och jag upplevde Monkey Island II för första gången. Doom för nog det häftigaste actionlir man hade sett när det kom, och det spelades en hel del. Dune 2 var kungen bland strategispel för mig.

Någon gång under den här tiden (högstadiet) mötte jag Macintosh för första gången, i form av söt liten burk med skärmen inbyggd i datorn. En kompis farsa hade den till att sköta sin bokföring på, och jag var måttligt imponerad av den lilla svartvita skärmen, men kompisen hade ritat väldigt fina bilder på den, bl a med hjälp av ett program som hette KidPix eller något liknande. På den spelade vi Risk (väldigt tråkigt spel) och Dubbelmoral. De bytte senare till en Pentium 90 från Vintgar Data (eller vad företaget nu hette). Kompisen var väldigt frustrerad i början, eftersom den inte fungerade utan en oherrans massa krångel. Jag var van, och försökte få igång den, men det visade sig vara ett tillverkningsfel, grafikkortet gick inte att få in ordentligt.

486:an fick så småningom flytta ut till min faster i de värmländska skogarna, och vi inhandlade en no-name Pentium 133. Jag vet inte vilket år det var, men jag spelade One Must Fall 2097 och Tyrian som en galning nu när man kunde köra spelen på fetaste inställningarna. Ett kort tag körde vi OS/2 på den datorn, men det byttes snart mot Windows. Testade Daggerfall, men fastnade inte för det.

Köpte min första egna dator och byggde själv, med Celeronprocessor på 433MHZ när 133:an gick sönder någon gång på Gymnasiet. Den datorn tjänade mig väl, och på den spelade jag Diablo 2, Black & White och två spel som förändrade min syn på strategispel: Starcraft och Civ II. Detta pågick ett bra tag, och jag gjorde inte så mycket annat med min dator än att spela spel på den.

Någon gång under 2001 tyckte jag datorn började kännas slö och mogen att bytas ut. Samma år hade jag också börjat på allvar bli intresserad av att göra film, något jag pysslat med redan på högstadiet. (trea i bild är inte illa för en som inte kan rita för fem öre).
Jag vet att jag såg en iMac G4 på TV-reklam, men jag vet faktiskt inte hur jag fick nys om iMovie. Jag bestämde mig för att prova en Mac för att se om jag kunde anpassa mig till ett nytt operativsystem. Ringde runt till alla möjliga elektronikbutiker för att se om de hade en mac man kunde få känna på. Jag hittade till slut en butik som hade en iMac (en blå vill jag minnas) med Mac OS 9 installerat.
Jag hade inte behövt oroa mig för anpassningsproblem, precis. Allt kändes fullkomligt naturligt, och iMovie-tutorialen (svengelska) fick mig såld. Jag köpte inte den datorn, utan skickade efter en iMac G4 700Mhz, med 512 MB RAM. När den uppackad och installerad började jag påta runt lite i Mac OS 10.1, och upptäckte att en del saker inte fungerade som de skulle. Körde växelvis OS10 och 9 för olika saker, nian bl a för AppleWorks, Baldur's Gate 2, Diablo 2 och Unreal Tournament. När jag uppgraderat till 10.2 var det bara Unreal Tournament som motiverade omstart.
Efter ungefär ett år som helnöjd Macägare kände jag ett behov av mobil videoredigering/javaknatter, så jag köpte en iBook G3 800Mhz. Den gick inte fullt så bra som jag hoppats att redigera film med, men det gick, och jag var mobil. Javaknattrandet utgick från kursprogrammet jag läste/läser(Dataspelsutveckling), så det blev det inte så mycket med heller. Har haft mycket annan nytta av den under tiden, dock.

Jädra massa datorer blev det i den presentationen, jag har inte ens tagit upp min långvariga japanförälskelse, mitt intresse för animation, rollspel, gothmode, korta tjejer, lååångärmade skjortor, musik, färgen rosa, te, choklad, religion, filosofi, historia, Bruce Lee, Elvis Presley (som lever ), Pink Floyd, 80-talet, Alice i Underlandet, William Gibson, Warhammer, varulvar, troll, mörkeralver, serier eller transpersoner! Jaja, det får bli en annan gång.