Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

-bash: fork: Resource temporarily unavailable

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får detta felmeddelande ibland när ja kör igång nya terminalfönster.. Trots att ja bara har kanske typ 8 fönster öppna..

Av vad jag har förstått så beror detta på nån begränsning av antalet processer som får vara igång. Detta måste ju gå att höjja nånstans, nån som har ett tips?

  • Medlem
  • 2004-12-16 17:39

Hah - jag får mitt felmeddelande efter 40! fönster Men du har rätt i att det troligen är en begränsning någonstans!!!

Antalet fönster är inte det enda som avgör, det kan räcka med så lite som ett enda fönster om man kör en process som forkar loss ohemult många underprocesser. Begränsningen sätts av systemet men kan (på vissa system) ändras av shellet.

Under bash, sh och zsh använder man det inbyggda kommandot "ulimit", och under csh/tcsh är det "limit" man använder. Med "ulimit -a" får man en förteckning över alla begränsningar som är satta, och under en standardkonfigurerad Panther är gränsen 100 processer per användare. Om man t.ex. vill ändra den siffran till 200 kan man göra det så här:

ulimit -u 200

Finns mycket annat man kan justera också, kör man Jaguar kan man t.ex. vilja öka storleken på den snålt tilltagna anropsstacken till 8192 kB:

ulimit -s 8192

Men generellt sett så ska man vara restriktiv med att skruva upp de begränsningarna, de finns där av en anledning och överdrivet generösa gränser har oftast mindre önskvärda bieffekter (t.ex. att virtuella minnet freakar ut, brukar kunna hända vid för stor anropsstack).

nu hade jag ju vid tillfället med 8 fönster en väldans massa program igång också.. stängde ner en bunt proggs o fick igång en bunt fler fönster.. men ja ska testa lite ulimit imorrn

Ursprungligen av Johan S:

nu hade jag ju vid tillfället med 8 fönster en väldans massa program igång också.. stängde ner en bunt proggs o fick igång en bunt fler fönster.. men ja ska testa lite ulimit imorrn

Gör så... om du behöver justera inställningen mer permanent kan du göra det i /etc/rc (ett av mycket få fall där det är motiverat att ändra i den filen), men eftersom ett skrivfel där kan ge stora problem vid nästa uppstart gäller det att verkligen veta vad man gör isf.

1
Bevaka tråden