Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dölja mappar i Finder

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har funderat på om jag inte kan dölja mappar från Finder, i min hemkatalog har jag bland annat bin/ (där jag lägger egenkompilerade program) och cbt/ (BankID). Jag vill inte att dessa skall visas i Finder, kanske mest för att de aldrig används ifrån just Finder.

Såg i / att det finns en fil som heter ".hidden" som innehåller namnen på de mappar i / som inte skall visas i Finder och tänkte "aha, det är så man gör" och skapade en .hidden i min hemkatalog. Inget resultat, mapparna visas ändå.

Någon som kan tricket?

mvh/ jonas björk

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 09:12

Byt namn på mapparna till tex .BIN istället för BIN kan int göras från finder

Ursprungligen av juanito:

Byt namn på mapparna till tex .BIN istället för BIN kan int göras från finder

Jo, det skulle kunna fungera, men inte med alla mappar (de som program använder).

mvh/ jonas

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 10:01

Ta reda påå hur finder gömmer tex etc katalogen. Om det inte här hård kådat i Finder så kunde man kanske lägga till vilka mappar som ska vara gömmda i finder. Hittar du något sådant meddela jag vill göra vissa mappar synliga som normalt är gömda i finder.

Ursprungligen av juanito:

Ta reda påå hur finder gömmer tex etc katalogen. Om det inte här hård kådat i Finder så kunde man kanske lägga till vilka mappar som ska vara gömmda i finder. Hittar du något sådant meddela jag vill göra vissa mappar synliga som normalt är gömda i finder.

Just /etc bör du kunna visa genom att ta bort etc från filen .hidden som ligger i / .

Starta en terminal, gör dig till root ( sudo su ) och öppna filen med t.ex. vi .hidden och radera raden med etc..

mvh/ jonas björk

  • Oregistrerad
  • 2004-12-20 10:21

Döper man om 'Ny Mapp' till ex.v. '.Ny Mapp' så blir den osynlig...
(O.v.v.)

Men .hidden är måntro överordnad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 10:47

Testa att lägga till hela sökvägen i .hidden-filen i roten. Lägg alltså till Users/användarnamn/mappnamn längst ner. Antar att man måste logga ut för att det ska fungera, så jag har inte kunnat testa själv än.

Man kan skriva

mv /"sökväg" /"sökväg men med punkt före filnamnet"

i terminalen.

  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-20 13:08

Testa scriptet som finns längst ner i denna tråd:
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=53356

1
Bevaka tråden